|
|||||||||||||||||
Piatok 7.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rok 2008 nemusí byť snom
Nájsť spôsob, ako dostať na diaľnice zahraničný kapitál V poradí 8. ročník medzinárodnej kontraktačno-prezentačnej výstavy Diaľnica a cestné komunikácie je vzhľadom na zameranie jediná na Slovensku, sa dnes končí. V priestoroch Výstaviska Bratislava, sa tu prezentuje 50 domácich aj zahraničných firiem a profesijných organizácií, ktoré podnikajú v oblasti dopravného plánovania, výstavby, opravy a údržby diaľničnej a cestnej siete, alebo sa podieľajú na rozvoji odvetvia stavebného priemyslu propagačnou a vzdelávacou formou. Generálny riaditeľ sekcie MVRR SR Anton Novotný zdôraznil, že výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií bezprostredne ovplyvňuje výkonnosť a zamestnanosť v stavebníctve. Vlani v tomto odvetví pracovalo na výstavbe diaľnic 7500 až 8000 osôb, pričom zainteresovaných bolo ďalších 8000 z terciárnej sféry. Podľa jeho slov vďaka pomoci zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu, ktorý sa orientuje na financovanie projektov dopravnej infraštruktúry, sa črtajú väčšie možnosti na rozvoj pozemných komunikácií. Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor v súvislosti s údržbou cestnej infraštruktúry zdôraznil, že v rámci transformácie, ktorú v septembri schválila vláda, sa 14-tisíc km ciest II. a III. triedy dostane do kompetencie samospráv, čo sa zrejme prejaví na rozšírení terajšieho počtu vystavovateľov. Bližšie sme o niektorých otázkach projektu transformácie hovorili s generálnym riaditeľom SSC Dušanom Faktorom. Transformácia pozostáva z dvoch etáp. Prvá súvisí s prechodom ciest druhej a tretej triedy na vyššie územné celky (VÚC). Okrem tohto majetku prejde na VÚC aj celá infraštruktúra SSC, ktorá súvisí s údržbou týchto ciest. Samotný výkon údržby ciest by nemal byť touto zmenou ovplyvnený. Zo SSC prejdú na VÚC nielen cesty, ale aj strediská údržby, ktoré sa o tieto cesty starajú. Osobne verím, že táto zmena je v porovnaní so súčasnosťou zlepšením situácie. Druhou etapou transformácie bude založenie Diaľničnej spoločnosti. Zo Slovenskej správy ciest sa odčlení časť, ktorá zabezpečuje investičnú činnosť a ktorá sa tiež stará o správu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladám, že po vzniku Diaľničnej spoločnosti sa efektívnejšie zabezpečí riadenie investičnej činnosti a možnosť, aby na výstavbe diaľnic participoval aj zahraničný súkromný kapitál. Základným zmyslom vzniku Diaľničnej spoločnosti je fakt, aby sa mohli diaľnice stavať nielen z prostriedkov rozpočtu, ale aj z iných zdrojov. Táto akciová spoločnosť ktorá by mala vzniknúť buď k polroku 2004, alebo k 1. januáru 2005, bude taktiež vstupovať do ekonomických vzťahov so súkromnými investormi, ktorí sa budú podieľať na výstavbe diaľnic koncesným spôsobom, hovorí generálny riaditeľ SSC. V odborných kruhoch sa najmä v súvislosti s budovaním tunela Branisko veľa diskutuje o spôsobe financovania výstavby. Najnovšou módou sa totiž stáva výrazné prekračovanie pôvodného rozpočtu o desiatky, ba až stovky miliónov korún. Generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor ako zástupca investora sa tomuto negatívnemu trendu maximálne snaží zabrániť. Branisko je z tohto pohľadu skutočne špecifické. Je to hádam prvá stavba na Slovensku, ktorá bola už skolaudovaná a uvedená do používania bez toho, aby bola ešte predtým vyprojektovaná. Toto je unikátna udalosť a nepochybne i z toho pramenili problémy, ktoré sme mali aj vo financovaní. Priebežne sa menili projekty a niektoré už dodané technológie sa napríklad zmenou projektov ukázali ako zbytočné. Takto i ďalšími spôsobmi unikali finančné prostriedky. Po mojom nástupe do funkcie sme tvrdo začali sledovať finančnú disciplínu. Pozitívnym príkladom sú dve diaľničné stavby v Bratislave, ktoré majú uzavreté zmluvy na pevnú finančnú sumu, bez možnosti ju zvyšovať. Skutočne nemôžeme ďalej tolerovať stav, aby si podniky fakturovali vyššie sumy, než je objektívne. Veľa sa v poslednom období vraví o vízii ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča, ktorý tvrdí, že ak sa dokáže na výstavbu diaľnic zaangažovať súkromný kapitál, najmä zo zahraničia, tak sa Bratislava s Košicami spojí diaľnicou už v roku 2008. Aký názor má Dušan Faktor? Osobne sa na tento termín pozerám optimisticky. Záujem zahraničného kapitálu budovať na Slovensku diaľnice tu skutočne je. Teraz ide o to, akým spôsobom sa sem zahraničný kapitál dostane. Zaujímajú sa spoločnosti, ktoré už majú skúsenosti s takýmto spôsobom financovania diaľnic. Nikdy som nepovedal, že to bude lacnejšie, ale určite to bude rýchlejšie a o to nám v tomto prípade ide. Takže či sa Bratislava diaľnične spojí s Košicami v roku 2008, alebo 2010, to už nie je až také rozhodujúce. Hlavné je, aby sme výrazne urýchlili výstavbu diaľnic. Jozef Kunik Sumár objektov (mosty, podcestia, železničné priecestia, tunely, brody, prievozy) Cesty I. triedy 2087 52 699 m Cesty II. triedy 1825 25 420 m Cesty III. triedy 4666 50 019 m Zdroj: SSC |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |