|
|||||||||||||||||
Pondelok 29.Decembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Žilinčania ukázali cestuČo sa nepodarilo v Bratislave a v Košiciach Po mesačnej skúšobnej prevádzke v úvode novembra uviedli do prevádzky Regionálny integrovaný dopravný systém (RIDS) v Žiline. Ide o prvý projekt tohto druhu na Slovensku. Projekt zahŕňa celkovo päť častí dopravy - leteckú, regionálnu železničnú, mestskú hromadnú, prímestskú a ďalšie vrátane dopravy statickej. Cieľom projektu je skoordinovať dopravu v žilinskom regióne tak, aby neexistovali nelogické trasy, zbytočné časové straty a dopravou nepokryté oblasti. Preto je veľmi potrebné, aby všetky časti systému komunikovali a hľadali spoločné riešenie. Výsledkom bude zvýšenie komfortu a možností cestovania v regióne a jeho plynulé prepojenie na ostatné regióny. K tomu pristúpi rozšírenie služieb, vytvorenie infraštruktúry potrebnej na zlepšenie investičného prostredia a celkový rozvoj regiónu. Systém umožňuje používať cestujúcim ten istý cestovný lístok v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy v Žiline aj na cestu regionálnou železnicou Žilina - Rajec a využiť zľavy cestovného. V súčasnosti Rajeckou železnicou cestuje 5000 ľudí týždenne, pričom za posledné dva mesiace vlak Rajecká Anča zaznamenal 15-percentný prírastok cestujúcich. Cestovné na lokálnej železnici Žilina - Rajec je pritom lacnejšie o vyše 20 percent. Lístok na tejto trati stojí 22 Sk, čo je o 6 Sk menej ako doteraz. Ďalšie zlacnenie cestovania na trati Žilina - Rajec sa očakáva od pripravovanej možnosti uhrádzania cestovného čipovými kartami, ktoré sa používajú v žilinskej mestskej hromadnej doprave (MHD). Už dnes je však možné kúpiť si jednotný cestovný lístok, ktorý platí na lokálnej železnici Žilina - Rajec a aj na linkách MHD v Žiline. Projekt Regionálneho integrovaného dopravného systému počíta s rozšírením systému jednotných lístkov a čipových kariet s množstevnými zľavami aj na prímestskú autobusovú dopravu a hradenie parkovného v Žiline. Postupne by mal byť do systému zapojený región od Trenčína po Liptovský Mikuláš, v ktorom žije približne 1,2 milióna obyvateľov. Na bezchybné fungovanie systému je, podľa koordinátora projektu Georga Trabelssieho, potrebná najmä komunikácia všetkých častí systému a hľadanie optimálnych riešení, čo je možné len v prípade vytvorenia subjektu, ktorý zabezpečí organizáciu RIDS. V regionálnej osobnej, autobusovej, leteckej a železničnej doprave by tento subjekt zabezpečoval predovšetkým optimalizáciu a koordináciu liniek a spojov, tvorbu koordinovaných cestovných poriadkov, vytvorenie jednotného tarifného systému a jednotného cestovného dokladu s možnosťou použitia viacerých druhov hromadnej dopravy. Po vybudovaní RIDS sa zvýši komfort cestovania a plynulého prepojenia na ostatné regióny Slovenska i zahraničie. Žilinská univerzita bude plniť úlohu odborného garanta a v oblasti dopravnej infraštruktúry poskytovať odbornú aj poradenskú pomoc. Súčasťou spustenia regionálneho dopravného systému bol aj podpis rámcovej zmluvy medzi zainteresovanými subjektmi. Za mesto Žilina podpísal zmluvu primátor Ján Slota, za Železničnú spoločnosť predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Ing. Pavol Kužma. Pri tejto príležitosti Pavol Kužma okrem iného povedal: Ide o skúšobný projekt, ktorý budeme zdokonaľovať. Aj keď sme v minulosti mali snahu o zavedenie integrovanej dopravy v Bratislave a v Košiciach, celkom sa nám to nepodarilo, a tak Žilina sa stala príkladom pre iné regióny. Železničná spoločnosť prehodnocuje dopravné systémy v uzloch Bratislava a Košice, na spojniciach Košice - Prešov, Banská Bystrica - Zvolen a na Tatranských elektrických železniciach. Hlavným účelom tejto zmluvy je vytvorenie regionálneho integrovaného dopravného systému v žilinskom regióne a v priľahlých regiónoch. Zmluvné strany prejavujú vôľu, aby v lehote do 180 dní od podpisu tejto zmluvy došlo k založeniu Organizátora RIDS, ktorý bude mať formu súkromnej akciovej spoločnosti v zmysle ustanovení Obchodného zákonníka. Zmluvné strany sa zaväzujú vytvoriť jednotný systém tarifných podmienok, cestovných poriadkov, cestovných dokladov, informačný systém a jednotný systém vybavenia cestujúcich. Zmluvné strany sa takisto dohodli na vytvorení spoločného elektronického cestovného poriadku prístupného na internete. Jozef Kunik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |