Hospodársky denník
USD36,111 Sk
EUR41,41 Sk
CHF26,559 Sk
CZK1,291 Sk
  Streda  5.Novembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













ČO JE DISKRIMINÁCIA?

Právo podľa jednej strany

Diskrimináciou je priama diskriminácia, nepriama diskriminácia, obťažovanie a neoprávnený postih.

Priamou diskrimináciou je také zaobchádzanie, ktoré je v porovnateľnej situácii menej výhodné, než ako sa zaobchádza alebo ako by sa zaobchádzalo s inou fyzickou alebo právnickou osobou.

Nepriamou diskrimináciou je zdanlivo neutrálny predpis, kritérium alebo zvyklosť, ktoré znevýhodňujú fyzickú osobu alebo právnickú osobu. To neplatí, ak je takýto predpis vecne zdôvodnený.

Obťažovaním je také konanie, ktoré má za cieľ alebo za následok zásah do slobody alebo ľudskej dôstojnosti a ktoré vytvára pre osobu nepriateľské, zastrašujúce, zahanbujúce, pokorujúce alebo urážlivé prostredie.

Neoprávneným postihom je také konanie, ktoré má za cieľ alebo za následok spôsobenie ujmy fyzickej alebo právnickej osobe z dôvodu, že sa domáhala rovnakého zaobchádzania.

Akoby sme si na Slovensku nechceli priznať, že aj tu existuje netolerantnosť. V mnohých prípadoch sme však svedkami vylievania zlosti, napätia, istého znechutenia a obáv zo spoločenského vývoja na slabších alebo odlišných. Už niekoľko rokov sa na Slovensku diskutuje o potrebe či zbytočnosti antidiskriminačnej právnej normy. Vládna verzia je vecná, jej legislatívna cesta bola po dohode koaličnej rady pozastavená. Objavil sa aj poslanecký návrh zákona o rovnakom zaobchádzaní. Diskusia však uviazla na otázke, či je potrebný jeden komplexný zákon alebo novelizácia existujúcej legislatívy. Experti zdôrazňujú, že komplexný antidiskriminačný zákon na Slovensku je potrebný.

Možno najdôležitejšie je, že je účinným opatrením na konkrétnu vymožiteľnosť práva ľudí, ktorí sú diskriminovaní. EK tento zákon chápe ako záväzok Slovenska voči demokracii a voči správaniu sa k menšinám. Bolo by príliš jednoduché tvrdiť, že antidiskriminačný zákon musíme prijať len na implementáciu smerníc Európskeho spoločenstva. Potreba prijatia antidiskriminačného zákona tkvie v samotnej podstate našej spoločnosti. V schopnosti preukázania tolerancie, v skutočnej realizácii rovnosti príležitostí a v ochrane práv všetkých členov spoločnosti bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, etnický alebo sociálny pôvod, genetické charakteristiky, jazyk, vieru alebo náboženstvo, politický či iný názor, príslušnosť k národnostnej menšine alebo etnickej skupine, majetok, postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu.

Podľa názoru niektorých takýto zákon slúži len na zaknihovanie povinnosti voči Európskej únii. V praxi by však bolo vynucovanie zákona najmä pri diskriminovaní pre politický názor neúčinné. Aj preto nepovažujú jeho odporcovia antidiskriminačný zákon za „spasiteľný, pretože aj v menšinovej praxi a politike sa uplatňuje opačný a pre Slovákov demoralizujúci princíp zvýhodňovania príslušníkov menšín cez princíp pozitívnej diskriminácie“. Zástancovia zasa argumentujú, že nové znenie zákona o uplatňovaní zásady rovnakého zaobchádzania (antidiskriminačného zákona) nie je len o právach a paragrafoch, ale aj o imidži krajiny. Lebo pravdou je, nech to akokoľvek a ktokoľvek hodlá zahmlievať, že diskriminácia je v SR vážnym problémom.

Skúsenosti ukazujú, že sa s ňou opakovane stretávame v rôznych podobách a na rôznych úrovniach spoločnosti. Aj preto potrebujeme komplexné riešenie vo forme jednej prehľadnej a samostatnej právnej normy. Podľa možnosti schválenej ako ústavný zákon. Kozmetické a nesystematické riešenie problému nie je zárukou efektívneho pokrytia celej škály ohrozených skupín a foriem diskriminácie. Dalo by sa súhlasiť s názorom, že komplexný antidiskriminačný zákon nie je potrebný, pokiaľ nejestvuje diskriminácia. Žiaľ, nová spoločnosť novou nie je, a diskriminácia sa predsa nedá zužovať len na to, o čom nám napíše EK. Problémy nie sú iba s menšinami a etnikami, koniec koncov tie sú aj v „demokratickejších štátoch“ ako SR, s postavením ženy a vekovo starších a pod. Diskriminovaní sú napokon aj domáci podnikatelia v porovnaní so zahraničnými investormi. Ad absurdum, aj zdravotne postihnutí sú z určitého hľadiska diskriminovaní. Nehovoriac už sociálne slabých a slabnúcich a, samozrejme, ich rodinách.

Vyjadrenia niektorých politikov, že antidiskriminačný zákon by bol prvým krokom k homosexuálnym manželstvám a adopciám detí partnermi rovnakého pohlavia, sú neopodstatnené a zavádzajúce, návrh zákona nič také nerieši a ani nezaručuje. Na druhej strane sa zákon týka všetkých menšín a znevýhodnených skupín a žiadnu z nich nemožno vzhľadom na princíp rovnosti vylúčiť, no ani zdôrazňovať. V spoločnosti, ktorá sa zaviazala stavať na demokratických hodnotách, nie je antidiskriminačný zákon len akousi podlžnosťou voči európskym smerniciam, ale predovšetkým a na prvom mieste je konkrétnym naplnením princípov rovnosti a práva domáhať sa spravodlivosti, ktoré deklaruje Ústava SR.

Premiér Mikuláš Dzurinda predčasom vyhlásil, že spor bude mať povahu skôr technickú ako vecnú. Koalícia sa musí dohodnúť na tom, či zákaz diskriminácie bude riešiť jedným zákonom alebo prostredníctvom viacerých. Predseda parlamentu P. Hrušovský zasa vyslovil, že nechápe, na čo je Slovensku antidiskriminačný zákon a čo sa ním má upraviť. Podľa neho žiadna smernica únie neprikazuje kandidujúcim štátom, aby špeciálny antidiskriminačný zákon schválili. Len v oblasti pracovného práva, čo už SR upravila.

Podivná diskusia sa nesie slovenskými orgánmi a inštitúciami. Antidiskriminačný zákon vraj ohrozuje koaličnú dohodu, stabilitu vlády a celej koalície. Podstata je však inde. Tentoraz ide priamo o človeka. O to, či mu zostane sloboda. Čo je to za logika, čo sú to za princípy, ak chceme povýšiť právo jednej strany nad ostatné? Nájdeme odpoveď v číslach? KDH predsa zastupuje len 8 % voličov - napriek tomu, že na Slovensku sa k rimskokatolíckej cirkvi hlási vyše 70 % občanov. Znamená to, že nie každý katolík na Slovensku podporuje politiku KDH. Ak tri vládne strany ustupujú pred svetonázorovým hľadiskom štvrtej, tak je zrejmé, že jedno angažované „nie“ je v koalícii silnejšie ako trojnásobné, ale nezainteresované „áno“.

Pri posudzovaní návrhu antidiskriminačného zákona by si slovenské politické elity mali uvedomiť, že nie sme uprostred 19. storočia, ale na prahu 21. storočia a podľa toho by mali mať aj postoj trebárs k právam minorít, ktoré v spoločnosti reálne existujú. Mnohí zo zákonodarcov by asi potrebovali špeciálneho sprievodcu slovenskou realitou, a potom by azda pochopili, ako ďaleko máme k želanému stavu. Možno nie viac ako iné štáty, ale to predsa nič nemení na podstate veci. Prečo nebyť lepší, inak povedané, pokrokovejší a razantnejší v zápase o novú a skutočnú demokraciu v meniacich sa spoločenských pomeroch.

Antidiskriminačný zákon zakazuje diskrimináciu na základe akéhokoľvek dôvodu. Nepripúšťa sa diskriminácia na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, veku, sexuálnej orientácie či náboženstva. Rovnako sa zakazuje diskriminácia kvôli zdravotnému postihnutiu, politickému zmýšľaniu, národnému alebo sociálnemu pôvodu, príslušnosti k národnosti a etnickej skupine, majetku a rodu.

Čo požaduje EÚ

zákaz diskriminácie kvôli:

- rasovému pôvodu

- etnickému pôvodu

- náboženskému presvedčeniu

- viere

- zdravotnému postihnutiu

- veku

- sexuálnej orientácii

Eleonóra Bujačková

Počasie

Na území Slovenska naďalej prevláda zväčša priaznivý a povzbudzujúci vplyv počasia. Pozitívne sú účinky najmä na telesnú a duševnú výkonnosť, schopnosť koncentrácie a pohotových reakcií. Len na niektorých miestach, najmä pri hmle, je možnosť zhoršenia rozptylových podmienok v ranných hodinách, čo môže podmieniť zvýšenie zdravotných ťažkostí u pacientov s ochoreniami dýchacieho systému. Osoby s kardiovaskulárnym postihnutím nemajú preceňovať svoje sily. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu trpieť migrénami a miernym pocitom závratu.Zajtra očakávame pretrvávanie priaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, ráno a dopoludnia v nižších polohách na mnohých miestach hmla. Najvyššia denná teplota 9 až 14, na severe a na miestach s dlhšie trvajúcou hmlou okolo 7 stupňov. Slabý severný vietor. Na horách vo výške 1500 m okolo 3 stupňov.n Vo štvrtok bude jasno až polojasno, ráno a predpoludním miestami hmla. Popoludní od východu až oblačno. Nočná teplota 3 až -1, v údoliach na východe okolo -3, denná teplota 5 až 9, v nížinách za slnečného počasia okolo 12 stupňov. V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami, najmä na východe, slabé zrážky. Nočná teplota 2 až -2, denná teplota 4 až 8 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.41 a zapadne o 16.37 hod.

Amsterdampolooblačno13
Aténydážď19
Belehradpolooblačno12
Berlínpolooblačno13
Bratislavapolojasno13
Bruselpolooblačno13
Budapešťpolojasno13
Bukurešťoblačno16
Frankfurtpolojasno14
Helsinkioblačno6
Istanbuldážď23
Kodaňoblačno10
Kyjevzamračené8
Lisabonoblačno19
Londýnpolooblačno13
Madridpolooblačno14
Moskvadážď2
Oslodážď2
Parížpolooblačno14
Prahapolojasno12
Rímpolooblačno20
Sofiadážď11
Štokholmoblačno4
Varšavapolojasno11
Viedeňpolojasno13
Záhrebpolooblačno13
Ženevapolojasno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.