|
|||||||||||||||||
Pondelok 3.Novembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na cestovné dáme opäť viacZa oddlženie ŽSR i ZSSK prevzalo zodpovednosť rezortné ministerstvo V uplynulých dňoch ubehol rok od vymenovania súčasnej slovenskej vlády. Rok je síce dosť dlhý čas, avšak zásadné veci nemožno urobiť, aby sa hneď prejavili aj želateľné výsledky. Podobná situácia je po roku fungovania nového vedenia aj v rezorte dopravy, pôšt a telekomunikácií. Ambiciózny minister Pavol Prokopovič predstúpil pred novinársku obec v závere minulého týždňa s precíznou štatistikou, bilanciou úspechov, ale aj zatiaľ nedoriešených záležitostí. Zhodnotil proces transformácie v železniciach slovami: Po nástupe do funkcie som potvrdil, že mojou prioritou je proces transformácie železníc. Po ich rozdelení na dve firmy pokračujeme v schválenom programe najmä zmenami príslušných zákonov, platí to najmä o dráhach, čo umožní ich absolútnu liberalizáciu. Umožníme vstup všetkým subjektom, ktoré o to požiadajú s tým, že chcú podnikať na našich dráhach. Na Slovensku už napríklad vznikla Bratislavská železničná spoločnosť, ktorá sa pokúša podnikať v doprave, podobne vznikla v Žiline spoločnosť, ktorá sa chce zaoberať dokonca integrovaným systémom dopravy atď. Venovali sme sa najmä doriešeniu financovania železníc, pretože tu mal štát značné resty tým, že neplatil za činnosť železníc a nútil ich brať úvery garantované štátom. Situácia dospela až k tomu, že celková zadlženosť železníc sa vyšplhala do výšky takmer 50 mld. Sk. Mali sme eminentný záujem situáciu riešiť principiálne. Preto po dohode s ministerstvom financií sme od 1. apríla prevzali na seba oddlženie oboch podnikov vo výške dlhov, ktoré vznikli v súvislosti s mankom za neplatenie za výkony vo verejnom záujme a nadväzne s úvermi so štátnou zárukou vo výške približne 17 mld. Sk. Na druhej strane na prevádzku oboch železničných firiem sme už na rok 2003 vyčlenili pevnú sumu 6,6 mld. Sk. Sú určené na financovanie výkonov vo verejnom záujme s tým, že nemajú žiadnu šancu získať od štátu záruku na pôžičku. Spolu so svojimi príjmami musia finančne vystačiť. Dobrú prácu odviedla aj Železničná spoločnosť a veľmi dobre naštartoval do svojej funkcie aj nový generálny riaditeľ Železníc SR. V uplynulých dňoch prezentoval novú organizáciu riadenia, ktorá uvažuje s výrazným zoštíhlením podniku a s prosperitou. . Značnú pozornosť venoval minister P. Prokopovič aj fungovaniu Slovenských telekomunikácií, konkrétne odštepnému závodu Rádiokomunikácie, ktorý prevádzkuje pozemné satelitné zariadenia s takmer 100-percentným pokrytím územia štátu, televíznym a rozhlasovým programom v digitálnej podobe. Štát má záujem o spätné odkúpenie tohto dôležitého telekomunikačného uzla, ktorý neuvážene a iracionálne predal bývalý minister G. Palacka. Slovenské telekomunikácie, v ktorých majoritným vlastníkom je spoločnosť Deutsche Telekom, prejavili záujem predať Rádiokomunikácie iným i zahraničným záujemcom, ktorí by mohli v každom momente až zablokovať vysielanie Slovenskej televízie i Slovenského rozhlasu. Bližšie už minister P. Prokopovič: Po tom, ako sa ministerstvu podarí získať naspäť pod štátnu strechu závod Rádiokomunikácie, plánujeme odovzdať ich prevádzku do rúk Slovenskému rozhlasu, Slovenskej televízie a ďalším zainteresovaným subjektom. Tie by mali mať rovnocenné postavenie, čo by umožnilo rešpektovať potreby všetkých zúčastnených. Odkúpenie by malo okrem iného vyriešiť neustály rast dlhu verejnoprávnych médií voči Slovenským telekomunikáciám. V súčasnosti rokujem s nemeckými partnermi o technike a cene predaja Rádiokomunikácií. Cena sa pohybuje vo výške približne 1,5-2 mld. Sk, avšak neuvažujeme o platbe v hotovosti, budeme preferovať napríklad výmenu akcií ST, ktoré vlastní štát. Skutočne predaj tohto významného pracoviska zahraničnému partnerovi, nebol prezieravým krokom. Na stretnutí s ministrom sa nehovorilo len o makroekonomických otázkach, ale na rad prišli aj problémy bežného dňa. Jedným z nich je napríklad zvyšovanie cestovného vo vnútroštátnej železničnej a autobusovej doprave. Na budúci rok zaplatíme za cestovný lístok opäť viac. Ministerstvo navrhuje zvýšenie o 10 %. Tento rast podľa P. Prokopoviča zodpovedá inflácii, ako aj rastu sadzby DPH. Rezort dopravy však zároveň navrhuje znížiť rozsah žiackych a študentských zliav zo súčasných 70 na 60 % ceny týždenného či mesačného lístka. Konečné stanovisko zaujme vláda v závere roka. Jozef Kunik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |