|
|||||||||||||||||
Pondelok 24.Februára 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je čas konaťAlexander F. Zvrškovec Naša politická pozornosť je viac a viac okupovaná udalosťami v Iraku. Domáca politika, napriek tomu, že možnosti vlády sú z hľadiska efektivity vládnutia najväčšie, nejako upadá do úzadia. Pre drvivú väčšinu investorov je dôležitá dlhodobá stabilita podnikateľského prostredia. Táto stabilita je v zásade definovaná výškou daní, cenami energií a cenou pracovnej sily. Naše právne prostredie alebo tzv. vymáhateľnosť práva možno však zlepšiť, a to tak, že sa podniky jednoducho dohodnú o neuzatváraní zmlúv podľa slovenského práva, ale podľa práva inej krajiny. Je to lacné a efektívne riešenie pre všetkých. Výška daní bola aspoň počas volieb jednou z oblastí, v ktorej sa dnešní vládni politici zhodli. Dane uznali za vysoké a nespravodlivé. Po tomto zhodnom konštatovaní sme očakávali, že minister financií ako liberál niečo v tejto oblasti zmysluplné navrhne. Po pol roku vládnutia to vyzerá tak, že ministerstvo pokračuje v prevádzke daňového systému, ktorý nevyhovuje nikomu. Neotvorila sa doteraz žiadna debata o možných alternatívach aj napriek tomu, že opozícia niekoľkokrát potvrdila, že podporí rozumné návrhy v tejto oblasti. Vo svete inom ako našom býva zvykom, že vláda poverí niekoho alebo niekoľkých úlohou pripraviť nový daňový systém. Je tiež zvykom, že vláda prijme filozofickú líniu, ktorú tlmočí v direktíve tým, ktorí sa otázkou majú zaoberať. Vzhľadom na to, že nám nebolo umožnené takúto filozofiu nikde si prečítať (jednoducho neexistuje), rád by som predstavil jedno z možných riešení. Základným kritériom úspechu je definícia súhrnu vlastností, ktoré systém musí mať, a proti ktorým sa musia testovať všetky navrhnuté riešenia. Nie menej významnou vecou je aj skúsenosť, ktorá hovorí, že daňový systém nesmie byť navrhnutý správcom dane! Správcu dane diskvalifikuje jeho krátka potreba uspokojenia verejných výdavkov. Daňové výnosy za každú cenu, to je a vždy bude heslom správcu daní, ktorý je odmeňovaný za ich výber a nie za to, či spĺňajú alebo nespĺňajú kritériá stanovené spoločenskou Najdôležitejšou vlastnosťou daňového systému je to, že nesmie byť demotivačný! Nesmie robiť prácu nezmyselnou a nesmie zabrániť tomu, aby ľuďmi zarobené peniaze mohli byť investované. Dnešný daňový systém je v obidvoch týchto požiadavkách spoločenskou katastrofou. Druhou, a nie menej dôležitou vlastnosťou daňového systému je jeho dimenzia spravodlivosti. Systém nesmie znevýhodňovať alebo zvýhodňovať určité skupiny daňovníkov. Ak k takémuto nepomeru dôjde, je v trhovej ekonomike vytvorená nerovnováha v prospech niekoho a iní si ho musia kompenzovať daňovými únikmi. Tretím základným kameňom je systémová jednoduchosť a jeho pochopiteľnosť. Náš daňový systém si dnes vyžaduje vykladačov pravdy (daňových expertov). Takíto vykladači patria historicky k náboženstvu, ale iba k takému, ktoré je také komplikované, že ho veriaci Štvrtou a poslednou nevyhnutnosťou je zabezpečenie právnej istoty daňového poplatníka. Až kým súd nerozhodne o jeho vine, nesmie byť názor správcu dane vymáhateľný! Takéto špeciálne súdy musia byť zriadené a musia konať v stanovenom čase. Súčasťou konania musí byť aj právo súdu posúdiť, či názor správcu dane je v rozpore s princípom daňového systému, a nie, či došlo k porušeniu iba v nejakom odseku zákona. Nové aktivity na ministerstve financií, ktoré minister prezentuje ako proces smerujúci k reforme daňového systému, sú podľa mňa len divadlom. Réžiu má správca dane a nikto nech neočakáva, že v tejto réžii vznikne niečo, za čo by Slovensko dostalo Nobelovu cenu. Alexander F. Zvrškovec |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |