|
|||||||||||||||||
Pondelok 22.Decembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štedrí AmeričaniaŠéfovia nemajú robiť nič iné, len šetriť náklady a vytvárať pridanú hodnotu pre svojich akcionárov, napísal raz nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu Milton Friedman. Želanie mnohých šéfov - obdarovávať - je pre podniky samovražedným impulzom. Ale ani v USA sa Friedmanovou radou neriadi takmer žiadny podnik. Američania vlani vynaložili okolo 240 mld. USD na dobročinné účely, čo v prepočte na občana predstavuje približne sumu 825 USD. Asi tretina darovaných peňazí pochádzala z koncernov. Veľkí mecenáši, napríklad zakladateľ Microsoftu Bill Gates, pritom o svojej dobročinnosti radi rozprávajú. Na porovnanie: v Nemecku výška darov predstavuje 4 až 8 mld. EUR, maximálne však 100 EUR na obyvateľa. Asi 90 percent týchto prostriedkov pochádza od súkromných osôb, len jedna desatina od firiem. Christoph Müllerleile z nemeckého združenia Fundraising tvrdí, že táto situácia darcovstva je historicky podmienená. Od čias Bismarcka je v Nemecku zakorenená myšlienka, že za sociálne výdavky je zodpovedný štát, tvrdí. Spoločenská angažovanosť hrá pri tvorbe sponzorských rozpočtov len podradnú rolu - len asi 10 % peňazí z neho sa použije na sociálne a vzdelávacie projekty, prípadne na ochranu životného prostredia. Počas uplynulých 10 rokov vznikla v Nemecku asi tretina z celkového počtu 1300 nadácií, pričom sa čoraz viac angažujú aj podniky. Celkový majetok nemeckých nadácií je asi 50 mld. EUR a tie ročne okrem všeobecných darov vydajú ešte asi 2 mld. EUR. Majetok zaväzuje, tejto vety sa držal zakladateľ podniku Bertelsmann Reinhard Mohn. Medzitým sa však zvýšil aj tlak na nemecké koncerny. Najmä šéfovia globálne operujúcich koncernov sa musia sociálne angažovať. Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt. (TASR) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |