Hospodársky denník
USD36,065 Sk
EUR41,32 Sk
CHF26,385 Sk
CZK1,291 Sk
  Piatok  7.Novembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Rok 2008 nemusí byť snom

Nájsť spôsob, ako dostať na diaľnice zahraničný kapitál

V poradí 8. ročník medzinárodnej kontraktačno-prezentačnej výstavy Diaľnica a cestné komunikácie je vzhľadom na zameranie jediná na Slovensku, sa dnes končí. V priestoroch Výstaviska Bratislava, sa tu prezentuje 50 domácich aj zahraničných firiem a profesijných organizácií, ktoré podnikajú v oblasti dopravného plánovania, výstavby, opravy a údržby diaľničnej a cestnej siete, alebo sa podieľajú na rozvoji odvetvia stavebného priemyslu propagačnou a vzdelávacou formou. Generálny riaditeľ sekcie MVRR SR Anton Novotný zdôraznil, že výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií bezprostredne ovplyvňuje výkonnosť a zamestnanosť v stavebníctve. Vlani v tomto odvetví pracovalo na výstavbe diaľnic 7500 až 8000 osôb, pričom zainteresovaných bolo ďalších 8000 z terciárnej sféry. Podľa jeho slov vďaka pomoci zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu, ktorý sa orientuje na financovanie projektov dopravnej infraštruktúry, sa črtajú väčšie možnosti na rozvoj pozemných komunikácií. Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor v súvislosti s údržbou cestnej infraštruktúry zdôraznil, že v rámci transformácie, ktorú v septembri schválila vláda, sa 14-tisíc km ciest II. a III. triedy dostane do kompetencie samospráv, čo sa zrejme prejaví na rozšírení terajšieho počtu vystavovateľov. Bližšie sme o niektorých otázkach projektu transformácie hovorili s generálnym riaditeľom SSC Dušanom Faktorom. „Transformácia pozostáva z dvoch etáp. Prvá súvisí s prechodom ciest druhej a tretej triedy na vyššie územné celky (VÚC). Okrem tohto majetku prejde na VÚC aj celá infraštruktúra SSC, ktorá súvisí s údržbou týchto ciest. Samotný výkon

údržby ciest

by nemal byť touto zmenou ovplyvnený. Zo SSC prejdú na VÚC nielen cesty, ale aj strediská údržby, ktoré sa o tieto cesty starajú. Osobne verím, že táto zmena je v porovnaní so súčasnosťou zlepšením situácie. Druhou etapou transformácie bude založenie Diaľničnej spoločnosti. Zo Slovenskej správy ciest sa odčlení časť, ktorá zabezpečuje investičnú činnosť a ktorá sa tiež stará o správu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladám, že po vzniku Diaľničnej spoločnosti sa efektívnejšie zabezpečí riadenie investičnej činnosti a možnosť, aby na výstavbe diaľnic participoval aj zahraničný súkromný kapitál. Základným zmyslom vzniku Diaľničnej spoločnosti je fakt, aby sa mohli diaľnice stavať nielen z prostriedkov rozpočtu, ale aj z iných zdrojov. Táto akciová spoločnosť ktorá by mala vzniknúť buď k polroku 2004, alebo k 1. januáru 2005, bude taktiež vstupovať do ekonomických vzťahov so súkromnými investormi, ktorí sa budú podieľať na výstavbe diaľnic koncesným spôsobom,“ hovorí generálny riaditeľ SSC.

V odborných kruhoch sa najmä v súvislosti s budovaním tunela Branisko veľa diskutuje o spôsobe financovania výstavby. Najnovšou módou sa totiž stáva výrazné prekračovanie pôvodného rozpočtu o desiatky, ba až stovky miliónov korún. Generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor ako zástupca investora sa tomuto negatívnemu trendu maximálne snaží zabrániť. „Branisko je z tohto pohľadu skutočne špecifické. Je to hádam prvá stavba na Slovensku, ktorá bola už skolaudovaná a uvedená do používania bez toho, aby bola ešte predtým vyprojektovaná. Toto je

unikátna udalosť

a nepochybne i z toho pramenili problémy, ktoré sme mali aj vo financovaní. Priebežne sa menili projekty a niektoré už dodané technológie sa napríklad zmenou projektov ukázali ako zbytočné. Takto i ďalšími spôsobmi unikali finančné prostriedky. Po mojom nástupe do funkcie sme tvrdo začali sledovať finančnú disciplínu. Pozitívnym príkladom sú dve diaľničné stavby v Bratislave, ktoré majú uzavreté zmluvy na pevnú finančnú sumu, bez možnosti ju zvyšovať. Skutočne nemôžeme ďalej tolerovať stav, aby si podniky fakturovali vyššie sumy, než je objektívne.“ Veľa sa v poslednom období vraví o vízii ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča, ktorý tvrdí, že ak sa dokáže na výstavbu diaľnic zaangažovať súkromný kapitál, najmä zo zahraničia, tak sa Bratislava s Košicami spojí diaľnicou už v roku 2008. Aký názor má Dušan Faktor? „Osobne sa na tento termín pozerám optimisticky. Záujem zahraničného kapitálu budovať na Slovensku diaľnice tu skutočne je. Teraz ide o to, akým spôsobom sa sem zahraničný kapitál dostane. Zaujímajú sa spoločnosti, ktoré už

majú skúsenosti

s takýmto spôsobom financovania diaľnic. Nikdy som nepovedal, že to bude lacnejšie, ale určite to bude rýchlejšie a o to nám v tomto prípade ide. Takže či sa Bratislava diaľnične spojí s Košicami v roku 2008, alebo 2010, to už nie je až také rozhodujúce. Hlavné je, aby sme výrazne urýchlili výstavbu diaľnic.“

Jozef Kunik

Sumár objektov (mosty, podcestia, železničné priecestia, tunely, brody, prievozy)

Cesty I. triedy 2087 52 699 m

Cesty II. triedy 1825 25 420 m

Cesty III. triedy 4666 50 019 m

Zdroj: SSC

Počasie

U pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa môžu ťažkosti podmienené počasím znižovať. Na tieto osoby pôsobí prevládajúce počasie zväčša priaznivo. Častejšie sa môžu vyskytovať zdravotné problémy u ľudí s ochoreniami pohybového systému, najmä u reumatikov, bolesti kĺbov, jaziev, ako aj bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zvýšená je náchylnosť na depresiu u psychicky labilných ľudí.Zajtra očakávame na väčšine územia ústup nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasný dážď alebo mrholenie, asi od 1000 m snehové zrážky. Najvyššia denná teplota 6 až 10 stupňov. Na horách vo výške 1500 m -1 stupeň. Severovýchodný až východný vietor 3 až 7, na Horehroní, v Liptove a v Košickej kotline v nárazoch 10 až 15 m/s.n V sobotu bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky alebo občasný dážď. Nočná teplota 4 až 0, denná teplota 8 až 12, na severe okolo 6 stupňov. V nedeľu bude jasno až polojasno, ráno lokálne hmly. Nočná teplota 4 až 0, denná teplota 10 až 14, na severe okolo 8 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.40 a zapadne o 16.37 hod.

Amsterdamjasno8
Aténypolojasno18
Belehradoblačno9
Berlínpolooblačno7
Bratislavadážď8
Bruseljasno8
Budapešťdážď7
Bukurešťdážď7
Frankfurtoblačno8
Helsinkipolojasno7
Istanbuldážď14
Kodaňjasno8
Kyjevzamračené5
Lisabonzamračené16
Londýnjasno13
Madridpolooblačno14
Moskvaoblačno3
Oslopolojasno7
Parížjasno9
Prahazamračené6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno6
Štokholmpolojasno8
Varšavadážď7
Viedeňdážď7
Záhreboblačno8
Ženevajasno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.