|
|||||||||||||||||
Pondelok 1.Decembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pôjde o operatívnosť a efektívnosťRiadenie Železníc Slovenskej republiky po vytvorení oblastných riaditeľstiev Od 20. októbra 2003 zriadil generálny riaditeľ ŽSR štyri oblastné riaditeľstvá so sídlom v Trnave, Košiciach, vo Zvolene a v Žiline. Funkciou riaditeľov poveril Ing. Milana Solárika (Trnava), Ing. Miroslava Kocáka (Košice), Ing. Jaroslava Kováčika (Zvolen) a Ing. Ľubomíra Tkáča (Žilina). Dnes ich bližšie predstavujeme v redakčnej ankete, v ktorej odpovedali na tri otázky: 1. Aké kroky ste podnikli bezprostredne po poverení až do dnešného dňa? 2. V ktorej oblasti predpokladáte najzložitejšiu situáciu? 3. Aký je váš názor na vytvorenie oblastných riaditeľstiev? Ing. Milan Solárik 1. Bezprostredne po odovzdaní poverenia sme získali informácie o pripravovanej organizačnej štruktúre a o novom systéme riadenia. Zapojil som do prípravy vzniku riaditeľstva veľa zamestnancov a vybral som si už konkrétnych ľudí, s ktorými počítam pri riadení nového pracoviska na úrovni sekcií. Na poradách sa riešili otázky zadelenia činností zo súčasných správ železničnej dopravnej cesty a generálneho riaditeľstva. 2. Prechod zo súčasného systému riadenia na regionálne riadenie treba vidieť v troch rozhodujúcich etapách. Po prvé je to vytvorenie funkčnej organizačnej štruktúry, ako aj vzťahov a väzieb na výkonné pracoviská. Ďalšou etapou bude naplnenie systemizácie vybranými zamestnancami súčasných správ železničnej dopravnej cesty a generálneho riaditeľstva. Po tretie, bude zaujímavý aj prechod na nový systém riadenia po 1. januári 2004, pritom všetky etapy sú rovnako dôležité. 3. Myslím si, že ideme dobrým smerom. Pri dnešnom usporiadaní ŽSR je veľa činností operatívneho charakteru stiahnutých na generálne riaditeľstvo. Tým sa vrcholovým predstaviteľom zužuje priestor na rozhodovanie v otázkach dôležitých pre ŽSR ako celku. Vznik oblastných riaditeľstiev tento problém odstráni, prípadne ho minimalizuje. Určite sa zefektívni a zjednoduší proces riadenia. Ing. Miroslav Kocák 1. Od dňa môjho poverenia sa podieľam na tvorbe oblastných riaditeľstiev a ich organizačnej štruktúry a systemizácie. Vybral som si zamestnancov do vedúcich funkcií. Vymenoval som hraničné komisie, ktoré sa podieľali na určení hraničných bodov so susednými oblastnými riaditeľstvami. Začal som práce na dislokácii pracovísk v Košiciach. Štartuje výber do referentských funkcií prierezových sekcií. 2. Základné kroky reštrukturalizácie ŽSR považujem za správne a plne sa s nimi stotožňujem. Za priority úspešnej transformácie považujem personálne obsadenie na postoch riadiacich, ale aj na referentských. V Košiciach dôjde k hromadnému prepúšťaniu, musíme splniť všetky zákonné povinnosti a termíny voči odborovým organizáciám a príslušným okresným úradom práce. 3. Medzi železničiarskou verejnosťou vo všeobecnosti prevláda názor, že prevádzkové riaditeľstvá z roku 1996 boli najfunkčnejšou formou zo všetkých doteraz vyskúšaných foriem reštrukturalizácie ŽSR. Zriadením oblastných riaditeľstiev sa vytvárajú predpoklady na operatívne riadenie a efektívnu podpornú činnosť infraštruktúry. Ing. Jaroslav Kováčik 1. Už v deň vymenovania do funkcie oblastného riaditeľa som odborárov oboznámil s projektom reštrukturalizácie ŽSR. Jednotlivé pracovné kroky realizujem v zmysle dokumentu Postupové kroky I. etapy zmeny riadenia a organizovania ŽSR a časový harmonogram ich plnenia. Bolo potrebné sa hlavne zamerať na vytvorenie systemizácie jednotlivých OR, aparátu GR a tiež vybrať schopných pracovníkov na posty prednostov jednotlivých sekcií. 2. Najzložitejšia situácia je v personálnej oblasti, pretože v rámci reštrukturalizácie dochádza k znižovaniu počtu zamestnancov. Ak chceme dosiahnuť rentabilitu ŽSR, tak k tomuto kroku musí nevyhnutne prísť, aj keď je to krok veľmi nepopulárny. 3. Podľa môjho názoru vznik oblastných riaditeľstiev je potrebný. Svojím spôsobom sa trochu podobá na existenciu prevádzkových riaditeľstiev, ktoré existovali v rokoch 1993 - 1996. V tomto období ešte ŽSR nedosahovali stratu, naopak, hospodárili veľmi efektívne. Preto som tento krok osobne uvítal a som rád, že som dostal možnosť podieľať sa na ich budovaní. Ing. Ľubomír Tkáč 1. Veľmi dôležitou otázkou z hľadiska budúceho postavenia oblastných riaditeľstiev je definovanie rozsahu činností, ktoré tieto útvary preberú z úrovne generálneho riaditeľstva, ako aj z úrovne doterajších správ. Prerokovali sme súvisiacu typovú organizačnú štruktúru novovznikajúcich riaditeľstiev a predbežne aj systemizáciu v rámci budúcich sekcií a ich oddelení. Mojím cieľom je dosiahnuť maximálnu funkčnosť susedných výkonných pracovísk a čo najnižšie náklady spojené s reorganizáciou. 2. Za zložitú otázku považujem vytvorenie funkčných organizačných väzieb po stránke prevádzkovej a ekonomickej. Druhou veľmi zložitou oblasťou bude riešenie personálnych záležitostí jednotlivých skupín zamestnancov v rámci procesu zníženia ich počtu a zmeny činnosti ich pracovného pôsobenia. 3. Je zrejmé, že vstup Slovenska do európskych štruktúr bude znamenať posilnenie vplyvu a postavenia regiónov jednotlivých krajín. Koncepcia vzniku oblastných riaditeľstiev je snahou o naplnenie pozitívnych väzieb ŽSR k dôležitým regiónom. Cieľom všetkých zmien musí byť v budúcnosti úspešná obchodovateľnosť s dopravnými trasami v rámci vznikajúceho náročného konkurenčného prostredia. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |