Hospodársky denník
USD33,111 Sk
EUR41,163 Sk
CHF26,471 Sk
CZK1,267 Sk
  Utorok  23.Decembra 2003

Aj keď len pomaly, ale predsa

Slovenskí stavbári vítajú možnosti, ktoré ponúkne výstavba Peugeotu

Na Slovensku málo vídanou šintoistickou modlitbou a obradom na uzmierenie bohyne hôr Šintou začali pred nedávnom pracovníci japonskej dodávateľskej firmy Taisei slávnostne raziť diaľničný tunel Sitiny v Bratislave. Týmto tradičným obradom a prosbou bohyne o ochranu pred úrazmi začínajú predstavitelia tejto firmy, ako uviedol jej riaditeľ Masami Ičikawa, všetky stavby nielen v Japonsku, ale aj vo svete. Aj naši stavbári by sa mali zrejme začať modliť, nielen o ochranu pred úrazmi, ale aj o to, aby sa aj u nás konečne rozhýbala investičná výstavba. Po tragickom prepade stavebnej produkcie v roku 1999 o 27,3 %, sa stavbári stále topia v suteréne investícií. Pritom v tomto roku už aspoň dosiahnu medziročný prírastok stavebnej produkcie o štyri percentá. V minulom roku to boli iba dve percentá. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSP) František Slávik aj napriek tomu nezdieľa veľkú spokojnosť vládnych činiteľov so situáciou stavebníctva u nás: „Stavebná produkcia na Slovensku za rok 2003 medziročne vzrastie o štyri percentá, pritom počet pracovníkov sa zvýši o tri percentá, avšak mzdy zostávajú na rovnakej úrovni ako v minulom roku. Napriek tomu podiel stavebníctva na tvorbe hrubého domáceho produktu SR dosiahne menej ako štyri percentá, čo je v porovnaní s krajinami V - 4 a Európskej únie stále nízka hodnota. Podiel tohto odvetvia na HDP v Česku dosahuje 9 %, podobne aj v Maďarsku a v krajinách EÚ 9 až 12 %. Napríklad v Česku v októbri stúpla stavebná produkcia o vyše 7 % a podobne je to aj v Maďarsku. Spôsobuje to ich silný domáci

investičný dopyt,

pričom najvyšší rast dosahujú na stavbách inžinierskeho stavebníctva. Rekordný prepad z roku 1999 je už síce minulosťou, ale následky pretrvávajú. Za najdôležitejší faktor, ktorý sa podpísal pod tohtoročný iba 4-percentný rast stavebnej produkcie, treba jednoznačne označiť nedostatok finančných zdrojov. U nás akoby zabúdame, že investície, ktoré spolu so spotrebou tvoria hlavné zložky HDP, zvyšujú potenciálny produkt krajiny a vytvárajú predpoklady dlhodobého rastu ekonomiky. Investície sú však na Slovensku najmenej stabilnou, a teda aj najťažšie predvídateľnou zložkou HDP.“ Vezmime si pod lupu napríklad financovanie infraštruktúrnych projektov. Hoci vláda verbálne podporuje rozvoj infraštruktúry, jej financovanie nie je vyvážené a ani dostatočne zabezpečené zdrojmi štátneho rozpočtu, alebo z iných zdrojov. Vláda na rokovaniach so stavbármi sľúbila, že počas štyroch rokov vládnutia investuje do výstavby diaľnic 42 - 43 mld. Sk. Avšak pravdou to nebolo už v prvom roku vládnutia. Prezident ZSP: „Prostriedky na napĺňanie diaľničného programu SR, prípadne štátnych zákaziek nie sú v rozsahu, aký bol ex ante deklarovaný a aj v tomto roku dosiahnu iba okolo 8 mld. Sk. Množstvo peňazí vyčlenených na výstavbu diaľnic nie je v roku 2003 vyššie ako v minulom roku, mnohé úseky mali byť a nie sú ukončené, na mnohých

sa síce stavia,

ale spomaleným tempom. Infraštruktúrne programy na Slovensku by sa preto mali dlhodobo zabezpečiť zdrojmi s výhodnými podmienkami, čo by bola záruka, že dôjde k reálnemu dobiehaniu vybavenia územia stavebnými fondmi. Na jednej strane hovoríme o spojení Bratislavy s Košicami do roku 2010, avšak na druhej strane sa prostriedky znižujú.“ V súčasnosti vari celým Slovenskom hýbe aktuálna výstavba automobilky Peugeot pri Trnave. Táto stavba bude okrem výstavby obchodných reťazcov, ktorá však pomaly doznieva, najvýznamnejšou investičnou akciou u nás. Ako obstáli v medzinárodnom tendri na stavbárske práce, naši stavbári? F. Slávik bol konkrétny: „Výstavba automobilky Peugeot určite výrazne ovplyvní nielen stavbárov, ale aj zamestnanosť regiónu. Z tendra na výstavbu závodu

vyšla víťazne

aj jedna z najlepších slovenských firiem ZIPP Bratislava. V spolupráci s dvomi francúzskymi firmami bude rozhodujúcim stavebným dodávateľom prakticky pre všetky hlavné objekty na tejto stavbe. „Zmluvu s francúzskymi stavebnými firmami o výstavbe automobilky Peuegot, v ktorej sa bude ročne vyrábať 300-tisíc automobilov a prinesie prácu 3500 zamestnancom priamo vo fabrike a ďalších 10-tisíc pracovníkov nájde prácu v dodávateľských firmách, podpíšu predstavitelia spoločnosti ZIPP Bratislava v Paríži v polovici januára. Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.