|
|||||||||||||||||
Pondelok 24.Februára 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keď ťažkí zostávajú na ocotDomáci a zahraničný investor musia mať rovnaké podmienky Od roku 1989 došlo k významnej transformácii priemyslu na Slovensku. Najmä kapitálovým vstupom svetových gigantov sa postupne mení profil celých odvetví. Veľkými zmenami prechádza i výrobková štruktúra. Prevláda interes o malé a stredné podniky. Na ocot zostávajú veľké závody ťažkého strojárstva a ostatné subjekty sústredené pod strechou DMD Holding Trenčín. Príkladom menšieho záujmu sú aj VSS Košice, ktoré si tiež môžu písať do papierov národnosť slovenská. V tomto prípade však slúži manažmentu ku cti, že so slovenskou značkou dokážu VSS dobýjať anglické trhy, exportujú na arabskom polostrove i v Indii. Kapitál totiž prišiel a prichádza do užšie špecializovaných podnikov, a nie do fabrík s takým členitým sortimentom, aké majú naše strojárne. Tento hendikep sa nám nedarí prekonať, svetové firmy preberajú iba niektoré časti podnikov (Sauer-Danfoss v Považských strojárňach alebo v časti ZŤS Dubnica nad Váhom). Napriek tomu, že podľa Zväzu strojárskeho priemyslu SR by sme do tohto odvetvia potrebovali napumpovať aspoň 40 až 50 mld. Sk. Nateraz sa však ukazuje, že slovenský rodokmeň si najdlhšie udržia práve niekdajšie ZŤS. Automobilový priemysel po Volkswagene získal nového silného hráča PSA Peugeot Citroën. A hlásia sa ďalší zahraniční dravci. Zo 150 mld. Sk strojárskej výroby podnikov nad 20 zamestnancov takmer 60 % vyprodukoval Volkswagen Slovakia v Bratislave. Najmä zásluhou automobilovej výroby sa podiel strojárskej výroby na celkovej priemyselnej produkcii Slovenska zvýšil na 26 % a blíži sa k 30 %. Pevnú pozíciu majú dnes už aj malé subjekty a napríklad VDI Nitra cez úspešnú spoluprácu v VW a firmou Škoda reexportuje iným svetovým značkám. Motorové vozidlá a komponenty sa stali rozhodujúcimi vývoznými artiklami a v tomto sektore sa najviac investovalo. Investície do automobilového priemyslu predstavovali viac ako 20 mld. Sk, čo je vyše 70 % z celkového objemu investícií vynaložených v odvetví strojárstva. O nárast výkonov a exportu sa najviac pričinili subjekty so zahraničnou spoluúčasťou ako VW Slovakia, AVC Čadca, Sauer-Danfoss Považská Bystrica, ale pozitívne výsledky zaznamenala aj spoločnosť Trens Trenčín, Tatravagónka Poprad, SES Kotly Tlmače, ktoré si pred meno stále píšu prívlastok slovenské. Zaradiť k nim možno o. i. takmer čisto exportnú a. s. Hydronika alebo SB Inmart, a. s., Bardejov. V hutníctve si košické oceliarne stabilizujú pozíciu po vstupe americkej spoločnosti U. S. Steel. Jednou z najdynamickejších spoločností v hutníckom priemysle sú nesporne Železiarne Podbrezová. Obrat tejto spoločnosti vzrástol v roku 2000 o 23 % a v minulom roku o ďalších 21 %. Svojimi produktmi sa úspešne presadzuje aj na vysokokonkurenčných zahraničných trhoch: 83 % jej produkcie ide na export. Telekomunikácie sa vymkli z rúk nielen slovenskej strane, ale, zdá sa, dnes už aj nemeckému Telecomu. Predali sme aj 49-percentné balíky tzv. strategických podnikov, ako je SPP, Transpetrol, rozvodné energetické závody vrátane manažérskych (rozhodovacích) právomocí. Na začiatku tohto roka dominuje snaha štátu predať aj zvyšné akcie týchto firiem. Do nového roka vstúpila vláda so starým zámerom: predať aj Slovenské elektrárne. Hlavní akcionári Slovnaftu (v tomto prípade slovenskí) v snahe realizovať nové investičné zámery a posilniť pozíciu bratislavskej rafinérie v rámci EÚ spojili sily s maďarským MOL, ktorý má už dnes v Slovnafte majoritu. Na oplátku majú slovenskí akcionári po maďarskom štáte druhý najväčší balík akcií v MOL. Summa summarum, sprivatizovaných je okolo 90 % strojárskych, textilných, drevospracujúcich, chemických a farmaceutických podnikov. V rokoch 1989 až 1993 výkonnosť elektrotechnického priemyslu SR sústavne klesala až na polovicu východiskovej úrovne. Prešiel hlbšou transformáciou ako ostatné odvetvia priemyslu a jeho súčasné nárasty sú nadpriemerné. Konkurencieschopnosť elektrotechniky zvýšili najmä zahraničné investície a podnikavosť po privatizácii. Významné štrukturálne zmeny zaznamenala elektrotechnika už do roku 2001, keď podniky koncernu Siemens, BSH Drives and Pumps, Leoni, Kablo, Alcatel, Emerson zaznamenali citeľný rast tržieb. Zo slovenských podnikov však v tomto odvetví ani jeden nedosahuje tržby nad miliardu korún. Väčšina slovenského elektrotechnického a elektronického priemyslu je kontrolovaná zahraničnými spoločnosťami. Ich podiel bude ešte rásť. Na definitívne upevnenie zdravia týchto podnikov potrebuje odvetvie zvonku najmenej 30 mld. Sk. Zostalo vôbec niečo v slovenských rukách? Máme čisto slovenskú fabriku? Púchovský Matador sústredil výrobu nákladných autoplášťov do spoločného slovensko-nemeckého podniku Continental - Matador, v materskej firme sa plne sústredí na corebusiness. Duslo, Novácke chemické závody, Chemosvit spolu s Matadorom vytvorili silnú skupinu, aby dokázali v praxi, že nie národnosť kapitálu, ale jeho reálna sila je rozhodujúca. Bez ohľadu na to, či je investor domáci alebo prichádza zvonku. Výsledok? Tržby chemických a farmaceutických firiem už v roku 2001 prekročili 155 mld. Sk, pričom vzrástli o 8 %. Roky 2000 a 2001 boli pre špičkové slovenské podniky (vlastnené slovenským kapitálom) obdobím stabilizácie. Zisky sa zvýšili asi o tretinu oproti roku 2000 pri prakticky stagnujúcich tržbách. Trendy založené v minulých rokoch sa potvrdili aj vlani. Tržby podnikov vlastnených zahraničným kapitálom dosiahli v roku 2001 takmer polovicu všetkých tržieb dvesto najväčších nefinančných podnikov na Slovensku. Napríklad v roku 1999 to bolo len o čosi viac ako 40 %. Slovenské podniky dosiahli v absolútnych hodnotách menší vývoz do zahraničia ako podniky kontrolované zahraničným kapitálom, ktorých podiel na exporte výrobkov vyrobených na Slovensku sa zvýšil na viac ako polovicu. Tento trend bude pokračovať. Je dôsledkom najmä väčšej konkurencieschopnosti a výkonnosti týchto podnikov, ako aj pokračujúceho trendu predaja slovenských podnikov zahraničným investorom. Partnera hľadá zatiaľ slovenský výrobca autobusov Slovbus Nové Mesto nad Váhom, v prospech svetových firiem sa darí stabilizovať program bielej techniky v Novom Calexe. Zdá sa, že hlavná vlna konsolidácií a spájaní slovenských podnikov ešte len príde. Vo všeobecnosti, vzhľadom na to, že sa dá očakávať rozhodujúca úloha zahraničného kapitálu, aj tu sa zopakuje prípad pivovarov. V tomto odvetví Heineken a SAB skonsolidovali slovenských výrobcov piva, aby dosiahli žiadanú efektivitu a návratnosť vloženého kapitálu. Tibor Bucha |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |