|
|||||||||||||||||
Pondelok 3.Novembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cenový šok nás vraj nečaká
Prepočty vravia, že k prudkému nárastu cien služieb nedôjde Až deväť z desiatich občanov SR je presvedčených, že vstup Slovenska do Európskej únie bude sprevádzať zvýšenie niektorých cien výrobkov a služieb. Vyplýva to z prieskumu Ústavu pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade SR, na ktorom sa zúčastnilo 1255 respondentov starších ako 18 rokov. Hoci podľa informácií Eurostatu dosahujú ceny služieb na Slovensku iba 24 % priemeru EÚ, prudkého zdražovania v tejto oblasti sa podľa analytikov nemusíme obávať ani po vstupe do únie. Na ceny služieb totiž vplýva najmä kúpyschopnosť obyvateľstva, a tá by mala rásť iba postupne. Znamená to, že služby, ktoré si nemôžeme dovoliť dnes, budú aj napriek zdražovaniu približne rovnako cenovo dostupné aj v budúcnosti. Rozdiel v cenách služieb oproti priemeru EÚ je vyšší ako v prípade obchodovateľných tovarov. Dôvodom je aj to, že medzinárodná konkurencia v oblasti služieb je oveľa nižšia. Napríklad kadernícke a holičské služby sa dajú na Slovensko doviezť iba ťažko. Takže ani po vstupe do únie sa nebudú radikálne meniť. Na ceny služieb má podstatný vplyv výška miezd, preto sa zákonite budú odvíjať od miery dopytu po nich. A ten bude zásadne závisieť od kúpyschopnosti obyvateľstva. Analytici zdôrazňujú, že ceny služieb nevzrastú samy od seba, pretože by nemal za ne kto platiť. Kým napríklad priemyselná výroba je vystavená tvrdej zahraničnej konkurencii a rast miezd v sektore ovplyvňuje najmä rast produktivity práce, v sektore služieb je situácia iná. Medzinárodná konkurencia je v službách nízka a nenúti ich zvyšovať produktivitu práce, vyššie platy v tomto odbore budú kompenzovať práve vyššie ceny. Služby zdražejú približne o rovnakú úroveň, ako vzrastú platy v SR. Sektor služieb je typický tým, že ich ceny sú lokálne. Preto síce po vstupe do Európskej únie budeme cítiť istý tlak na ich zvýšenie, ten však bude obmedzený rastom platov na Slovensku. V spomínanom prieskume súhlas s tým, že bude vzrastať konkurenčný tlak na slovenské podniky, vyjadrilo 87 % opýtaných, nesúhlas 7 %. Vznik nových príležitostí vyvážať slovenské produkty a služby očakáva od integrácie 62 % respondentov, 32 % si to nemyslí. Rozšírenie sortimentu tovarov a služieb za nižšie ceny očakáva od vstupu 37 % opýtaných, 55 % si to nemyslí. Z 15 ponúkaných výrokov charakterizujúcich možný vývoj Slovenska po vstupe do EÚ, najviac, až 90 % opýtaných súhlasilo s výrokom o náraste cien niektorých výrobkov a služieb. Eleonóra Bujačková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |