Hospodársky denník
USD34,383 Sk
EUR40,969 Sk
CHF26,465 Sk
CZK1,278 Sk
  Piatok  28.Novembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tarify a obchod v nákladnej preprave

Základným cieľom je zastaviť negatívny vývoj, čo znižuje výšku dosiahnutej tržby

Železničná spoločnosť (ZSSK) prepravila za deväť mesiacov 36,4 milióna ton tovaru, čo je takmer na úrovni minulého roka. V porovnaní s plánovanými výkonmi je však tento objem nižší asi o 1,4 milióna ton, čo je 3,8 percenta. V podnikateľskom pláne na tento rok sa počítalo so zvýšením prepráv v porovnaní s rokom 2002, ale výsledky ukazujú, že tieto očakávania boli mierne nadsadené. Vysoký prepad zaznamenala ZSSK hlavne vo vnútroštátnej preprave. Na okraj úloh budúceho roka riaditeľ divízie nákladnej prepravy Ing. Jozef Šimlovič zdôraznil, že podnikateľský plán na budúci rok počíta opäť s vyrovnaným hospodárskym výsledkom. Nákladovú časť plánu v podstatnej miere ovplyvní poplatok za použitie železničnej dopravnej cesty. V roku 2004 by mal dosiahnuť 7,6 mld. Sk, z toho 5,8 mld. Sk v nákladnej a 1,8 mld. Sk v osobnej doprave. Plán prepravy predpokladá prepraviť 50,9 milióna ton tovaru, pričom tržby z nákladnej prepravy by mali dosiahnuť 16,1 mld. Sk. Pre úplnosť, v osobnej doprave sa počíta s tržbami na úrovni 2,6 mld. Sk,

dotácia za výkony

vo verejnom záujme v osobnej doprave je 4,33 mld. Sk. Základným cieľom v nákladnej preprave na rok 2004 je zastavenie negatívneho vývoja prepravy a tržieb. ZSSK chce budovať kvalitný a pružný servis pre zákazníkov. Základy na poskytovanie kvalitných služieb sa položili v predchádzajúcom období. ZSSK má už vybudovaný fungujúci dispečerský aparát, ktorý komplexne riadi nákladnú prepravu a jeho samostatnou zložkou sú rušňoví dispečeri.

Zákaznícke centrum je úlohou, ktorú chce v najbližšom čase naša divízia nákladnej prepravy Košice zvládnuť prednostne. Zákaznícke centrum bude poskytovať informačný servis pre prepravcov. Spoločnosť bude aj naďalej prehodnocovať služby a systémy, ktoré nie sú efektívne. Tak ako po minulé roky sa bude klásť dôraz na kvalitu grafikonu dopravy a trás nákladnej prepravy. Očakávajú sa aj rázne kroky na zlepšenie výkonov vo vnútroštátnej preprave. Ako zdôrazňuje riaditeľ Ing. Jozef Šimlovič, to však bude náročný proces: „Zefektívnenie obchodných činností si vyžiada aj reorganizáciu obchodného úseku, aj keď určité kroky už podnikli. Na základe kritických názorov zákazníkov na dvojité riadenie uzla v Čiernej nad Tisou začlenili v októbri 2003 Obchodno-prekládkové centrum (OPC) priamo do štruktúry našej divízie. OPC teraz riadi všetky prekladiská, ktoré sú zaradené do siete Východoslovenských prekladísk (VSP). Na východ republiky sa bude naďalej upriamovať pozornosť spoločnosti, pretože prepravy s Ukrajinou tvoria veľkú časť jej výkonov, v minulom roku to bolo až 17 miliónov ton. Firma potrebuje mať informácie o potenciáloch trhu, preto bude budovať taký informačný systém, ktorý dokáže aktuálne vyhodnocovať situáciu a možnosti trhu nielen v rámci Slovenska. Na to bude potrebné zabezpečiť

spätnú väzbu

a byť otvorenejší pri komunikácii so zákazníkmi. V rámci zmien na obchodnom úseku vzniknú na DNP pozície tzv. komoditných manažérov, špecialistov na jednotlivé prepravy. Vo vnútroštátnej preprave ostávajú ceny v roku 2004 bez zmeny. V dovoze a vo vývoze dochádza k zvýšeniu ponukových cien o 4 až 5 %. V platnosti budú nové sadzobníky pre 2-nápravové vozne s hmotnostnými stupňami 5, 10 a 15 ton a pre 4-nápravové vozne s hmotnostnými stupňami 20, 25 a 30 ton. Táto úprava má za cieľ dosiahnuť lepšie využívanie vozňov. Dochádza k zmenám v koeficientoch pre výpočet zrážky z ceny. Pri koeficiente k1 sa znižuje počet kilometrických pásem z 39 na 6, pričom nový k1 je určený ako priemer koeficientov v roku 2003. Koeficient k3 pre vykládku a prekládku na vlečkách ostáva bez zmien. Pokiaľ ide o ucelené vlaky, dochádza k objektivizácii koeficientu k2 podľa vyťaženia vlaku, a to nasledujúco: Hmotnosť od 801 do 1200 ton - 3 %, od 1201 do 1440 ton - 4 %, od 1441 do 1800 ton - 5 %, od 1801 do 2100 ton - 7 % a hmotnosť nad 2100 ton - 8 %. ZSSK v roku 2004 zavádza nový koeficient k4 ako motivačný činiteľ na získanie nových vnútroštátnych prepráv a prepráv, ktoré prejdú z cesty na železnicu. Pre tranzitné prepravy je najdôležitejšou zmenou vystúpenie ZSSK z medzinárodnej tranzitnej tarify MTT. Všetky prepravné podmienky sú riešené v tarife TR 1, pričom sadzobník pre tranzit je v eurách. Zavádzajú sa sadzby pre dvoj- a štvornápravové vozne s hmotnostnými stupňami 5, 10, 15 ton, resp. 20 a 25 ton. Dohodnuté

ceny v eurách

ostávajú zachované pre 4-osové vozne s hmotnostnými stupňami 20 a 25 ton, znížia sa pre 2-osové vozne a zvýšia pre 4-osové vozne do 20 ton. Na prepravy v súkromných vozňoch poskytuje ZSSK zľavu 18 %. Pri prázdnych behoch v medzinárodnej preprave je poplatok za 2-osové vozne 0,19 eura na vozokm, minimálne však 7,86 eura. Pri viac než 2-osových to je 0,27 eura na vozokm, minimálne 11,36 eura. Prázdne behy súkromných vozňov vo vnútroštátnej preprave sú spoplatnené pri 2-osových vozňov 8 Sk na vozokm, minimálne 330 Sk, pri viac než 2-osových 11 Sk na vozokm, najmenej 480 Sk. Dôležité je, že doteraz sa platilo za prázdne vozne vo vývoze a v dovoze, po novom však aj v tranzite. V roku 2004 dôjde k zjednoteniu doteraz rozdielnych cien v tranzite východ - západ a západ - východ, pretože tento stav bol zo strany prepravcov kritizovaný. Zákazníci budú mať možnosť dohodnúť cenu na všetky komodity. Vstupom SR do EÚ v máji 2004 by sa mali zrušiť zálohy za medzinárodné prepravy, ale ZSSK bude tvrdo vyžadovať

vyrovnanie faktúr

v lehote splatnosti a zrejme dôjde aj na vyššie penalizácie pri neplnení finančných povinností prepravcov. V medzinárodných prepravách nastáva zmena účtovania DPH, a to podľa smernice č. 77/388 EHS. DPH bude teda platiť tak ako medzi inými krajinami EÚ v súčasnosti. Po vstupe Slovenska do únie bude na vnútornej hranici krajín EÚ ukončené colné prejednávanie zásielok. Pre colné orgány bude platiť prechodné obdobie 1 až 4 týždne. Pokiaľ ide o ukončenie režimov, pre tovar prepravovaný v spoločnom tranzite (1. 5. 2004 o 0.00 hod.) musia byť dodržané podmienky režimu tranzit. Operácie v národnom tranzite začaté do 30. 4. 2003 musia byť riadne ukončené na colnom úrade určenia (výstupný hraničný priechod).

Základným predpisom pre prepravy na železnici bude tarifa TR 1. Vnútroštátna tarifa TR 1 bude obsahovať dovozné a doplňujúce poplatky. Zjednodušene, v eurách budú účtované medzinárodné prepravy, v Sk vnútroštátne prepravy. V tarife budú zapracované tranzitné podmienky a sadzobníky. Vnútroštátne sadzby ostávajú bez zmien, dovoz a vývoz bude zvýšený o 4 až 5 %. Tranzitný sadzobník bude v eurách, na úrovni MTT. Ako sa už spomína vyššie, dvojnápravové vozne budú v rámci tranzitu rozlíšené podľa hmotnosti tovaru na 5, 10 a 15 ton, štvornápravové budú mať hmotnostné stupne 20 a 25 ton. Železničná spoločnosť k 31. 10. 2003 vlastní 18 180 vozňov. V prenájme má 1724 vozňov a na základe iných zmlúv používa ďalších 523, spolu je to teda 20 427 vozňov. DNP vykonáva v súčasnosti dôkladnú

previerku parku

nákladných vozňov. Predpokladá sa, že v roku 2005 by sa park mal znížiť na úroveň asi 15-tisíc vozňov. Okolo 2800 vozňov prepadne pri revízii a predstavenstvo už schválilo likvidáciu 746 nákladných vozňov odpredajom. Vozňový park je dôležitá súčasť vlastníctva spoločnosti, preto sa ZSSK snaží, aby sa využil čo najlepšie. Aby, obrazne povedané, vozne nestáli pri plote a neboli vedené len majetkovo. V tomto roku sa pokračovalo v rekonštrukciách vybraných radov vozňov. Na základe požiadaviek zákazníkov sa zosilnili klanice na nízkostenových vozňoch, aby sa nemuseli preväzovať drôtmi. Pokračujeme v modernizácii vysokostenových vozňov výmenou starých podvozkov za podvozky Y, čo umožní tieto vozne používať aj v západnej Európe. Starý typ 2-osových zakrytých vozňov Gbkks sa prerába na vozne typu Hbis a Hirrs. Menia sa podvozky na vozňoch Hadgs, aby sa dali univerzálne použiť v zahraničí. Momentálne prebieha rozsiahla výmena ventilov na cisternách na vozňoch Zaes, aby vyhovovali predpisom RID. Na tomto mieste treba upozorniť na chystanú zmenu v predpisoch RIV. V minulosti mohla vlastnícka železnica vyhlásiť urýchlené návraty svojich vozňov. Podľa nových pravidiel môže vlastnícka železnica dať dispozíciu na tieto vozne na železnicu určenia. To znamená, že v krátkom čase bude možné dirigovať ložný priestor aj na cudzích železniciach. ZSSK prijala zásady zavádzania systému riadenia kvality pre vybrané produkty a činnosti v nákladnej, ale i osobnej preprave. Tento program je dôležitou stratégiou pre budúcnosť. Jeden z prvých chystaných projektov bude vypracovaný pre ucelené pravidelné

nákladné vlaky

v medzinárodnej preprave. Konkrétne sa v spolupráci s ČD a so spoločnosťou Raillion pracuje na novom projekte prepráv Porsche z Bratislavy do Lipska. Okrem toho sa pripravuje revízia projektu VOEST, čo sú prepravy peliet do Rakúska. Spoločnosť prijala od roku 2004 zásady kvality na spracovanie zmluvy so zákazníkom, ide o tzv. Freight quality charter. Pokiaľ ide o medzinárodnú spoluprácu, DNP si nezakladá len na formálnych vzťahoch. Pre ukrajinských zákazníkov vykonáva z vlastnej iniciatívy školenie z prepravného práva CIM. Od 1. 1. 2004 je totiž ohlásený vstup Ukrajiny do dohody COTIF a v rámci tohto prepravného práva bude mať východný sused Slovenska zaradených 216 km tratí. Pod COTIF budú patriť pohraničné priechodové stanice (PPS) Čierna nad Tisou - Záhony - Čop, Halmeu - Diakovo, Medyka - Mostiska a Dorohusk - Jagodin.

Stranu pripravil Jozef Kunik

Počasie

Predpokladáme, že na väčšine územia budú intenzívnejšie zdravotné problémy pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Meteosenzitívne osoby môžu reagovať na prevládajúci typ počasia zvýšeným sklonom k zhoršeniu zdravotného stavu pri niektorých ochoreniach srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému, ale aj podráždenosťou a nižšou toleranciou telesnej a duševnej námahy a schopnosťou sústredenia.Zajtra očakávame čiastočný ústup nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, miestami polooblačno. Popoludní od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a k večeru v západnej polovici územia miestami dážď alebo prehánky. Najvyššia denná teplota 11 až 15 stupňov. Na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s, na juhozápade miestami 6 až 10, v nárazoch a na hrebeňoch hôr okolo 15 m/s.n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky. Cez deň od západu ubúdanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Nočná teplota 10 až 6 stupňov, denná 8 až 13 stupňov.n V nedeľu bude polooblačno, na severe a východe časom až oblačno a lokálne prehánky. Nočná teplota 8 až 4 stupňov, denná 7 až 11 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.17 a zapadne o 16.00 hod.

Amsterdampolooblačno9
Aténypolooblačno18
Belehradprehánky10
Berlíndážď8
Bratislavaoblačno14
Bruselpoloblačno7
Budapešťzamračené12
Bukurešťoblačno7
Frankfurtdážď8
Helsinkidážď3
Istanbulpolooblačno12
Kodaňpolooblačno7
Kyjevpoloblačno7
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno10
Madridpolooblačno12
Moskvazamračené3
Oslozamračené2
Parížpolooblačno7
Prahadážď8
Rímpolooblačno15
Sofiapolooblačno9
Štokholmdážď5
Varšavaoblačno10
Viedeňdážď15
Záhrebprehánky10
Ženevazamračené9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.