|
|||||||||||||||||
Štvrtok 27.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preškrtať ponukuMliečne výrobky novozámockého Mliekospolu vyhľadávajú spotrebitelia doma i v zahraničí. Doma si získali kupujúcich kyslomliečne výrobky, syry, najmä Mozzarella (ktorú však po vstupe zahraničného kapitálu presunul nový majiteľ do Malého Krtíša, kde je tiež vlastníkom mliekarne), a polotučné mlieko v obale s uzáverom. Nuž a v zahraničí, kde vyváža Mliekospol až 46 percent produkcie, má zelenú syr Akawi, maslo a sušené mlieko. Preto aj od roku 1995 sa Mliekospol hrdí titulom Najlepší exportér SR v mliekarenskom priemysle. Dajme však slovo najpovolanejšiemu, Ing. Jánovi Šimunkovi, generálnemu riaditeľovi Mliekospolu, a. s., Nové Zámky, ktorý je aj predsedom Únie podnikateľov a zamestnancov v potravinárskom priemysle, a predsedom Slovenského mliekarenského zväzu. Jeho názory na riešenie problémov sú známe aj z dennej tlače, z rozhlasu a televízie. Rieši celoslovenské problémy odborne, efektne. Prínosom je pre zväz, najmä však pre Slovenskú poľnohospodársku a potravinársku komoru, kde medzi členmi predsedníctva je najaktívnejší. Preto ho aj predsedníctvo vysiela na závažné rokovania, na ktorých úspešne obhajuje agrárnu politiku. Aj keď je dušou a srdcom potravinár, rovnako mu je blízke aj poľnohospodárstvo, v ktorom pôsobil ako uznávaný zootechnik. Mliekospol sa stal súčasťou štvorlístka SOLE Slovakia: Nové Zámky, Trnava, Malý Krtíš a Krupina. Je to pre slovenské mliekarenstvo plus alebo mínus? Odpoveď nájdete v článku Ing. Jána Šimunka. Niektorí z našich priaznivcov nás po vstupe zahraničného kapitálu do mliekarne odpísali. Vraj sa z obchodov vytratia naše tradičné výrobky. Nie je to pravda. Po dohodnutí o našom vstupe do Európskej únie záujem zahraničných firiem, nielen o mliekarenský priemysel, umožňuje pre Slovensko lepší rozvoj ekonomiky, čo podmieňuje rýchlejší rast životnej úrovne. Musíme priznať, že mnohé mýty nie sú pravdivé. Napríklad sa nemusíme obávať, že prídeme v EÚ o právo vyrábať bryndzu. Talianska spoločnosť SOLE vstúpila do štyroch slovenských mliekarní - Mliekospol Nové Zámky, Tamilk Trnava, Krtíšska a Krupinská mliekareň. V každej sa nebude vyrábať všetko, ale to, čo je pre mliekareň typický produkt. Napríklad pre trnavský Tamilk plesňový syr Niva. Syry budú dominovať aj v krupinskom výrobnom programe, v Malom Krtíši trvanlivé výrobky a v Nových Zámkoch konzumné mlieka. Týmito výrobkami sa chceme dostať do povedomia spotrebiteľov aj v zahraničí. Štvorčlenná skupina SOLE Slovakia chce ročne nakúpiť a spracovať 202 až 205 miliónov litrov mlieka. Pre zaujímavosť uvediem, že Mliekospol vlani prekročil stomiliónovú hranicu, čo sa stalo po prvý raz v histórii mliekarne. Keďže sa vo svete uprednostňujú čerstvé mliečne výrobky, touto cestou by sa mal uberať celý mliekarenský priemysel na Slovensku. Novozámocký Mliekospol sa už po nej uberá. Pre nás to nie je móda, ale dodržiavanie trendu vo výžive. Stavili sme na čerstvosť výrobkov, čo spotrebitelia ocenili, najmä tí, pre ktorých racionálna výživa nie je cudzia. Pravda, aj v tomto roku budú mať miesto na trhu i trvanlivé výrobky, hoci čerstvé viac prospievajú organizmu. Presvedčili sme sa o tom pri kupovaní mliečnych výrobkov. Spotrebiteľ z dvojice Miláčikov - čerstvý a termizovaný - viac siaha po prvom. Pravda, zvyšuje to nároky na dopravu, lenže o orientácii výroby rozhoduje zákazník, ktorý dbá o svoje zdravie, preto aj mení dlhoročné stravovacie návyky. Ich správnu orientáciu podporuje na našich výrobkoch aj značka ZDRAVO. Spotrebiteľovi pripomína, aby žil zdravo a uprednostňoval vo svojej výžive mlieko a výrobky z neho. Mlieko z novozámockého Mliekospolu je od špičkových chovateľov, dennodenne sa kontroluje a rozbory potvrdzujú, že ešte nedosahujeme ani hraničné hodnoty inhibičných či iných nežiaducich látok, čo je pre spotrebiteľa veľmi dôležitý poznatok. Spotreba kyslomliečnych výrobkov, na ktoré sa orientuje aj naša mliekareň, dosahuje ročne na Slovensku 11-litrovú hranicu, celková konzumácia mlieka je 167 litrov. V porovnaní s rokom 1990 je to stále málo. Nielen v obchodných reťazcoch, ale najmä spotrebitelia by si mali uvedomiť, že kyslomliečne výrobky sú symbolom zdravého stravovania. Preto aj spotrebiteľ jogurtov v krajinách EÚ konzumuje ročne 24 - 40 litrov. Podobne to platí aj o mlieku, ktorého spotreba je vyššia aj v krajine, ktorá nám je blízka, v Českej republike. Zvýšenie spotreby syrov je dôležité nielen z hľadiska zdravia, ale aj životnej úrovne konzumenta a nášho vstupu do Európskej únie. Verím, že v prospech Slovenska sa upraví aj kvóta na výrobu mlieka i jeho nákupná cena, okolo ktorej sa hovorí pri každej príležitosti. Ak sa upraví podľa nášho návrhu, dá sa očakávať, že sa zvýši jeho spotreba a priblížime sa k vytúženej hranici, čo nám len pridá na zdraví. Vlani sme obohatili trh ochuteným jogurtom a mliekom. Verili sme, že sa novými výrobkami presadíme v školskom mliečnom programe. Zámer nám vyšiel, ale po troch mesiacoch, po vyčerpaní dotácií od štátu, záujem ochabol, hoci deti rady siahajú po ochutenom mlieku. Pravda, ak je cenovo dostupné. Preto je podpora štátu dôležitá. Robia to aj v krajinách EÚ, čo sa odzrkadľuje na zvýšenej konzumácii. Musíme sa usilovať, aby sa deti správne stravovali a utvárali si žiaduce výživné návyky na celý život. Navyše je to jednoduchá podpora odbytu domácej produkcie. Na porovnanie: v Nemecku je do akcie školské mlieko zapojených 72 - 78 percent žiakov a u nás ani nie 5 percent. Nielen Mliekospol, ale všetci spracovatelia mlieka na Slovensku chceme obstáť aj po našom vstupe do Európskej únie. Sme schopní konkurovať, ale nie v takej širokej škále výrobkov, akú máme dnes. Zníženie sortimentu je v rukách zahraničných investorov. V našom prípade SOLE Slovakia, preto proti jeho vstupu kapitálu do mliekarenskej výroby by boli naše protesty neoprávnené. Skôr naopak. Zahraničný kapitál je prínosom. Pre každé odvetvie národného hospodárstva, čiže aj pre mliekarenský priemysel. Zelenú dostáva modernizácia, investovanie do výroby, čo je veľké plus pre slovenskú ekonomiku, a, samozrejme, aj pre spracovateľov mlieka, ktorí sa kvalitou výrobkov a príťažlivými obalmi stávajú rovnocennými partnermi renomovaných producentom mliečnych výrobkov v Európe. Ing. Ján Šimunek |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |