Hospodársky denník
USD32,975 Sk
EUR41,151 Sk
CHF26,385 Sk
CZK1,265 Sk
  Utorok  30.Decembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aby vybočenie bolo minulosťou

Železničná stanica Čierna nad Tisou je v každom prípade unikátom

Európske dopravné koridory kladú vysoké požiadavky aj na modernizáciu železničných tratí. Jednoznačným cieľom je zvýšiť prepravné rýchlosti. Podľa dlhodobej koncepcie v rámci modernizácie koridoru č. V uvažujú ŽSR pokračovať aj s jeho výstavbou v úseku Košice - Čierna nad Tisou. S týmto zámerom súvisia aj priebežné rekonštrukcie koľajových rozvetvení, výhybkových jednotiek a stavebné úpravy v teréne. V súčasnosti sa k zámerom pristupuje z hľadiska úspornosti mimoriadne obozretne, čo pociťujú aj pracovníci Správy železničných tratí a stavieb v Trebišove (SŽTS). Problematiku približuje Ing. Ján Magura, vedúci prevádzkového SŽTS Trebišov, slovami: „Riešime viaceré úlohy, ktoré nie vždy priamo súvisia s modernizáciou V. koridoru, ale skôr s každodennými zabezpečovacími prácami. Ale všetko so všetkým súvisí,

a to platí aj

v prípade našich udržiavacích jednotiek. Dozeráme aj na širokorozchodnú trať, ktorá je unikátom v rámci slovenských dopravných ciest. V sieti ŽSR spolu so žilinskými kolegami obhospodarujeme najviac výhybiek, a to si vyžaduje dôsledný trvalý dohľad na ich spoľahlivosť. Osadenstvo správy udržuje v prevádzkyschopnej „kondícii” 177 km hlavných a staničných koľají Traťového obvodu Trebišov a širokorozchodné koľaje Traťového obvodu Trebišov v rozsahu 123 km. Do okruhu jeho pôsobnosti patrí aj Traťový obvod Michaľany so 109 km koľají, Pribeník so 137 km a Čierna nad Tisou so 192 km širokorozchodných a normálnorozchodných koľají. Udržiavacie práce sa teda vykonávajú v dĺžke 738 km koľají a 1102 výhybiek. Vedúci prevádzkového SŽTS je konkrétny: „Traťový obvod Trebišov s normálnym rozchodom je rozlohou najnáročnejším, vzhľadom na množstvo staníc a značnú rozľahlosť. Zabezpečuje aj prevádzku na tratiach, kde v tomto roku bola osobná doprava vylúčená, no údržba a dozor sa musia riadne vykonávať, aby nedošlo k nehodovej udalosti. Na tratiach Trebišov - Vranov nad Topľou a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, v zime dosahujú

snehové záveje

výšku rušňa. Nezaháľajú ani snehové frézy a pluhy. Problematická je tiež širokorozchodná koľaj od štátnej hranice s Ukrajinskou republikou - Maťovce - Trebišov - Haniska pri Košiciach. Na tejto trati sú povolené najvyššie nápravové tlaky v republike, až 24,5 tony na nápravu. V skutočnosti pre nerovnomernosť naloženej železnej rudy boli po zvážení vozňov zistené oveľa vyššie tlaky, až 29 ton. Spôsobuje to zosuvy pôdy, a tak po otvorení prevádzky v roku 1966 na trati dlhej 88,4 km bolo zaevidovaných 29 zvážlivých úsekov, na ktorých dochádzalo aj k niekoľkodňovej výluke prevádzky. Ťažkosti sú aj s výhybkami. Najväčšie problémy máme v železničnej stanici Maťovce. Riešime to naváraním jazykov a srdcoviek vo výhybkách alebo výmenou koľajníc v oblúkoch. Očakávania na zvýšenie rýchlosti zo strany zainteresovaných sú veľké, nakoniec poukazujú na tento fakt aj medzirezortné rokovania na úrovni európskych krajín. Nás v nižších výkonných zložkách teší, ak sa zatiaľ môžeme pochváliť aspoň niekoľkými takýmito modernými úsekmi. K nim patrí trať Michaľany - Slovenské Nové Mesto. Pri bezpečnostnej skúške sme dosiahli maximálnu rýchlosť 158 km/hod. Táto trať bola obnovená v rokoch 1994 - 1995. Pravda, venovali sme jej mimoriadnu pozornosť. Je súčasťou koridoru smerom na Ukrajinu. Za tento úsek trate zodpovedá Traťový obvod Michaľany, podobne, ako aj trať Michaľany - Trebišov, ktorá je charakteristická tým, že svojimi smerovými a sklonovými pomermi spĺňa podmienky horskej trate. Sú tu zložené oblúky s inflexnými bodmi aj malými pomermi. Napriek tomu sme tu zriadili

bezstykovú koľaj,

k čomu nám pomohlo zabudovanie koľajových kotiev typu TDHB. Máme s nimi veľmi dobré skúsenosti. V úsekoch, kde sme v minulosti museli často zasahovať pri vyšších teplotách na smerových deformáciách a vybočeniach, prípadne sme mali v malých polomeroch „rohaté styky“. Po zabudovaní týchto kotiev sú takéto problémy už minulosťou. Zriadením bezstykových koľají v oblúkoch s malými polomermi aj na iných tratiach, sme zlikvidovali najchúlostivejšie miesta a zvýšili kultúru aj bezpečnosť dopravy. Podvalové kotvy sme použili aj na širokorozchodnej trati na betónových mostoch s priebežným štrkovým lôžkom, kde nebolo možné z dôvodu konštrukcie mosta ďalšie dosypávanie štrku. Koľaj je tu na drevených podvaloch a obávali sme sa vybočenia. Máme aj ďalšie úseky v našom obvode, kde by bolo potrebné budovať bezstykovú koľaj, avšak chýbajúce peniaze nám bránia ďalej pokračovať,“ vysvetľuje Ján Magura.

Problémy s obrusmi jazykov a srdcoviek koľají sú aj na širokorozchodnej trati v Čiernej nad Tisou, kde sa však v súčasnosti už modernizujú niektoré úseky. K tomu sa pridružujú aj ťažkosti s chýbajúcou mechanizáciou, pretože

žiadna stanica

nemá toľko výhybkových jednotiek ako Čierna nad Tisou. A práve Traťový obvod v Čiernej nad Tisou nemá žiadnu výkonnú mechanizáciu, aby bol schopný udržiavať výhybky a koľaje na žiaducej technickej úrovni, najmä z hľadiska geometrickej polohy. Problematické sú najmä strojové doťahovačky a výhybkové podbíjačky na normálny a široký rozchod. V súčasnosti pracovníci tohto traťového obvodu riešia stav presúvaním podbíjačiek zo Spišskej Novej Vsi a pre opravné práce presúvaním strojov z Trebišova cez Ukrajinu. Taký komplex, akým je Železničná stanica Čierna nad Tisou, by si podľa odborníkov zaslúžil mať spomínané stroje denne k dispozícii.

Počasie

Dnes očakávame na väčšine Slovenska prevládanie mierne nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšené sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení dýchacích ciest. Zvýšený je sklon k reumatickým ťažkostiam, ako aj k nervozite, predráždenosti, únave až depresii a k celkovým nepríjemným telesným a duševným pocitom. Nižšia je výkonnosť a koncentrácia.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené a miestami slabý dážď najmä v západnej polovici územia. Na horách hranica sneženia stúpne asi na 1600 m. Najvyššia teplota 3 až 7 stupňov. Slabý premenlivý, v západnej polovici územia juhovýchodný až východný vietor 3 až 7, v nárazoch miestami okolo 12 m/s. Teplota vo výške 1500 m 2 stupne.Upozornenie: V noci a zrána sa pri daždi môže ojedinele vytvárať poľadovica.n V stredu bude prevažne zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo dážď so snehom, asi od 1500 m sneženie. Nočná teplota 2 až -2, denná teplota 1 až 5 stupňov.n Vo štvrtok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach prehánky, aj v nížinách postupne snehové. Cez deň čiastočné zmenšovanie oblačnosti. Nočná teplota 0 až -4, denná teplota -3 až 1 stupeň.n Slnko vyjde zajtra o 7.41 a zapadne o 16.06 hod.

Amsterdamzamračené3
Aténydážď12
Belehradzamračené7
Berlínzamračené1
Bratislavadážď5
Bruseloblačno1
Budapešťdážď4
Bukurešťzamračené0
Frankfurtzamračené0
Helsinkioblačno-1
Istanbulzamračené10
Kodaňdážď2
Kyjevdážď2
Lisabonslnečno15
Londýnzamračené3
Madridpolooblačno8
Moskvaoblačno2
Oslooblačno-2
Parížpolooblačno3
Prahadážď1
Rímdážď10
Sofiadážď0
Štokholmoblačno1
Varšavadážď3
Viedeňdážď4
Záhrebdážď6
Ženevadážď2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.