|
|||||||||||||||||
Piatok 7.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Občan bude mať z toho gulášReforma štátnej správy nie je decentralizácia, ale k dezintegrácia Ešte len nedávno boli odčlenené katastrálne oddelenia od okresných úradov, čím sa vytvorila špecializovaná sieť katastrálneho úradu. Podľa čerstvých poznatkov predstaviteľov niektorých samospráv miest na Slovensku po zavedení tohto organizačného opatrenia sa začali predlžovať lehoty a vzrástla finančná náročnosť na ich prácu. Podľa primátorov z celkom pochopiteľných dôvodov. Predtým, keď boli integrované pod strechou okresného úradu, tak si jeho prednosta vedel na oddelení vypomáhať. Ak mal nápor na katastri, tak tam pridelil výpomoc z iných oddelení. Boli tam aj občania v rámci verejnoprospešných prác, presunom mohol prideliť napríklad aj výpočtovú techniku. V rámci integrovaného úradu prednostovia využívali svoje kompetencie v riadení, aby mohli vykrývať a riešiť takéto čiastkové a náhle problémy. V súčasnosti sú podobné možnosti takmer vylúčené, lebo katastrálne úrady ostali odkázané len na seba, nemôžu si ničím a nikým pomôcť. Z tejto situácie vyplýva, že vždy je lepšie pre celok, ktorými sú občania, teda konzumenti štátnych služieb, ak všetko nájdu pod jednou strechou a svoju agendu si môžu vybaviť na jednom mieste. Iný príklad nám poskytol primátor Považskej Bystrice Ľubomír Lackovič. V mieste svojho pôsobenia má zaujímavé poznatky. Napríklad aj z procesu budúcej integrácie úradov práce a sociálnych odborov okresného úradu. Momentálne sa u nás hľadá riešenie pre vysťahovanie úradu práce z jeho budovy, ktorá sa, mimochodom, prednedávnom rekonštruovala, a mal by sa presťahovať do objektu okresného úradu. Stanovisko prednostu okresného úradu je, že už ich nemá kam dať, že všetko bude mať plné. Samozrejme, musí umiestniť v budove aj špecializované siete. Objekt už nie je schopný prijať ďalších úradníkov. Myslím, že sa to napokon skončí klasicky, ako to vždy v byrokracii býva. Premaľujú sa tabule a napokon aj tak sa nič nezmení, zdôraznil. To všetko len naznačuje, že reformy, osobitne reforma verejnej správy, nie je dostatočne koordinovaná, neraz dokonca zmätočná. V stredu poslanci koalície odhlasovali v parlamente zákon o krajských a obvodných úradoch, ktorý ruší doterajší integrovaný model miestnej štátnej správy a okresné úrady. Štátnu správu rezortu vnútra bude od nasledujúceho roku zabezpečovať osem krajských a 50 obvodných úradov. Tie na území republiky vytvoria ďalších 64 detašovaných pracovísk a podľa potreby aj oveľa viac, až do počtu 121. Pritom rezortné ministerstvá si vytvoria vlastnú špecializovanú štátnu správu. Spomínaný zákon prešiel hlasmi len 76 poslancov, pričom strana ANO ho podľa slov jedného z jej poslancov, ktorý sa vyjadril pre Hospodársky denník, podporila len preto, aby neposkytla dôvod na ďalšiu krízu koalície. Podľa viacerých expertov na správne právo úspory, ktoré sa sústavne zdôrazňujú ako dôsledok reformy štátnej správy, nie sú podložené. Vzhľadom na jej dezintegráciu nie je doteraz jasné, koľko budú mať nové úrady budov, aký veľký bude obslužný personál, ale ani to, aké bude personálne obsadenie špecializovanej štátnej správy atď. Napriek tomu sa hovorí o úspore 600 mil. Sk v budúcom a 750 mil. Sk v nasledujúcom roku. Tieto čísla pre mnoho neznámych nie sú korektné. Ak by sme deklarovanú úsporu hľadali v návrhu štátneho rozpočtu na rok 2004, tak zistíme, že uvedené stámilióny sa v ňom rozplynuli. Preto nás zaujímalo, prečo právnici, experti na otázky verejnej správy, s ktorými súčasní nositelia zodpovednosti za tieto zmeny nekomunikujú, verejne a nahlas nehovoria o svojich výhradách. Všimnite si, aké problémy boli hodené na vysoké školy. S čím všetkým boli tieto školy zaťažené. A aký systém vznikol z nových konkurzných konaní. Odborníci či na lekárskej fakulte, alebo právnickej, či na iných školách, sú natoľko zahltení vlastnými vnútornými problémami, ktoré im pripravila táto vláda, vrátane zneistenia ich profesijného postavenia, že mlčia. Nechcú sa angažovať, lebo by neprešli konkurzom, povedala nám jedna expertka na správne právo. Je evidentné, že tlaky a obava tu je. Pracoval tím Viktora Nižňanského (vládny splnomocnenec pre reformu verejnej správy) tak, že pribral odborníkov? Ja o tom neviem. Na Slovensku sú traja profesori správneho práva. Pozitívne viem, že o ich názory nebol záujem. Z koaličných poslaneckých lavíc sa napriek schváleniu zákona o krajských a obvodných úradoch už ozvalo, že dodržiavanie deklarovaných úspor v oblasti financií a živej sily budú prísne sledovať a vyhodnocovať. Z toho vyplýva, že v samotných koaličných radoch existuje nedôvera v takéto výpočty. Zatiaľ však nebolo jasne povedané, čo bude, ak sa zámer reformy urobiť štátnu správu lacnejšiu, výkonnejšiu a prístupnejšiu občanom, nepodarí naplniť. Príslušné zákony asi budú musieť byť nielen novelizované, ale občania sa opäť budú musieť zorientovať, kde ktorý úrad majú a kam s ktorým papierom majú ísť. Prvé takéto zmeny v orientácii ich čakajú onedlho. Už v budúcom roku. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |