|
|||||||||||||||||
Pondelok 29.Decembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Znížili rozsah žiackych zliavAutobusová doprava V Banskej Bystrici vyčerpala vnútorné rezervy Banská Bystrica a zrejme aj ďalšie mestá na Slovensku budú mať príchodom nového roka drahšiu mestskú hromadnú dopravu. Vedenie SAD v Banskej Bystrici to vysvetľuje negatívnymi dopadmi nákladovosti na prevádzku hromadnej autobusovej dopravy. Ako uvádza, zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív od začiatku augusta sa spoločnosť snažila aj napriek značnému nárastu cien pohonných látok eliminovať racionalizačnými a úspornými opatreniami do vnútri firmy. To znamená, že tarifa sa nemenila. Päťmesačný negatívny dopad na hospodárenie spoločnosti však už od začiatku roka 2004 podobnými opatreniami nedokáže vykryť. Okrem toho vstúpil do hry aj ďalší aspekt, zmena sadzby DPH zo 14 na 19 percent. Podľa vedenia firmy to predstavuje priamy dopad na hospodársky výsledok spoločnosti. Na základe týchto dvoch podstatných nákladových položiek a očakávanej miery inflácie, z ktorej napokon vychádza aj konštrukcia štátneho rozpočtu, budú zrejme ovplyvnené ceny ďalších vstupov. Pritom firma má aj záväzky voči zamestnancom z uzatvorenej kolektívnej zmluvy. Iniciovala preto stretnutie s primátorom mesta, na ktorom jej zástupcovia predložili alternatívne riešenia zmeny cestovného v mestskej hromadnej doprave. Zároveň vychádzali aj z toho, že rok 2004 môže byť posledným, kedy budú ešte zabezpečené priame transfery štátnych prostriedkov na vykrytie očakávaných strát z vykonávania verejnej prepravy osôb v tzv. verejnom záujme. V nasledujúcom roku 2005 sa zrejme zmení spôsob ich financovania, dotovať ich budú orgány samosprávy zo svojich podielových daní. Mesto si bude musieť stanoviť priority, ktoré bude vo financovaní uprednostňovať. Nikde pritom nie je definované, že to musí byť práve doprava, keď medzi prioritami je napríklad i zdravotníctvo a školstvo. Už v marci tohto roku mala BBDS schválený cenový výmer, ktorý stanovil maximálnu cenu cestovného v MHD na 14 Sk. Spoločnosť ju však v takomto rozsahu neuplatňovala. Základné cestovné stanovili vtedy na 12 Sk. S účinnosťou od 1. januára 2004 však SAD BBDS upraví celé cestovné u vodiča na 13 Sk a z čipovej karty na 11,50. Celé cestovné u vodiča v II. tarifnom pásme vyjde po novom na 17 Sk a z čipovej karty na 14 korún. V noci zaplatia cestujúci v Banskej Bystrici 26 u vodiča a 24 korún z čipovej karty. V expresných spojoch je cena jednorazového lístka stanovená na 15 korún u vodiča a na 12 z karty. Zľavnené cestovné tvorí polovicu. Dopravca eviduje 85 tisíc čipových kariet, ktoré vlastnia aj obyvatelia z vidieka, dochádzajúci do mesta. Štatistika hovorí, že z celkového počtu 17,5 milióna prepravených osôb do konca októbra cestovalo s čipovou kartou za celé cestovné 6,650 mil. a so zľavou 5,075 mil. osôb. Približne 2,8 mil. osôb cestovalo zdarma z titulu rôznych zliav. Tie naďalej zostávajú ako doteraz, je však zrejmé, že budúci rok bude posledným s takto koncipovanými zľavami. Ekonomické cestovné je také, pri ktorom by sa dopravca musel zaobísť bez finančnej kompenzácie na zľavy vo verejnom záujme. V takom prípade by sa cena cestovného lístka vyšplhala na 18 až 20 korún. Jej zavedenie by však určite ovplyvnilo počet cestujúcich a tým aj hospodárnosť firmy. Za podmienky, že by v MHD cestovalo menej pasažierov, dopravca by musel likvidovať niektoré spoje. Niekdajšie úvahy MF SR o zrušení dotácií v hromadnej preprave osôb vyvolalo potrebu prehodnotenia dopadov a v niektorých prípadoch dokonca hovorili o možnosti zvýšenia cestovného až o 300 percent. Prax však potvrdila, že každé navýšenie cestovného má za následok úbytok cestujúcich. V BBDS to v tomto roku odhadli na desatinu. V každom prípade táto suma nesmie prekročiť únosnú a akceptovateľnú mieru, inak cestujúci uprednostnia napríklad vlastnú osobnú dopravu. Vedenie spoločnosti sa v tejto súvislosti domnieva, že by mala byť viac diferencovaná spotrebná daň z pohonných látok, ktorá by určitým spôsobom ovplyvnila individuálnu i verejnú hromadnú dopravu. Úbytok cestujúcich je podľa dopravcov daný aj ekonomickou situáciou obyvateľov príslušného mesta. Zvyšovanie cestovného sa inak odrazí v Bratislave a inak napríklad v Prešove. V Banskej Bystrici bude zrejme potrebné urobiť korekciu aj v spojoch, nie však radikálnu. Pôjde najmä o obmedzenie dopravy počas víkendov a cez prázdniny, kedy dopravná spoločnosť vykazuje najmenšie využitie vozidlového parku. V porovnaní s pracovnými dňami dosahuje počas nich sotva štvrtinové tržby. U dotovanej mestskej a prímestskej doprave vykazuje spoločnosť buď stratu, alebo vyrovnaný hospodársky výsledok. V tomto roku je nastavená tak, aby dosiahla aspoň minimálny zisk. Zameriava sa na najvyššie nákladové položky, napríklad spotrebu nafty, kde sa jej podarilo znížiť spotrebu o dva litre na sto kilometrov. V prevádzkovaní MHD trápia dopravcov dva neuralgické body, cestovné poriadky a dopravná infraštruktúra. V meste je sprístupnených 288 cestovných poriadkov, ktoré sú však neustále poškodzované vandalmi. A pokiaľ ide o dopravnú infraštruktúru, jej stav bráni kvalitnému výkonu mestskej hromadnej dopravy, čo sa prejavuje meškaním spojov. Denne vychádza do ulíc asi 90 vozidiel na približne 24 linkách. V modernizácii dopravného parku sa firme podaril výrazný pokrok. V ňom ide cestou stabilnej obnovy vozidiel, keď napríklad u trolejbusov sú aktuálne generálne opravy. Novšie vozidlá spĺňajú prísne európske normy a mnohé sú už vybavené aj informačným systémom. Podstatné je, že bol znížený rozsah zliav žiackych cestovných lístkov. Kým v roku 2003 štát dotoval až 70 percent ceny žiackych časových lístkov, v novom roku to bude už len 60 percent zo zvýšeného občianskeho cestovného. K ďalšej zmene dochádza pri preprave zdravotne ťažko postihnutých. Kým v roku 2003 mali na prímestských linkách zľavu 60 percent občianskeho cestovného, od nového roka sa táto znižuje na 50 percent. V cenovom výmere sa ďalej uplatnilo, že občania vo veku nad 70 rokov, ktorí platili za tzv. evidenčný lístok 1 korunu za každých začatých 50 km, zaplatia teraz jednotne 5 Sk. Dochádza tak k zosúladeniu medzi železničnou a cestnou dopravou. Peter Farárik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |