Hospodársky denník
USD38,934 Sk
EUR41,885 Sk
CHF28,669 Sk
CZK1,326 Sk
  Štvrtok  27.Februára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nákupný patriotizmus rastie

Hlavne potraviny si žiadame „made in Slovakia“

Medzi slovenskými spotrebiteľmi celkovo dominuje názor, že je pre nich pri nákupe základných potravinárskych výrobkov dôležité, či boli vyrobené na Slovensku. Vyplýva to z reprezentatívneho kvantitatívneho prieskumu agentúry Focus z konca januára. Uskutočnila ho prostredníctvom siete vyškolených anketárov na reprezentatívnej vzorke 1109 obyvateľov SR vo veku od 18 rokov. Slovenský pôvod výrobku považujú respondenti za dôležitý hlavne v komoditách mäso a mäsové výrobky (83 %), mlieko, mliečne výrobky, syry, syrové výrobky (82 %), nealkoholické nápoje vrátane minerálnych vôd (67 %), ako aj jedlé rastlinné tuky a oleje (67 %). V „doplnkových komoditách“ ako pivo, čokoláda, cukrovinky, káva, kávoviny nie je pre spotrebiteľov slovenský pôvod výrobku natoľko dôležitý. Týka sa to aj stavebného materiálu, na ktorý sa prieskum tiež zameral. Súvisí to zjavne s tým, že tieto komodity nenakupuje a nekonzumuje taký široký okruh zákazníkov ako základné potravinárske výrobky. Predovšetkým pri pive a káve však môže byť dôvodom aj značná obľúbenosť zahraničných značiek. Prieskum bol motivovaný záujmom agentúry Remark, ktorá je realizátorom a kordinátorom projektu Kupujme lepšie Slovensko zameraného na podporu predaja domácich výrobkov. Po desiatich mesiacoch od uvedenia projektu (25. marca 2002) pozná logo, ktoré je symbolom kampane, viac ako polovica (52 %) dospelých obyvateľov, a to aj napriek tomu, že zatiaľ sa doň zapojilo iba 15 výrobcov s 50 značkami. Poznajú ho najmä ženy vo veku 25 až 44 rokov, respondenti s vyšším vzdelaním (maturita, VŠ), obyvatelia miest s 50 tis. až 100 tis. obyvateľmi a respondenti z Trenčianskeho kraja. Viac ho poznajú tí, ktorí v domácnosti zodpovedajú za bežné nákupy, a tí, čo v porovnaní z celoslovenským priemerom častejšie nakupujú v predajniach Kaufland, Prima Zdroj, Tesco a Jednota COOP. „Osobne sa najviac teším tomu, že projekt je vnímaný ako ekonomický a pragmatický, pre ľudí so stredným a s vyšším vzdelaním,“ povedal pre Hd Štefan Pogány z agentúry Remark/WWP, vedúci projektu. „Vyplýva to z poznania cieľovej skupiny, ktorú projekt najviac oslovil a ktorú motivuje,“ dodal.

Zuzana Krútka

Stĺpcový graf: Dôležitosť slovenského pôvodu výrobkov

Veľmi dôležité Skôr dôležité Spolu

Mäso a mäsové výrobky 56 % 28 % 83 %

Mlieko, mliečne výrobky, syry, syrové výrobky 52 % 30 % 82 %

Nealkoholické nápoje a minerálne vody 36 % 31 % 67 %

Jedlé rastlinné tuky a oleje 34 % 33 % 67 %

Zdroj: Focus

Graf: Hd

Tabuľka: Logo Kupujme lepšie Slovensko poznajú viac ako priemerne:

ň ženy - 57 % z nich

ň občania 25- až 34-roční - 60 %

ň občania 35- až 44-roční - 67 %

ň občania s maturitou - 58 %

ň občania s VŠ vzdelaním - 63 %

ň výkonní odborní pracovníci - 64 %

ň členovia bežných domácností (rodičia s deťmi do 18 r.) - 65 %

ň tí, čo zodpovedajú za bežné nákupy - 59 %

ň obyvatelia miest s 50- až 100 tis. ob. - 61 %

ň občania Trenčianskeho kraja - 62 %

ň tí, čo v posledných 6 mesiacoch nakupovali v predajniach Kaufland - 59 %, Prima Zdroj - 57 %, Tesco - 56 % a Jednota - 54 %

Zdroj: Focus

Tabuľka: Logo Kupujme lepšie Slovensko poznajú podpriemerne:

ň muži - 55 % z nich

ň starší ako 60 rokov - 64 %

ň respondenti so základným vzdelaním (60 %)

ň občania Bratislavy a Košíc - 61 %

ň občania Trnavského kraja - 63 %

Zdroj: Focus

Počasie

Na celom území Slovenska prevláda naďalej všeobecne priaznivé počasie s pozitívnym vplyvom najmä na telesnú a duševnú výkonnosť, koncentráciu a reumatické ochorenie. Reakcie sú pohotové, prevláda fyzická aj psychická pohoda. Nižšie teploty ráno a výraznejšie teplotné amplitúdy (teplotné rozdiely medzi dňom a nocou) však môžu nepriaznivo pociťovať osoby citlivé na chlad a teplotné zmeny, najmä pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím. Preto by sa mali šetriť a vyhýbať zvýšenej telesnej a duševnej námahe.Na niektorých miestach v ranných hodinách pri inverziách sa môže zvýšiť záťaž dýchacieho systému, ktorá v priebehu dňa ustúpi. Prevládajúce počasie pôsobí priaznivo na kvalitu spánku, ktorý je hlboký a občerstvujúci a pomáha zotaveniu organizmu.Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, ráno a predpoludním v nižších polohách na niektorých miestach hmla. Najvyššia teplota 6 až 10, na severe a východe miestami okolo 3 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. Na horách vo výške 1500 m 5 stupňov.n V piatok bude jasno až polojasno, v nižších polohách miestami hmla alebo zamračené nízkou oblačnosťou. V západnej polovici krajiny až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota -4 až -9, v dolinách so snehovou pokrývkou miestami okolo -12 stupňov, denná teplota 4 až 9 stupňov. V sobotu bude polojasno, na západe ešte časom až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota -6 až -10, v dolinách -12 až -17 stupňov, na severovýchode miestami aj chladnejšie, denná teplota 2 až 6 stupňov, na severovýchode okolo nuly.n Slnko vyjde zajtra o 6.40 a zapadne o 17.30 hod.

Amsterdamoblačno9
Atényjasno10
Belehradhmlisto4
Berlínjasno9
Bratislavajasno11
Bruseloblačno9
Budapešťpolojasno9
Bukurešťjasno5
Frankfurtjasno11
Helsinkijasno1
Istanbulpolooblačno6
Kodaňpolojasno5
Kyjevhmlisto-2
Lisabonzamračené12
Londýnprehánky10
Madridoblačno11
Moskvaoblačno-1
Oslohmlisto-4
Parížoblačno11
Prahajasno7
Rímpolojasno13
Sofiapolojasno7
Štokholmpolojasno-2
Varšavajasno5
Viedeňjasno11
Záhrebslnečno10
Ženevapolojasno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.