|
|||||||||||||||||
Štvrtok 13.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finančne posilniť samosprávuDočistiť, čo ostalo nedočistené z predchádzajúceho obdobia Myšlienka zrušenia okresných úradov sa podľa splnomocnenca vlády SR pre reformu verejnej správy Vikrota Nižňanského stáva reálnym faktom, za ktorým stoja prakticky všetky parlamentné politické strany. Dokonca aj opozičný Smer, ktorý presadzuje ešte rýchlejší postup ako táto vládna koalícia. V. Nižňanský zdôrazňuje, že zásadnou reorganizáciou verejnej správy sa môžu na Slovensku vytvoriť podmienky, aby mohlo byť oveľa lepšie pripravené na spoluprácu s Európou. Vrátane čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov a vytvorenia efektívnej verejnej správy. Myslím si, že je to jeden zo značných prínosov aj na potieranie korupcie v oblasti verejnej správy. Vládny splnomocnenec zdôrazňuje, že decentralizácia by mala byť len nástrojom na to, aby sa výrazne posilnila autonómia a možnosť rozhodovania územnej samosprávy, aby sa na regionálnej úrovni mohli plniť rozličné programy. A to pri spolupráci so súkromným, s verejným, ako aj mimovládnym sektorom. Na otázku, ako posudzuje zrušenie regionálnych železničných tratí, uviedol, že v prvom rade je potrebné vytvoriť legislatívne a ekonomické nástroje na to, aby vyššie územné celky mohli plnohodnotne participovať na rozvoji železničnej dopravy v regiónoch, najmä na regionálnych tratiach. Oni síce dnes môžu vytvoriť spoločnosť, vziať si licenciu, ale nemajú žiadne finančné nástroje na to, aby túto situáciu vyriešili. Myslím si, že riešenie spočíva v tom, že treba spracovať koncepciu verejnej dopravy v každom regióne. Riešiť nielen železnice, ale aj cestnú dopravu a možno aj mestskú hromadnú vo väčších mestách. Týmto integrovaným spôsobom posúdiť efektívnosť fungovania koncových železničných tratí. Splnomocnenec prízvukuje, že štát je na to, aby zabezpečil tie činnosti, ktoré nie sú ziskové. Treba posúdiť celkové hospodárenie v obidvoch železničných spoločnostiach a komplexne riešiť ich zadlženosť. Keď chceme, aby sa aj regionálne samosprávy podieľali na zabezpečovaní dopravy, tak musia participovať aj väčším objemom financií na uhrádzanie výkonov vo verejnom záujme. Nielen v podnikoch SAD, ale aj v železničnej doprave. Je potrebné zvoliť kľúč, aby pri spôsobe uhrádzania výkonov vo verejnom záujme boli zohľadnené sociálno-ekonomické rozdiely jednotlivých regiónov. Koncepcie verejnej dopravy pre každý región by mali podľa V. Nižňanského vznikať ako výsledok spolupráce rezortného ministerstva a vyšších územných celkov. Vládneho splnomocnenca sme sa spýtali, či s odstupom času nepovažuje svoje dávnejšie odstúpenie z funkcie, do ktorej sa vrátil, za chybu, či by nebola reforma verejnej správy ďalej, ako je teraz. Ako povedal, z pozície vládneho splnomocnenca musel odísť. Vláda mu vtedy síce schválila koncepciu reformy verejnej správy, čo bola jeho hlavná úloha, ale následne parlament neodobril jej princípy. Nemohol tak zabezpečiť to, čo bolo v rozpore s tým, čo roky obhajoval aj v spolupráci so Združením miest a obcí Slovenska. Nešlo pritom len o počet vyšších územných celkov, ale aj skutočnosť, že SDĽ a SOP boli proti rušeniu okresných úradov a proti fiškálnej decentralizácii. Po voľbách sa však vytvorila nová situácia. Nie je síce vôľa diskutovať o zmene územnosprávneho členenia, ale je snaha dokončiť decentralizáciu, reformovať verejné financie a posilniť príjmy samosprávy. Mojou úlohou je snažiť sa dočistiť to, čo ostalo nedočistené z toho predchádzajúceho obdobia. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |