Hospodársky denník
USD33,104 Sk
EUR41,113 Sk
CHF26,437 Sk
CZK1,267 Sk
  Pondelok  22.Decembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













SCHIFFEROVÁ NEPRÍDE

Cestná infraštruktúra patrí aj u nás ku kľúčovým faktorom, ktoré významne ovplyvňujú regionálny rozvoj hospodárstva. Navyše na Slovensku na hlavných ťahoch je už kapacita ciest prakticky vyčerpaná. Zásadným riešením je teda výstavba diaľnic a rozvoj rýchlostných ciest. Stavbári sú na výstavbu pripravení a hromžia, že sa pod dirigentskou paličkou ministra financií Ivana Mikloša prakticky umŕtvila. Odborníkom je však jasné, že bez peňazí diaľnice nikto nepostaví. Viacerí odborníci poukazujú preto na disproporcie vo financovaní výstavby diaľnic. Napriek prísľubom zvýšeného financovania sa aj v tomto roku na ich výstavbu určilo len 8,5 mld. Sk a z toho sa zobralo na údržbu ciest vyše 460 mil. Sk. Veľa sa z toho nedalo postaviť, a tak bilancia prírastku za rok 2003 nie je povzbudzujúca. Jediným svetlým okamihom bolo odovzdanie riadne predraženého a oneskorene vybudovaného 4975 metrov dlhého diaľničného tunela pod horským masívom Branisko vo väzbe na novovybudovaný diaľničný úsek D1 Behárovce - Branisko - Široké - Fričovce. Okrem toho sme do používania odovzdali len diaľničný privádzač a preložku štátnej cesty v dĺžke 6,5 km v Púchove. Sprevádzkovanie diaľničného spojenia s Bratislavou by sa malo ukončiť na jar budúceho roka. Na konci tohto roka máme teda na Slovensku

312 km diaľnic

a 90 km rýchlostných ciest. V tomto roku sa však odovzdalo do používania celkovo iba 11 km diaľnic a 12,5 km rýchlostných ciest a 6,5 km dlhý spomínaný privádzač Púchov. Treba však spomenúť, že sa začalo s výstavbou diaľničných úsekov na veľmi exponovaných úsekoch v Bratislave, a to konkrétne Viedenská cesta - Prístavný most, na ktorý sme získali príspevok 27,1 mil. EUR a začali sme s výstavbou diaľničného tunela Lamač - Sitiny. V budúcom roku máme odovzdať do používania len 6,2 km diaľnic a 2,9 km rýchlostných ciest. Ak vezmeme do úvahy rastúci index zvyšovania ciest stavebných prác a materiálov, tak nečudo, že do roku 2006 postavíme v priemere iba 8 kilometrov diaľnic ročne. Je to skutočne málo. Topmodelku Claudiu Schifferovú zrejme nebude mať súčasný premiér či rezortný minister dôvod pozvať na slávnostné odovzdávanie. Je priam nepochopiteľné, že pri všetkej deklarovanej podpore úsek Ladce - Sverepec sa stavia už šesť rokov. Verejnosť zaujíma, kedy odovzdajú do prevádzky aj približne 40-kilometrový úsek Ladce - Žilina. Minister Pavol Prokopovič zdôraznil: „V tomto roku bol pre nás prioritou tunel Branisko. V budúcom roku však bude pre mňa, okrem bratislavských úsekov, prioritou

číslo jeden,

urýchlené skončenie úseku Ladce - Sverepec. Osobne ma to mrzí, že niekoľko kilometrov diaľnice budujeme už šesť rokov, je to skutočne nepochopiteľné. V budúcom roku na výstavbu uvoľníme nie desiatky miliónov, ale miliardy korún. Tento úsek musíme v priebehu budúceho roka, maximálne v úvode roku 2005, ukončiť. Ak bude hotová projektová príprava, chceli by sme v roku 2005 prísť s diaľnicou až po Považskú Bystricu. V tomto meste je však komplikovaná situácia. Mestské zastupiteľstvo dáva neprijateľné podmienky spojené s výstavbou diaľnice okolo ich mesta. Tvrdia, že nebudú súhlasiť s výstavbou, kým im nepostavíme 500 bytov. Primátor si pomýlil rezort, naše ministerstvo nestavia byty.“ Veľa sa v uplynulom období hovorilo aj o predražovaní výstavby diaľnic. Útočilo sa najmä na stavbárov ako na betónovú loby, ktorá si účtuje čo a koľko chce. Po nástupe Ing. Dušana Faktora do funkcie generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest sa situácia aj tu zmenila: „Máme snahu, aby naši stavbárski partneri dopredu vedeli, koľko prostriedkov na stavbu budú mať, aby sme dodržali

korektné vzťahy

nielen vo fakturovaní prác, ale aj vo včasnom preplácaní faktúr. Na všetky nové stavby máme dohodnuté fixné ceny. Máme presne normované náklady až na štvorcový meter výstavby diaľnic. Samozrejme, my ako investor, ktorý si objednáva práce, máme páky, ako precízne kontrolovať správnosť faktúr. Objektívne by sa nemala výstavba diaľnic u nás predražovať. Už som zdôraznil, že odborníci vidia problém utlmenia výstavby diaľnic jednoznačne v peniazoch. Náš štátny rozpočet je zrejme čoraz chudobnejší, republika má čoraz vyššie výdavky na svoj, v mnohých častiach zbyrokratizovaný chod, a tak museli ustúpiť diaľnice. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič vidí racionálne riešenie financovania výstavby diaľnic. Vypísali medzinárodnú súťaž na poradcu pri financovaní výstavby diaľnic, zapojilo sa do nej sedem uchádzačov. Odborná komisia by z nich mala vybrať víťaza najneskôr do konca februára budúceho roka. V tejto súvislosti minister P. Prokopovič zdôraznil: „Očakávam vyhlásenie medzinárodného tendra na vstup súkromného investora do výstavby diaľnic najneskôr v polovici budúceho roka. Už dnes na ministerstve evidujú viacerých záujemcov, figurujú tu nemecké a talianske firmy, ale aj z Rakúska, Izraela atď. Sú to firmy, ktoré už majú skúsenosti z financovania výstavby diaľnic v iných krajinách.“ Dobudovanie diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami cez Žilinu si vyžiada náklady v objeme približne 200 mld. Sk. Z toho vyplývajú

ročné výdavky

na úrovni vyše 20 mld. Sk. Zdroje až 100 mld. Sk možno získať práve od súkromných investorov. Minister Pavol Prokopovič k tomu dodáva: „Zodpovednosť za splácanie súkromných zdrojov vložených do diaľnic bude mať novovytvorená Diaľničná spoločnosť, ktorá bude v 100-percentnom vlastníctve štátu. Spoločnosť bude inkasovať peniaze zo spoplatnených úsekov diaľnic. Jej príjmom bude aj časť daní z minerálnych olejov a z údržby diaľnic, ktorú si u nej objedná štát. Myslím si, že Diaľničná spoločnosť bude schopná investované peniaze spolu s finančnými nákladmi splatiť v priebehu dvadsiatich rokov. Okrem súkromného kapitálu môžeme rátať aj so štátnym rozpočtom, ale najmä s fondmi Európskej únie.“ Pavol Prokopovič nedávno zdôraznil, že ak sa podarí zabezpečiť na výstavbu diaľnic súkromný zahraničný kapitál, tak úsek Bratislava - Košice dokončíme do roku 2008 - 2010. Tieto slová možno brať skôr ako optimistické, ružové vízie ministra a politika, pretože prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska František Slávik spolu s ďalšími stavbármi naznačili ukončenie diaľnice na trase Bratislava - Košice až po roku 2020. Kto bude mať pravdu?

Jozef Kunik

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamoblačno3
Atényprehánky12
Belehraddážď3
Berlínsnehové prehánky0
Bratislavaoblačno3
Bruselprehánky3
Budapešťprehánky3
Bukurešťzamračené4
Frankfurtoblačno2
Helsinkisneženie-1
Istanbulpolojasno8
Kodaňsnehové prehánky-2
Kyjevsneženie0
Lisabonslnečno11
Londýnjasno3
Madridslnečno8
Milánoprehánky4
Moskvasneženie0
Oslooblačno-3
Parížoblačno5
Prahasnehové prehánky1
Rímdážď8
Sofiazamračené6
Štokholmsneženie-1
Varšavaoblačno1
Viedeňoblačno2
Záhrebdážď4
Ženevaoblačno1

Počasie

Prevládajúce dráždivé počasie zvyšuje u vegetatívne labilných meteosenzitívnych pacientov s nízkym tlakom krvi telesnú a duševnú výkonnosť a u ľudí s vysokým tlakom môže podmieniť častejší výskyt anginóznych ťažkostí. Je sklon k žalúdočným, žlčníkovým a črevným ťažkostiam, preto sa odporúča dodržiavať diétu. Zvýšená je potreba spánku, ktorý je hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Môžu nastať krátkodobé záťaže dýchacích ciest, u pacientov s ochoreniami dýchacieho systému (astma, chronická bronchitída), preto sú vhodné preventívne opatrenia. Pozor na choroby z nachladnutia!Zajtra predpokladáme ústup negatívnych vplyvov počasia.

n Dnes bude polooblačno až oblačno, na východe spočiatku veľká oblačnosť. Na severe a východe miestami, inde len ojedinele snehové prehánky. Najvyššia teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m -3 stupne. Spočiatku slabý, postupne severozápadný vietor 3 až 7 m/s.n V utorok bude polooblačno až oblačno a miestami snehové prehánky, najmä na severe. Nočná teplota -2 až -7, v dolinách na snehovej pokrývke miestami okolo -10 stupňov, denná -6 až -2 stupne. V stredu bude jasno až polojasno, na západe cez deň postupne pribúdanie oblačnosti a miestami sneženie. Nočná teplota -8 až -13, v dolinách so snehovou pokrývkou miestami -15 až -20 stupňov, denná -8 až -3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.42 a zapadne o 16.00 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.