|
|||||||||||||||||
Utorok 30.Decembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekty podporuje BruselNa programe bol aj integrovaný rozvoj na regionálnej úrovni Delegácia Európskej komisie z Bruselu, ktorú viedol manažér projektov ISPA pre Slovensko z generálneho riaditeľstva pre regionálnu politiku Carsten Rasmussen, navštívila nedávno Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť (ZSSK). Delegáciu tvorili aj ďalší zástupcovia Európskej komisie Lothar Zeller a Michaela Brizová, ako aj zástupca CER na pomoc pre krajiny strednej a východnej Európy. Zástupcov Európskej komisie prijali na pôde ŽSR generálni riaditelia ŽSR a ZSSK Ing. Roman Veselka a Ing. Pavol Kužma. Dvojstranné rozhovory sa týkali integrovaného rozvoja dopravy na regionálnej úrovni a využívania štrukturálnych fondov zo strany Slovenskej republiky a ich použitia na obdobie rokov 2004 až 2012. Je známe, že predvstupový fond ISPA, ktorým EÚ podporovala predvstupové krajiny, prechádza plynulo do Kohézneho fondu. Ako uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ing. Roman Veselka, z fondu ISPA sa doteraz vyčerpalo 18 mil. EUR. Zdôraznil, že prostriedky sa použili na realizáciu projektov modernizácie tratí na 160 km/h. Úsek Rača - Svätý Jur bol ukončený v auguste 2003 a úsek Svätý Jur - Pezinok má plánované ukončenie 1. januára 2004. Okrem neho sa realizuje aj traťový úsek Pezinok - Šenkvice s plánovaným ukončením 31. decembra 2005. Príspevok Európskej komisie vo výške 58,5 mil. EUR, ktorý predstavuje 50 percent z celkových nákladov, sa plánuje použiť na medzistaničné úseky Šenkvice - Cífer a železničné stanice Trnava a Rača. Suma 46,7 mil. EUR plánujú ŽSR použiť na modernizácia trate na rýchlosť 160 km/h v traťovom úseku Trnava - Piešťany, s termínom ukončenia výstavby v roku 2007. Po vstupe Slovenska do EÚ by sa mala z Kohézneho fondu zabezpečiť modernizácia tratí na úsekoch medzi Piešťanmi, Novým Mestom nad Váhom a Púchovom a tiež medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou. V rámci rozvoja regiónov je plánované od roku 2004 využitie Kohézneho fondu vo výške 485 mil. EUR v regiónoch Zvolen, Banská Bystrica, Prešov, Poprad - Tatry, Žilina - Teplička a Fiľakovo. Carsten Rasmussen vyjadril potešenie z návštevy a z doterajšej spolupráce so slovenskou stranou. Uviedol: Fond ISPA vnímam ako projekt, na ktorom sa mohli všetci zúčastnení vzájomne veľa naučiť. Problém pri presadzovaní železničných projektov je len v tom, že sú veľmi drahé a vždy ide o veľké objemy finančných prostriedkov. Sme však v šťastnej pozícii, pretože Európska únia vníma železničnú dopravu v porovnaní s cestnou dopravou veľmi pozitívne. Napriek tomu, že návratnosť železničných projektov v porovnaní s cestnými je nízka, vieme dobre presadzovať v EÚ železničné projekty. Situácia na Slovensku je veľmi podobná okolitým krajinám. V týchto krajinách je potrebná komplexná rekonštrukcia celého dopravného systému železníc. EÚ si uvedomuje, že sa to týka všetkých prístupových krajín. Carsten Rasmussen preto zdôrazňuje, že je potrebné vážne sa zaoberať prípravou projektov a celého komplexu s nimi súvisiacich činností, aby sa nestalo, že naše železnice nebudú pripravené čerpať poskytnuté finančné prostriedky. Generálny riaditeľ ZSSK, a. s., Ing. Pavol Kužma vyslovil zámer využiť možnosti, ktoré v súčasnosti EÚ ponúka na revitalizáciu vozidlového parku ZSSK. A hoci sa z Kohézneho fondu v prevažnej väčšine poskytujú financie na rozvoj infraštruktúry, hovorilo sa aj o možnostiach a spôsoboch, ktoré by ZSSK umožnili nákup nových koľajových vozidiel. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |