Hospodársky denník
USD33,104 Sk
EUR41,113 Sk
CHF26,437 Sk
CZK1,267 Sk
  Pondelok  22.Decembra 2003

Tridsať percent je stratových

Prvé správy hovoria, že so službami prenajatých pôšt je spokojnosť

Slovenská pošta v poslednom období výrazne skvalitnila svoju činnosť, čo podčiarkla aj medzinárodná agentúra CRA Rating Agency udelením najvyššieho možného ratingového hodnotenia, aké môže subjekt na Slovensku získať. V posledných mesiacoch Slovenská pošta urobila viacero zmien, ktoré sú spojené s činnosťou v konkurenčnom prostredí. Aplikovala viaceré dôležité rozvojové projekty, ktoré prispôsobuje požiadavkám Európskej únie. Ako možno hodnotiť súčasné postavenie Slovenskej pošty, sme hovorili s generálnym riaditeľom Slovenskej pošty RNDr. Jaroslavom Dobrotkom. V tejto súvislosti okrem iného zdôraznil: „Je už realitou, že na trhu poštových služieb sa musíme vyrovnať s konkurenciou, preto sa v posledných rokoch venujeme najmä kvalite poskytovania služieb. Naším jediným zvýhodnením v porovnaní s konkurenciou je poštová výhrada na vyberanie a distribúciu korešpondencie a reklamných adresovaných zásielok s hmotnosťou najviac 1000 g a s cenou do výšky päťnásobku základnej tarify. Pritom poštová výhrada nie je našim špecifikom, pretože podobné legislatívne ustanovenia platia v absolútnej väčšine vyspelých štátov. Rozhodujúcu zložku našich výkonov naďalej tvorí tzv. premiestňovacia činnosť, čiže

podaj a dodávka

zásielok a výkony poštového platobného styku, a to až v rozsahu vyše 70 %. Oceňujem, že po desiatich rokoch samostatnej existencie už štyri roky dosahujeme zisk. Svoju pozíciu a perspektívu máme aj v ére očakávaného rozvoja internetu a informačných technológií. Chceme byť lídrom v oblasti logistických a finančných služieb s komplexným riešením pre zákazníka. Tento rok sme sa preto venovali predovšetkým príprave našej budúcnosti.“ V tomto roku Slovenská pošta priniesla opäť ďalšie nové služby. Napríklad zákazníci sa majú možnosť dovolať zákazníckeho servisu aj z mobilných sietí a môžu tak získať informácie nielen o PSČ, poštových službách, sieti pôšt, ale aj o dodaní vybraných zásielok atď. V tomto roku sme dobudovali informačný systém na najväčších poštách. Ten jednotným spôsobom komplexne informuje o ponúkaných službách. Generálny riaditeľ akcentoval aj mimoriadnu starostlivosť o podnikateľov - TOP zákazníkov: „Key account manažéri Slovenskej pošty majú na starosti okrem riešenia požiadaviek TOP zákazníkov tiež vytváranie predpokladov ďalšieho rozvoja spolupráce. V súčasnosti máme pripravené rozšírenie tejto starostlivosti o vyše 60 podnikateľských subjektov. Samozrejme, že nechceme zaostať ani v starostlivosti o ďalších občanov či podnikateľov. Pred sebou máme ďalšiu náročnú úlohu. V súčasnosti máme

1630 pôšt

a z toho je približne 30 % stratových. Musíme s tým niečo robiť. Jedna z možností je tieto pošty zrušiť, avšak nechceme nechať občanov ani v najmenšej dedinke bez našich služieb. Časť stratových pôšt dáme preto do prenájmu. Prvá lastovička bola v obci Trstená na Ostrove, kde si súkromný obchodník upravil priestory v rámci svojho obchodu, a tam za určitú odmenu poskytuje aj poštové služby. Občania sú spokojní. Doteraz sme to rozšírili už na desať pôšt a dokonca pošta je v dvoch prípadoch aj na miestnom úrade a pracovníčka tam poskytuje služby k spokojnosti občanov.“ Tento rok Slovenska pošta dosiahla výrazný posun v príprave na nastupujúcu liberalizáciu poštového trhu a na transformáciu štátneho podniku na akciovú spoločnosť v 100-percentnom vlastníctve štátu. Plánujú postaviť

virtuálnu poštu

na internete tak, aby zákazníci cez svoj počítač mohli využiť aj poštové služby. Slovenská pošta urobila v tomto roku riadny krok dopredu, avšak podľa J. Dobrotku im stále chýba krôčik k tomu, aby boli takou spoločnosťou, ktorá by mala špičkové európske parametre. To je pre budúcu akciovú spoločnosť úloha, ktorú by mali v záujme konkurencieschopnosti zvládnuť už v krátkom čase.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.