Hospodársky denník
USD33,341 Sk
EUR41,144 Sk
CHF26,471 Sk
CZK1,272 Sk
  Štvrtok  18.Decembra 2003

Na faktúry nečakajú mesiace

Diaľnice lacnejšie nepostavia, ale celkom určite to bude rýchlejšie

Slovenská správa ciest (SSC) sa u nás venuje výstavbe diaľnic, opravám a údržbe ciest. Jej činnosť okrem iného bezprostredne ovplyvňuje výkonnosť a zamestnanosť v stavebníctve. Vlani v tomto odvetví pracovalo na výstavbe diaľnic až 8000 osôb, pričom na výstavbe sa podieľalo ďalších 8000 osôb z terciárnej sféry. V súčasnosti vrcholia práce na transformácii tejto spoločnosti, ktorú v septembri schválila vláda SR. Bližšie sme o transformačnom procese a o hodnotení výsledkov roka hovorili s generálnym riaditeľom Dušanom Faktorom, ktorý na úvod zdôraznil: „Do funkcie riaditeľa Slovenskej správy ciest som nastúpil presne pred rokom. Určil som si tri priority. Predovšetkým zlepšenie vzťahov medzi SSC a MDPT, skvalitnenie riadiacej práce priamo v našej spoločnosti a treťou prioritou je transformácia SSC. Verím, že sa mi úlohy podarilo splniť, čo sa prejavilo aj konkrétne. Celý rok sa však niesol predovšetkým v znamení príprav transformácie. O niekoľko dní by mala byť podpísaná dohoda medzi nami, ministerstvom a predstaviteľmi vyšších územných celkov. Súvisí to s prechodom 14-tisíc kilometrov ciest druhej a tretej triedy na vyššie územné celky (VÚC). Okrem tohto majetku prejde na VÚC aj celá infraštruktúra SSC, ktorá súvisí s údržbou týchto ciest. Samotný výkon

údržby ciest

by nemal byť touto zmenou ovplyvnený. Zo SSC prejdú na VÚC nielen cesty, ale aj strediská údržby, ktoré sa o tieto cesty starajú. Osobne verím, že táto zmena je v porovnaní so súčasnosťou, zlepšením situácie. Zatiaľ sme nedoriešili vlastníctvo pozemkov pod cestami, o tom musí najskôr rozhodnúť vláda. Druhou etapou transformácie bude založenie Diaľničnej spoločnosti. Zo Slovenskej správy ciest sa odčlení časť, ktorá zabezpečuje investičnú činnosť do diaľnic a rýchlostných komunikácií a stará sa o ich správu a údržbu.“ Stavebné firmy privítali, že v uplynulom roku sa podarilo sprehľadniť financovanie výstavby diaľnic. V minulosti bolo častou realitou, že cesta či diaľnica sa stavala, avšak na preplatenie faktúr stavbári čakali mesiace. V uplynulých mesiacoch nastala náprava. Generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor k tomu dodáva: „Máme snahu, aby naši dodávatelia dopredu vedeli, koľko prostriedkov na stavbu budú mať, aby sme dodržiavali korektný dialóg aj v procese preplácania faktúr. Hoci nemáme toľko financií, koľko by sme potrebovali, najmä na nedoplatky z minulosti, všetky nové stavby máme

finančne zvládnuté,

máme dohodnuté fixné ceny, takže s cenami nemožno ľubovoľne narábať.“ Ďalšou úlohou, ktorú musia pracovníci SSC v budúcich mesiacoch zvládnuť, je vytvorenie Diaľničnej spoločnosti. Jej úlohou bude investorsky zabezpečovať výstavbu diaľnic. V tejto súvislosti generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor zdôraznil: „Predpokladám, že po vzniku Diaľničnej spoločnosti sa efektívnejšie zabezpečí riadenie investičnej činnosti a participácia zahraničného súkromného kapitálu. Základným zmyslom vzniku Diaľničnej spoločnosti je fakt, aby sa mohli diaľnice stavať nielen z prostriedkov rozpočtu, ale aj z iných zdrojov. Táto akciová spoločnosť, ktorá by mala vzniknúť k 1. januáru 2005, bude vstupovať do ekonomických vzťahov so súkromnými investormi. Zatiaľ sme v procese výberu zahraničného poradcu na výber zahraničných investorov. V roku 2004 zrejme ešte nebudeme stavať diaľnice na báze súkromných zdrojov, avšak pevne verím, že v roku 2005 to už bude realita. Taktiež verím, že po vstupe súkromného kapitálu do výstavby diaľnic u nás, sa stane skutočnosťou aj diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami. Záujem zahraničného kapitálu budovať na Slovensku diaľnice tu skutočne je. Teraz ide o to, akým spôsobom sa zahraničný kapitál sem dostane. Záujem majú spoločnosti, ktoré už majú skúsenosti s takýmto spôsobom financovania diaľnic. Nikdy som nepovedal, že to bude lacnejšie, ale bude to

určite rýchlejšie

a o to nám v tomto prípade ide. Takže či sa Bratislava diaľnične spojí s Košicami v roku 2008, alebo v roku 2010, to už nie je až tak ďaleko rozhodujúce. Hlavné je, aby sme výrazne urýchlili výstavbu diaľnic. Jednoznačne však budeme trvať na tom aby výber investorov bol transparentný, na báze verejnej súťaže.“ Náročné úlohy čakajú pracovníkov Slovenskej správy ciest aj v budúcom roku. Tak ako v tomto roku bola prioritou číslo jeden dostavba tunela Branisko, tak v budúcom roku sa sústredia predovšetkým na urýchlenú dostavbu diaľničného úseku Ladce - Sverepec. Plánujú tu investovať minimálne 1 mld. Sk, aby sa celá stavba dokončila v roku 2005. Okrem toho v budúcom roku odovzdajú do užívania štyri cestné a diaľničné úseky.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.