|
|||||||||||||||||
Streda 10.Decembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prax ukáže, ako to fungujeV súlade so zásadami priestorového zabezpečenia špecializovanej miestnej štátnej správy sa pri návrhu na jej dislokáciu vychádzalo zo súčasného umiestnenia krajských a okresných úradov, ako aj úradov práce, ktoré sa stávajú súčasťou miestnej štátnej správy. Občania budú mať z umiestnenia úradov zmätok. Potrvá mesiace, možno roky (pre tých, ktorí chodia na ne len sporadicky), kým si zvyknú. Či im reforma štátnej správy prinesie osoh, je v súčasnosti na vážkach, hoci jej tvorcovia tvrdia, že jednoznačne áno. Pri rozhodovaní o umiestnení úradov hlavným kritériom bolo podľa oficiálnych tvrdení efektívne využitie súčasných priestorov, minimalizovanie presunov a výdavkov na sťahovanie, ale aj technický stav objektov, ich vybavenie informačnými a komunikačnými technológiami, priestorové potreby na výkon úloh z hľadiska umiestnenia zamestnancov a ďalšie podmienky. Napríklad pre dopravu sú potrebné aj vhodné parkovacie priestory. Posudzovala sa tiež otázka vhodnej dostupnosti poskytovaných služieb fyzickým a právnickým osobám koncentráciou úradov špecializovanej miestnej štátnej správy rovnakého stupňa pre každý obvod do jedného sídla. Tým by sa malo eliminovať cestovanie občanov do viacerých sídiel v prípadoch, v ktorých je nevyhnutná ich osobná účasť na riešení problému za súčinnosti dvoch alebo viacerých orgánov. Pri rozhodovaní o umiestnení úradov bolo nutné zohľadniť aj rozloženie už existujúcich špecializovaných štátnych orgánov na úseku katastra nehnuteľností, čiastočne aj veterinárnej starostlivosti a štátnej školskej inšpekcie vrátane umiestnenia úradov samosprávnych krajov. Stanovené kritériá sa zohľadnili pri umiestnení väčšiny novovznikajúcich štátnych orgánov, ale nie pri všetkých. Pokiaľ to navrhovaný počet zamestnancov umožňoval, budú mať úrady špecializovanej štátnej správy svoje sídla v doterajších priestoroch. Navrhuje sa, aby druhostupňové inštitúcie boli umiestnené v budovách slúžiacich v súčasnosti ako sídla krajských úradov, lebo tieto sú majetkom štátu. V prípade dostatočných priestorových kapacít budú v objektoch krajských úradov aj obvodné. Pri ich umiestnení sa zohľadnili aj nové úlohy, ktoré budú tieto orgány plniť pri vedení nového registra obyvateľov a výkone tzv. správnych agend (občianskych preukazov, cestovných dokladov, vodičských preukazov a dopravno-správnych činností). Na činnosť pracovísk špecializovanej štátnej správy sa využijú aj priestory uvoľnené po zrušených vojenských správach. Pri ich umiestnení sa v súčasnosti nepodarilo zabezpečiť vhodné umiestnenie úradov v Komárne, kde vôbec nie sú vhodné a kapacitne dostačujúce priestory, najmä pre územný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Obdobná situácia je aj pri umiestnení Úradu práce v Leviciach, ako aj Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave. Na základe pripomienok rezortu ministerstva práce k umiestneniu orgánov špecializovanej miestnej štátnej správy v jeho odvetvovej pôsobnosti v Košiciach, Prešove, Komárne, Leviciach, Nitre a v Nových Zámkoch, bol návrh na ich lokalizáciu prehodnotený. V Nitre a Nových Zámkoch budú úrady práce umiestnené v jednom objekte. Toto riešenie si vyžiadalo zmeny v lokalizácii ostatných orgánov v sídlach úradov, ako aj potrebu zabezpečiť využívanie vybudovaných systémov v oblasti civilnej ochrany, integrovaného záchranného systému a priestorov, ktoré slúžia na archívne účely. So zmenami v umiestnení štátnych úradov miestnej správy v Nitre nesúhlasilo ministerstvo školstva, ale ani dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré namietajú napríklad nedostatok parkovacích priestorov pri objekte, v ktorom má byť umiestnený krajský úrad a obvodný úrad dopravy a pozemných komunikácií. V záujme zabezpečenia kontinuity úloh miestnej štátnej správy a usporiadania majetkových, finančných a personálnych vzťahov súčasných krajských a okresných úradov sa predpokladá, že dislokácia špecializovanej miestnej štátnej správy sa ukončí najneskôr do 30. júna 2004. Návrh na umiestnenie štátnej správy údajne vytvára podmienky nielen na kontinuálny výkon jej úloh, ale dôjsť má aj k úspore výdavkov štátneho rozpočtu na správu a užívanie objektov. V súčasnosti užívajú krajské a okresné úrady na Slovensku dovedna 293 budov. V správe majú 167 objektov, ostatné sú v nájme alebo v tzv. výpožičke. Z nich sa na základe návrhu na dislokáciu prestane používať 62 budov. Predpokladá sa, že prebytočným majetkom štátu po realizácii návrhu na dislokáciu bude asi 100 objektov. Okrem toho sa zníži aj počet nájomných vzťahov. Konkrétne zníženie výdavkov na správu a užívanie týchto zariadení bude však možné vyčísliť až po dislokácii miestnej štátnej správy a predložení návrhu na využitie administratívnych budov v správe krajských a okresných úradov vláde SR. Z uvedeného je zrejmé, že úspory v stovkách miliónov korún ročne, o ktorých sa hovorilo v parlamente pri rokovaní o týchto otázkach, neboli dostatočne podložené a výsledok racionalizácie po zmenách v štátnej správe nie je z finančného hľadiska doteraz jasný. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |