|
|||||||||||||||||
Streda 17.Decembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ide o nedôveru v reformuOdtrhnutie sa od praxe a jej neznalosť Vysoké percento našej populácie nepozná mená väčšiny ministrov, ale takmer každý občan vie, že ministrom zdravotníctva je Rudolf Zajac. Ak by sa niekomu javilo toto tvrdenie ako prehnané, stačí, keď si postojí chvíľu v niektorej lekárni alebo čakárni pred ambulanciou a vypočuje si, čo ľudia hovoria. Bez ohľadu na ekonomické zázemie sa väčšina z nás zhodne, že v našom zdravotníctve je to horšie, ako sa predpokladalo. Tí, pre ktorých má byť zdravotníctvo určené, nie sú však jedinými nespokojencami v rezorte. Pomerne konštruktívne vyjadrili svoj nesúhlas tak s procesom tvorby, ako aj so znením viacerých ustanovení zákonov navrhnutých pre reformu zdravotníctva lekári. Vo výhradách zo Slovenskej lekárskej komory sa okrem iného hovorí, že predkladané zákony sa v tejto forme stretávajú s nedôverou odbornej verejnosti. Podľa navrhovaného znenia zákona o zdravotných poisťovniach a Úrade pre dohľad nad zdravotným poistením hrozí napríklad porušenie práva občana na slobodnú voľbu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Pripravovaný návrh zákona túto voľbu dáva do rúk zdravotným poisťovniam a občan sa stáva rukojemníkom poisťovne. Navyše zdravotné poisťovne transformované na obchodné spoločnosti nemajú zo zákona stanovenú sumu z vybraných finančných prostriedkov, ktoré majú použiť na zdravotnú starostlivosť tak, ako to bolo doteraz. Tým, že poisťovne budú monopolne určovať ponuku a dopyt na trhu zdravotných služieb, je narušený princíp trhového mechanizmu. Upozornenie na situáciu v našom zdravotníctve z tejto stavovskej organizácie adresovali predsedovi parlamentu, premiérovi aj prezidentovi republiky. Zo spomínanej stavovskej organizácie žiadajú, aby predkladané zákony zabezpečili občanovi slobodnú voľbu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, a tým umožnili konečné fungovanie trhu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Pripravený balíček zákonov podľa zástupcov SLK prinesie chaos, nevyrieši nedostatok financií v systéme, ale naopak, neúnosne finančne zaťaží občanov. Lekári avizujú ohrozenú rovnosť prístupu k zdravotnej starostlivosti a zaobchádzania s pacientom. Typickým príkladom tohto prístupu má byť prioritný zoznam lekárskych diagnóz a ich hradenia, figurujúci ako príloha návrhu zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti - Liečebný poriadok. Tento zákonný predpis, ktorý má určiť základné pravidlá poskytovania zdravotnej starostlivosti, nielenže katastrofálne neodhadol možnosti zdravotného poistenia, ale je zároveň technicky neuskutočniteľný a znamenal by zrútenie celého systému. To, žiaľ, svedčí o nekompetentnosti tzv. reformného tímu ministra zdravotníctva, proti práci ktorého majú v SLK hlboké a zásadné výhrady. Zvýšenej pozornosti je skutočne však hodný nasledujúci argument. Hlavnou výhradou je úplná absencia a odtrhnutie od praxe a jej neznalosť. Ľudia reformného tímu nekomunikujú s odbornou verejnosťou, so stavovskými organizáciami a s pacientskymi združeniami. Reforme zdravotníctva podľa SLK v tejto podobe nedôveruje takmer nikto vrátane 18-tisíc registrovaných lekárov, jej členov. Zaujímavé informácie sa nachádzajú aj v petícii tejto stavovskej organizácie - za odvolanie ministra zdravotníctva SR Rudolfa Zajaca. Tvrdenie, že zdravotnícka reforma ministra vysoko nad rámec únosnosti zaťažuje občana SR a zdravotníckym pracovníkom neumožňuje poskytovať zdravotnícku starostlivosť v zmysle platných zákonov SR, je pomerne známe, je tu však niekoľko ďalších bodov, ktoré si zaslúžia - keď už nič iné, tak aspoň krátke zamyslenie. Napríklad legislatívne opatrenia v rezorte sú predkladané bez reálnej ekonomickej analýzy a bilancie dosahov na štátny rozpočet, na rozpočty zdravotných poisťovní, poskytovateľov a bez analýzy dosahov na obyvateľov. Vznešená a ušľachtilá myšlienka na oddlženie systému cestou štátnej a. s. Veriteľ sa realizovala tajnými uzneseniami vlády, bez konzultácií s poskytovateľmi a so zdravotnými poisťovňami, navyše v rozpore so zákonom č. 211/2000 Zb. o slobodnom prístupe k informáciám. V orgánoch a. s. Veriteľ nie sú zastúpení poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní. Zmena verejnoprávnych zdravotných poisťovní, rozpočtových a príspevkových organizácií na akciovú spoločnosť nie je reforma. Je to len transformovanie verejných financií na súkromné, nepodliehajúce verejnej kontrole. Riaditeľkou odboru zdravotníctva sa na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií stala MUDr. Eleonóra Zajacová, manželka ministra Rudolfa Zajaca. Sídlo firmy Tatra - Alpine je v NsP ŽSR Bratislava. Pri takýchto argumentoch veľmi nepomôže ani medializované vyjadrenie rezortného ministra, podľa ktorého vraj rizikom reformy je, že jej občania neuveria. A ťažko si niekto osvojí aj ďalší výrok najvyššieho šéfa zdravotníckeho rezortu, že sa Lekárska komora správa ako konfederácia odborových zväzov. Ľudmila Koníková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |