|
|||||||||||||||||
Pondelok 1.Decembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Európa žiada oddeliť správu od servisuŽeleznice Slovenskej republiky pristupujú k zásadným zmenám riadenia dopravy Organizačná štruktúra ŽSR, tak ako ju poznáme v súčasnosti, v podstate platí od 1. januára 2002, keď sa unitárne železnice rozdelili na dva samostatné subjekty. Divízia dopravnej cesty (DDC) zanikla, niektoré činnosti prešli pod generálne riaditeľstvo. A správy - riadenia dopravy, železničných tratí a stavieb, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, energetiky a elektrotechniky, ktoré dovtedy boli schované pod sekcie v DDC, sa osamostatnili. Naďalej však boli v prevažnej miere riadené centrálne a väčšinu procesov vykonávali a vykonávajú aj s priamou účasťou útvarov generálneho riaditeľstva. ŽSR tak najvýznamnejšie prevádzkové procesy zabezpečujú prostredníctvom štyroch druhov správ. Z nich každá má rozdielny počet a rozdielne územné členenia. Kým napríklad správy riadenia dopravy sú štyri, správ železničných tratí a stavieb je až desať, správ energetiky a elektrotechniky päť a správ oznamovacej a zabezpečovacej techniky šesť. Takáto organizácia prevádzkových procesov má negatívne vplyvy na efektívnosť riadenia ŽSR. Veľavravná je aj ekonomika fungovania takéhoto systému. Neustále zaznamenávame iba rast nákladov bez ohľadu na rozsah prevádzkovanej siete a rozsah dopravných výkonov. Náklady na železničnú dopravnú cestu (ŽDC) pri zabezpečovaní hlavnej činnosti výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy v roku 1996 predstavovali 6,998 mld. Sk, v roku 1997 stúpli na 8,640 mld. Sk. O päť rokov neskôr sa už vyšplhali na 12,898 mld. Sk. Na rok 2003 bola požiadavka 13,487 mld. Sk, ale zmluva o výkonoch vo verejnom záujme sa nakoniec podpísala na objem 10,633 mld. Sk. Štátny rozpočet totiž namiesto požadovaných 4,3 mld. Sk na úhradu straty z výkonov vo verejnom záujme prispel iba 2,3 mld. Sk. Keďže ŽSR žijú predovšetkým z poplatku za použitie ŽDC, ktorý zhruba vo výške 8,2 mld. Sk inkasujú od Železničnej spoločnosti (ZSSK), museli sa vtesnať iba do necelých 11 mld. Sk. Navyše sa ŽSR zaviazali, že tento rok nebudú ďalej prehlbovať úverovú zaťaženosť, a tak museli skresať svoje pôvodné požiadavky. Reštrikcia nákladov sa premietla do investícií, údržby, zamestnanosti, vlastne do činnosti celých ŽSR. Takýto stav, keď železnice potrebovali vždy viac a viac, vyniesol ŽSR jedno nelichotivé prvenstvo. Výškou poplatku za použitie železničnej dopravnej cesty (ŽDC) sa ŽSR dostali na prvé miesto. Sú najdrahšie, čiže sú menej konkurencieschopné a operátormi menej vyhľadávané. Preto, ak chceme zvrátiť tento trend, ak chceme znížiť náklady a tým aj cenu za dopravnú cestu, treba zmeniť celý systém organizovania a riadenia ŽSR. Určení pracovníci pripravili návrh východísk a postupov zmeny systému riadenia a organizovania ŽSR, s ktorým sa stotožnilo vedenie ŽSR a 3. septembra ho schválila aj Správna rada ŽSR. Zmena systému organizovania a riadenia sa uskutoční v dvoch etapách. V prvej vzniknú oblastné riaditeľstvá a v druhej dôjde k odčleneniu správcovskej činnosti od výkonu servisu, opráv a údržby. Najdôležitejšie v návrhu novej organizačnej štruktúry a systému riadenia ŽSR je to, že definuje potrebu správcovského odčlenenia tak, ako to odporúčajú direktívy Európskej únie. V prvej etape, ktorá sa skončí 31. decembra 2003, sa budú konštituovať OR. Od 1. januára 2004 už budú plne funkčné (správy ŽDC zaniknú) a budú priamo riadiť svoje výkonné pracoviská. Vznik oblastných riaditeľstiev uvedie na správnu mieru problémy, na ktoré upozornil projekt Procesná organizačná štruktúra riadenia ŽSR. A to najmä nezrovnalosti súvisiace s územným členením ŽSR. Zároveň sa vytvoria predpoklady na realizáciu správcovského systému. Generálny riaditeľ ŽSR zriadil k 20. októbru štyri oblastné riaditeľstvá. Ich vytvorenie bude mať mnohé ekonomické efekty. Netreba tajiť, že pri návrhu zmeny organizácie a riadenia sa rátalo aj s tým, že sa to premietne do zníženia počtu zamestnancov. Racionalizáciou procesov vykonávaných aparátom generálneho riaditeľstva sa predpokladá znížiť stav maximálne o 150 zamestnancov. Zároveň je predpoklad, že z týchto sa viacerí odborníci uplatnia v aparátoch oblastných riaditeľstiev. Úspora na správnej réžii v tomto prípade predstavuje ročne asi 40 mil. Sk. Z predbežnej analýzy personálnych zdrojov sa predpokladá úspora maximálne 327 zamestnancov, čo by malo priniesť v prevádzkovej réžii úspory 100 mil. Sk. Zmena systému riadenia a organizovania ŽSR nie je potrebná len vzhľadom na nevyhnutnosť znižovania nákladov a zefektívnenie procesov riadenia, ale predovšetkým vzhľadom na zosúladenie a prispôsobenie sa našej železničnej legislatívy s európskou. Práve to je cieľom druhej etapy zmeny systému riadenia, ktorého súčasťou bude identifikácia správcovských a podporných činností aj s ich oddelením. Legislatívne podmienky cieľového stavu vymedzujú smernice EÚ číslo 2001/14/ES o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry, vyberaní poplatkov za používanie infraštruktúry a bezpečnostnej certifikácie a číslo 2001/16/ES o interoperabilite systému transeurópskych konvenčných železníc. Riaditeľstvá sa budú aj v roku 2004 podieľať na odčleňovaní správcovských činností, optimalizácii výkonných pracovísk technických odvetví ŽDC a optimalizácii prevádzky železničných staníc, ktorú bude treba zosúladiť so Smernicou EÚ číslo 2001/14/ES o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry, vyberaní poplatkov za používanie infraštruktúry a bezpečnostnej certifikácie. Nevyhnutná bude i optimalizácia a reštrukturalizácia core-business procesov a aktivít, aby ŽSR ako manažér infraštruktúry poskytovali služby v súlade s prílohou II Smernice číslo 2001/14/ES. Vznikom správcovského útvaru sa oddelí ekonomicky aj fyzicky správa zvereného majetku (evidencia a starostlivosť o zverený majetok, objednávanie údržby a obnovy dopravnej cesty) od výkonu jej údržby a obnovy (servis). Vytvoria sa tak predpoklady na vzájomné ekonomickejšie správanie než dosiaľ. Po vytvorení oblastných riaditeľstiev bude ich reštrukturalizácia pokračovať aj v roku 2004 odčlenením správcovských činností od servisných činností charakteru technickej podpory (výkon opráv a údržby dopravnej cesty) a administratívnej podpory. Z oblastných riaditeľstiev teda vzniknú dve riaditeľstvá zamerané na riadenie dopravy a výkon správcovstva infraštruktúry a dve oblastné riaditeľstvá zamerané na technickú servisnú činnosť pre infraštruktúru. Činnosti charakteru administratívnej podpory sa pričlenia k jestvujúcim štyrom účtovným centrám (Košice, Zvolen, Žilina, Bratislava), ktoré budú transformované na administratívne centrá. Odčlenenie činností sa uskutoční vo všetkých výkonných pracoviskách, čo si vyžiada reštrukturalizáciu výkonných pracovísk infraštruktúry. Výkonné pracoviská železničných tratí a stavieb, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, energetiky a elektrotechniky majú v súčasnosti rozdielne trakčné obvody. Na zefektívnenie systému riadenia (hlavne ekonomického) sa ich hranice zjednotia. Tým sa vytvorí predpoklad na zlúčenie týchto výkonných pracovísk do jedného výkonného pracoviska v danom trakčnom obvode. A jedným z efektov by malo byť aj ušetrenie zamestnancov. Tým by sa v štvrtom štvrťroku 2004 až prvom štvrťroku 2005 mal znížiť počet zamestnancov asi o 800. Takisto sa predpokladá, že aj proces optimalizácie prevádzkovej práce železničnej stanice a jej zosúladenie so Smernicou EÚ prinesie úsporu asi 500 zamestnancov. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |