|
|||||||||||||||||
Utorok 11.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nielen stovky, ale aj tisíce
Riziká doplatkov pri cenotvorbe liekov, o ktorých ministerstvo nehovorí Dvadsať korún sem, tridsať korún tam, dvesto korún za návštevu špecialistu, ešte dvadsať ako vstupné do ambulancie praktického lekára či za recept. To sú čísla, ktoré sa v poslednom období spomínajú v súvislosti s novelizáciou našej legislatívy a so zmenami, ktoré majú čakať pacientov v našom zdravotníctve. Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj (SAFS) však upozornila na avizovanú zmenu, ktorá by mohla stáť našich pacientov tisíce. Teda presnejšie tých, ktorí sú odkázaní na pravidelné užívanie liekov pri určitej diagnóze. Doterajší spôsob určovania ceny a výšky úhrady totiž umožňoval výrobcom znížiť doplatky pacientov za lieky tým, že bolo možné aktuálne upraviť koncové ceny v lekárni. Výška doplatkov síce môže byť vzhľadom na časový faktor a úroveň zásob v lekárňach rôzna, ale ich maximálny strop je daný maximálnou cenou určenou MF SR. Po zavedení fixného doplatku sa bude doplatok počítať z maximálnej, nie reálnej ceny lieku, a preto môže byť v priemere omnoho vyšší ako v súčasnosti. Fixný doplatok sa bude uplatňovať plošne, a preto nerozlišuje medzi liekmi na chronické a akútne ochorenia. Chronickí pacienti, ktorí dlhodobo užívajú viac liekov, budú tak platiť každý (nie plne hradený) liek a kumulovane sa doplatok za ich lieky môže dostať aj na úroveň niekoľko tisíc korún mesačne. Podľa vyjadrenia predstaviteľov SAFS dosah fixného doplatku na spotrebu liekov nie je kalkulovateľný, pretože sa nedá odhadnúť, ako budú výrobcovia reagovať, kto pôjde s cenou vyššie a kto nižšie. Podľa dosiaľ dostupných dát neexistuje žiadna analýza, ktorá by potvrdzovala hypotézu o vplyve tohto opatrenia na spotrebu liekov. Navyše zatiaľ neexistuje legislatívne daný spôsob a ani jeho návrh, ktorý by umožnil výrobcom flexibilne rokovať s MZ SR a so zdravotnými poisťovaniami o zmenách cien a obchodných podmienkach. Systém cenotvorby a kategorizácie nie je pripravený na zavedenie opatrenia, akým je fixný doplatok. Zo spomínanej asociácie, samozrejme, chápu potrebu ekonomických limitov v zdravotníctve, no sú presvedčení, že legislatívne zmeny zásadného charakteru by mali byť prijaté až po dôkladnej diskusii a do pripraveného prostredia. Pripomeňme si, že pripravovaná novelizácia zákona č. 98/1995 Z. z. o Liečebnom poriadku znižuje mieru transparentnosti kategorizačného procesu a zavádza tzv. fixný doplatok za čiastočne hradené lieky zo zdravotného poistenia. Najhoršie na tom všetkom je, že ak budú doplatky príliš vysoké, pre chronicky chorých pacientov sa tým stanú niektoré lieky jednoducho nedostupné. Ekonomická situácia väčšiny našej populácie jednoducho nie je pripravená na to, aby mohla dávať mesačne tisíce na lieky. Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj teda nesúhlasí so zavedením fixného doplatku pre pacientov. V súčasnosti je pevne určená úhrada lieku na základe zdravotného poistenia a pacient dopláca rozdiel medzi úhradou poisťovne a cenou lieku v lekárni. To využívali farmaceutické firmy, ktoré často znižovali cenu liekov, aby pacient na ne nemusel doplácať vôbec. Úprava, ktorú navrhlo ministerstvo zdravotníctva, celú situáciu otáča, doplatok pacienta bude pevne určený a pri zmene ceny sa zmení suma, ktorú platí zdravotná poisťovňa. Podľa M. Molitorisovej z predstavenstva SAFS zatiaľ výrobcovia, distributéri a lekárne často znižujú svoje ceny, aby zabezpečili odbyt. Reálna cena lieku je preto nižšia. Ako príklad poslúžil spomínanej odborníčke prípad diabetika - v súčasnosti za lieky doplatí 250 Sk mesačne, no ak by sa jeho doplatok počítal z maximálnej ceny lieku, doplatok sa zvýši na 1638 Sk, upozornila M. Molitorisová. Zavedenie fixného doplatku pacienta odôvodňuje ministerstvo zdravotníctva snahou znížiť spotrebu liekov. SAFS však namieta, že jeho dosah sa nedá vypočítať. Nedá sa odhadnúť, ako budú výrobcovia reagovať, upozornila M. Molitorisová. Zároveň podľa nej sa dosah tohto opatrenia nebude dať zhodnotiť ani spätne, keďže zároveň sa zavádzajú ďalšie kroky, ako poplatky za recepty či u lekára. Podľa SAFS takýto systém nemotivuje výrobcov znižovať ceny, a teda ani nešetrí verejné zdroje, len môže obmedziť dostupnosť liekov pre pacientov. Podľa výrobcov originálnych liekov však existuje alternatívne riešenie, ktoré by mohlo účinne zamedziť neopodstatnenému užívaniu liekov. SAFS navrhuje tlak na záväzné dodržiavanie štandardných terapeutických postupov, lepšie fungovanie revízneho systému v zdravotných poisťovniach, flexibilný a transparentný proces kategorizácie, ako aj rozlišovanie medzi doplatkami na chronickú a akútnu terapiu. Plánovaných zmien sa týka naša novelizovaná legislatíva, o ktorej bude rokovať parlament a na programe Výboru NR SR pre zdravotníctvo je 17. februára. Od týchto výsledkov teda závisí, či doterajší spôsob určovania ceny a výšky úhrady umožní ďalej výrobcom znížiť doplatky pacientov za lieky, alebo nie. A, samozrejme, aj to, koľko budú doplácať chronicky chorí. A to v rôznych oblastiach. Veď diabetes melitus, či po slovensky cukrovka, nie je jediné chronické ochorenie viazané na neodkladné užívanie Ľudmila Koníková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |