Hospodársky denník
USD39,13 Sk
EUR42,102 Sk
CHF28,695 Sk
CZK1,324 Sk
  Štvrtok  13.Februára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Finančne posilniť samosprávu

Dočistiť, čo ostalo nedočistené z predchádzajúceho obdobia

Myšlienka zrušenia okresných úradov sa podľa splnomocnenca vlády SR pre reformu verejnej správy Vikrota Nižňanského stáva reálnym faktom, za ktorým „stoja prakticky všetky parlamentné politické strany. Dokonca aj opozičný Smer, ktorý presadzuje ešte rýchlejší postup ako táto vládna koalícia“. V. Nižňanský zdôrazňuje, že zásadnou reorganizáciou verejnej správy sa môžu na Slovensku vytvoriť podmienky, aby mohlo byť oveľa lepšie pripravené na spoluprácu s Európou. Vrátane čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov a vytvorenia efektívnej verejnej správy. „Myslím si, že je to jeden zo značných prínosov aj na potieranie korupcie v oblasti verejnej správy.“ Vládny splnomocnenec zdôrazňuje, že decentralizácia by mala byť len nástrojom na to, aby sa výrazne posilnila autonómia a možnosť rozhodovania územnej samosprávy, aby sa na regionálnej úrovni mohli plniť rozličné programy. A to pri spolupráci so súkromným, s verejným, ako aj mimovládnym sektorom. Na otázku, ako posudzuje zrušenie regionálnych železničných tratí, uviedol, že v prvom rade je potrebné vytvoriť legislatívne a ekonomické nástroje na to, aby vyššie územné celky mohli plnohodnotne participovať na rozvoji železničnej dopravy v regiónoch, najmä na regionálnych tratiach. „Oni síce dnes môžu vytvoriť spoločnosť,

vziať si licenciu,

ale nemajú žiadne finančné nástroje na to, aby túto situáciu vyriešili. Myslím si, že riešenie spočíva v tom, že treba spracovať koncepciu verejnej dopravy v každom regióne. Riešiť nielen železnice, ale aj cestnú dopravu a možno aj mestskú hromadnú vo väčších mestách. Týmto integrovaným spôsobom posúdiť efektívnosť fungovania koncových železničných tratí.“ Splnomocnenec prízvukuje, že štát je na to, aby zabezpečil tie činnosti, ktoré nie sú ziskové. „Treba posúdiť celkové hospodárenie v obidvoch železničných spoločnostiach a komplexne riešiť ich zadlženosť. Keď chceme, aby sa aj regionálne samosprávy podieľali na zabezpečovaní dopravy, tak musia participovať aj väčším objemom financií na uhrádzanie výkonov vo verejnom záujme. Nielen v podnikoch SAD, ale aj v železničnej doprave. Je potrebné

zvoliť kľúč,

aby pri spôsobe uhrádzania výkonov vo verejnom záujme boli zohľadnené sociálno-ekonomické rozdiely jednotlivých regiónov.“ Koncepcie verejnej dopravy pre každý región by mali podľa V. Nižňanského vznikať ako výsledok spolupráce rezortného ministerstva a vyšších územných celkov. Vládneho splnomocnenca sme sa spýtali, či s odstupom času nepovažuje svoje dávnejšie odstúpenie z funkcie, do ktorej sa vrátil, za chybu, či by nebola reforma verejnej správy ďalej, ako je teraz. Ako povedal, z pozície vládneho splnomocnenca musel odísť. Vláda mu vtedy síce schválila koncepciu reformy verejnej správy, čo bola jeho hlavná úloha, ale následne parlament neodobril jej princípy. Nemohol tak zabezpečiť to, čo

bolo v rozpore

s tým, čo roky obhajoval aj v spolupráci so Združením miest a obcí Slovenska. Nešlo pritom len o počet vyšších územných celkov, ale aj skutočnosť, že SDĽ a SOP boli proti rušeniu okresných úradov a proti fiškálnej decentralizácii. Po voľbách sa však vytvorila nová situácia. Nie je síce vôľa diskutovať o zmene územnosprávneho členenia, ale je snaha dokončiť decentralizáciu, reformovať verejné financie a posilniť príjmy samosprávy. „Mojou úlohou je snažiť sa dočistiť to, čo ostalo nedočistené z toho predchádzajúceho obdobia.“

Vladimír Turanský

Počasie

Počasie na našom území aj naďalej ovplyvňuje tlaková výš a priaznivo pôsobí najmä na toleranciu telesnej i duševnej námahy a na koncentráciu. Chladová záťaž, prípadne zhoršenie podmienok na rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší v ranných hodinách môžu však podmieniť zvýšenie zdravotných ťažkostí u pacientov s ochoreniami srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (ischemická choroba, anginózne ťažkosti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Ľudia citliví na chlad sa majú chrániť primeraným oblečením. Meteosenzitívne, vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi môžu reagovať mierne zvýšeným sklonom k migrénam a pocitom závratu. Zajtra pretrvávanie zväčša priaznivých vplyvov počasia.

(z.č.)

n Dnes bude jasno až polojasno. Ráno a dopoludnia v nižších polohách miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najvyššia denná teplota -3 až 2, miestami okolo -5, na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupňov. Slabý premenlivý vietor.n V piatok bude jasno až polojasno, v nižších polohách miestami zamračené nízkou oblačnosťou, hmlisto. Nočná teplota -9 až -15, v dolinách okolo -19, denná -6 až -2 stupne. V sobotu bude polojasno až oblačno, miestami, najmä na severe a východe slabé snehové zrážky. Ojedinele sa bude vyskytovať hmla. Nočná teplota -9 až -14, v dolinách -16 až -20, denná -6 až -2 stupne.n Slnko zajtra vyjde o 7.05 a zapadne o 17.08 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdamjasno1
Aténypolojasno8
Belehradzamračené-1
Berlínjasno-1
Bratislavajasno3
Bruseljasno1
Budapešťslnečno1
Bukurešťpolooblačno-2
Frankfurtjasno0
Helsinkipolooblačno-1
Istanbuloblačno3
Kodaňpolooblačno-1
Kyjevpolojasno-5
Lisabonpolojasno13
Londýnslnečno6
Madridoblačno10
Moskvaoblačno-7
Oslopolojasno-2
Parížpolojasno3
Prahajasno-1
Rímpolooblačno9
Sofiapolojasno-2
Štokholmpolojasno-2
Varšavapolojasno-2
Viedeňjasno2
Záhreboblačno-2
Ženevajasno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.