Hospodársky denník
USD33,111 Sk
EUR41,163 Sk
CHF26,471 Sk
CZK1,267 Sk
  Utorok  23.Decembra 2003

SVET OKOLO NÁS A MY

(Žijeme časy, keď staré pravdy už neplatia)

Ľudia už pomaly začínajú chápať, že časy zamestnania či povolania na celý život sú za nami. V súvislosti s tým si začínajú čoraz nástojčivejšie klásť otázky typu, čo by mali študovať naše deti, ktoré profesie majú budúcnosť, mám ešte zotrvať v podniku, kde pracujem, alebo začať podnikať a nie je na to už neskoro? Podnikatelia sa pýtajú, prečo o ich výrobok, ktorý bol roky úspešný, naraz nie je záujem a prečo sa inému podarilo preraziť s novinkou. Odpovedať na tieto otázky si musí každý sám. Treba sa však pozerať na svet okolo nás, na to, ako sa mení a čo ho určuje. Všetci poznáme ten krásny pocit, keď večer prídeme po náročnom dni domov, zavrieme za sebou dvere, na chvíľu si sadneme, uvoľníme sa a čo je najhlavnejšie, získame pocit bezpečia. Pocit istoty (nebyť ohrozovaný) je jednou z najdôležitejších potrieb dnešného človeka. Za dverami nášho bytu nás však stále niečo ohrozuje. Strach, že budeme dlho čakať na zastávke autobusu či električky, že nenájdeme miesto na zaparkovanie, hádavá kolegyňa či nekomunikatívny šéf, množstvo ľudských tiel na ulici či v obchode, zo straty zamestnania... Skrátka a dobre, žijeme v ustavičnom strese a pocite strachu. Ešte pred niekoľkými rokmi by nám ani nezišlo na um, že pred našimi obydliami či inštitúciami budú vybuchovať časované nálože a že podnikatelia sa stanú obeťami násilných útokov. Čoraz častejšie sa objavujú zločinci typu „dobrý chlapec zo susedstva“. Zločiny sú páchané s rastúcou bezohľadnosťou a pre malichernosti (tzv. disrespekt ).

Rastúca kriminalita a brutalita trestných činov je jednou z hlavných príčin nášho strachu, ktorý nás núti čoraz viac sa sťahovať do ulity našich domovov. Žijeme čoraz viac za hradbami a heslom dňa sa stáva nedôvera voči všetkému a všetkým. Obchod s bezpečnostnými zariadeniami iba prekvitá. Prieskum ukázal, že napríklad v roku 2001 vydali Američania na svoju osobnú bezpečnosť približne 104 mld. USD. U nás sa táto výdavková položka tiež z roka na rok zvyšuje. V protiklade k ohrozeniu, ktoré cítime, sa snažíme naše domovy čo najviac spríjemniť. Aby sme večer nemuseli vychádzať von, vymýšľajú firmy väčšie a nové formáty obrazoviek, ktoré nám majú v pokoji domova zaručiť rovnaký zážitok ako v kine. Už aj u nás sa rozširuje systém home-shoping, ktorý umožňuje zákazníkovi nakupovať bez toho, aby opustil pohodlie a bezpečnosť domova.

Aby sme to zasa nevideli všetko iba čierno, treba priznať, že aj ten najväčší samotár potrebuje niekedy ľudskú spoločnosť. Hľadáme priateľov, pocit bezpečia alebo aj seberovných a možnosť ukázať sa. Tým, ako sa spoločnosť bude stávať pestrejšou a komplikovanejšou, bude narastať potreba človeka po mieste, kde by našiel ľudí naladených na rovnakú nôtu. Ľudia, sediaci v súkromí svojho domova, komunikujú cez internet. Milióny ľudí sú denne spojení navzájom cez svet počítačov, aby si vymieňali svoje názory, hľadali priateľa či dokonca partnera.

Ego moderného človeka, ktoré je ohrozované ustavičnými ranami, stresom a obavami z neúspechu, potrebuje pohladenie. Preto sa ľudia uchyľujú k radostiam, ktoré robia sami sebe. Aj u nás v posledných rokoch vzrástla konzumácia sladkostí, orieškov, chipsov a všetkého, čo znamená útok na štíhlu líniu. Každodenné stresovanie si možno liečiť aj útekom z reality. V koľkých rodinách večer čo večer syn bojuje s otcom o počítač, na ktorom sa dá tak krásne strieľať po nepriateľovi? Na koľkých nočných stolíkoch ležia knižky, kde sa pán gróf správa k slúžke ako k šľachtičnej. A čo exotická dovolenka, trecking, skialpinizmus, rafting, bungeejumping... to všetko sú dobrodružstvá, ktoré nás majú odviesť od každodenných starostí a pritom príliš neohroziť.

Na poznatku nevyhnutnosti relaxácie a potreby odreagovať sa je dnes vo svete založených mnoho podnikateľských aktivít. Nejde iba o fitnescentrá, videopožičovne či vývoj nových počítačových hier. Fantázii sa medze nekladú. Práve obchodníci, ktorým sa darí zladiť obchod s osobným prístupom, dnes zaznamenávajú najväčšie úspechy a vôbec nezáleží na tom, v akej oblasti podnikajú. Požiadavky na servis budú čoraz viac stierať rozdiely medzi obchodmi pre vyvolených a tých ostatných.

Zložitosť sveta okolo nás rastie. Sme zaplavovaní informáciami, ktoré raz tvrdia to, druhý raz opak. Nič už nie je celoživotne platné. Vládne bezohľadnosť a materializmus. Nedávny prieskum potvrdil, že u nás prevládajú ľudia so životným štýlom orientovaným na spotrebu. Skúsenosti zo sveta však ukazujú, že s tým, ako sa ľudia postupne budú presviedčať, že nový nábytok a dve autá v garáži prinášajú možno chvíľkovú radosť, ale určite nie šťastie do života, bude rásť túžba po niečom trvalejšom. Mnoho ľudí už dnes hľadá pevný bod v minulosti, v starých dobrých hodnotách. Čoraz viac pribúda ľudí, ktorí si uvedomujú nevyhnutnosť zmeny. Ľudia hľadajú pevný bod a šancu pre budúcnosť, napríklad v ochrane životného prostredia alebo pomoci druhým. Prosto sa začíname brániť a prestávame byť ľahostajnými. Svet okolo nás sa rýchlo mení a ak chceme uspieť, musíme hľadať. Hľadanie a premýšľanie predsa môže byť úžasným dobrodružstvom. Jedno je však jasné. Náš produkt by mal zodpovedať vývoju spoločnosti a nezáleží na tom či budeme podnikať, či ponúkať svoju pracovnú silu.

Eleonóra Bujačková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.