|
|||||||||||||||||
Piatok 14.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DNES ROVNÝCH TISÍC
Od 1. januára do 16. februára 1999, teda za štyridsaťsedem dní, sme vybudovali všetko, čo redakcia denníka potrebuje. Bol to menší zázrak, ale na obsahu aj forme Hd sa robilo ďalej a v podstate až dodnes. Od prvého vydania prešlo 1459 dní a my sme ponúkli verejnosti rovných tisíc vydaní Hd. Prijmite práve dnes niekoľko myšlienok od šéfredaktora o tom, prečo sme. Dnes už nie sú dôležité okolnosti vzniku, ktoré by dozaista mohli poslúžiť ako námet na román o premenách slovenskej žurnalistiky a o vlastníkoch printmédií na sklonku minulého storočia. Boli to úspešní podnikatelia, ale aj viaceré stredné a malé firmy, ktorým sa pozdávala myšlienka nezávislého denníka o hospodárstve, a najmä financiách. Podporili cieľ a vydržali dodnes. Hd je tvrdošijne nezávislým od politických strán a všeobecne známych lobistických skupín. Má pevné spojenie iba s Hospodárskym klubom (NEF). Je mediálnym partnerom tejto desaťročnej komunity podnikateľov a verejných činiteľov. Vďaka tomu komunikuje s celým radom svetových osobností a inštitúcií, ktoré vnímajú jeho schopnosť žiť bez zahraničnej účasti. Je fakt, že akcionári nikdy nezasahovali do obsahu novín a mojím záväzkom ako šéfredaktora bolo zabezpečiť korektnosť zverejňovaných informácií. Z doterajších štyroch rokov sme boli hospodársky dvakrát v pluse. Napriek tomu, že sa orientujeme prioritne na vytipovaných adresátov. Vlani v lete sme dosiahli čítanosť 3,8 % pri projektovanom priemere denného nákladu. K adresným čitateľom sa dostanú dve tretiny z 15 000 výtlačkov a na štyroch internetových adresách, z toho jednej spoplatnenej, ho čítajú ďalšie dve tisícky čitateľov. Zaujímavé je, že v zahraničí Hd čítajú najviac v Spojených štátoch, Juhoafrickej republike a v Nemecku. Celkovo ho pravidelne sledujú prostredníctvom internetu v štyridsiatich štyroch štátoch a v SR. Pri tvorbe obsahu nesleduje politickú líniu, čo je však z hľadiska komerčných záujmov dosť nevýhodné. Za svoje prijal krédo Hospodárskeho klubu (NEF), že najlepšou politikou je prosperita. Preto sa vytrvale sústreďuje na fakty domácej a svetovej ekonomiky, osobitne financií. Dodnes sa stretáva s tendenciou väčšiny firiem a jednotlivcov neprezentovať vlastnú úspešnosť. Každé z toho tisíca vydaní bolo zážitkom. Takpovediac svedeckou výpoveďou o dobe a jej aktéroch, predovšetkým v hospodárstve. Potešiteľných správ bolo síce citeľne menej a o mierny optimizmus sa postarali ľudia na správnych pozíciách. V záplave problémov domácej ekonomiky svietili a zároveň boli veľkým terčom závisti a neraz tvrdých podrazov menej schopných. Je tu príležitosť poďakovať sa všetkým, ktorí svojimi výkonmi takpovediac za hranicou ľudských možností potvrdzujú, že ako štát máme na viac. Aj by som ich menoval, ale z už uvedeného dôvodu či podozrenia z nadŕžania, ale aj pre nedostatok priestoru tak neurobím. Sú, a s väčším či menším úspechom ovplyvňujú aj formovanie novej spoločenskej podnikateľskej vrstvy. Čas tisíca vydaní poznačil aj mojich spolupracovníkov. Tí súčasní silne vnímajú, že nezávislosť a snahy o čestnosť, korektnosť voči adresátovi vyvolávajú nielen v niektorých politikoch, ale aj v podnikateľských skupinách nevôľu. Aspoň tridsaťkrát sme sa dopočuli o našom zániku, nespočetnekrát sa šírili nezmysly o tom, kým sme financovaní, ale aj poškodzujúce klamstvá. Sme tu, lebo chceme byť prospešní. Predovšetkým úctou k faktom a ich prijímateľom. Peter Kasalovský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |