|
|||||||||||||||||
Piatok 28.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cez reálnu mieru ohrozenia
Iné informácie o technickom vybavení dáva vláda, iné regióny Vláda SR rozhodla o postupnom budovaní integrovaného záchranného systému. Rozumie sa tým systém, ktorý by mal zabezpečiť predovšetkým rýchlu informovanosť, aktivizáciu a efektívne využívanie a koordináciu síl a prostriedkov záchranárskych subjektov pri záchranných prácach v tiesni alebo ak hrozí nebezpečenstvo vzniku mimoriadnej udalosti či počas nej. Účelom je, aby pri ohrození života, zdravia alebo majetku postihnutý neodkladne a bez omeškania dostal nevyhnutnú pomoc. Ako základné záchranné zložky v ňom pôsobí Hasičský a záchranný zbor, záchranná zdravotná pomoc, útvary Policajného zboru a letecký útvar Ministerstva vnútra SR, kontrolné chemické laboratóriá civilnej ochrany a banská záchranná služba. V rámci neho budú pôsobiť aj právnické osoby, občianske združenia a organizácie, ktoré sa zaoberajú poskytovaním pomoci, záchranárskymi alebo humánnymi činnosťami. Na zabezpečenie prenosu informácií v rámci integrovaného záchranného systému sa začalo s budovaním siete koordinačných stredísk na krajských úradoch, ktorých prioritnou úlohou bude zabezpečenie príjmu tiesňového volania pri ohrození života, zdravia alebo majetku. Podľa informácií Úradu civilnej ochrany MV SR na tento účel sa od 1. júla 2003 predpokladá zavedenie jednotného čísla tiesňového volania (112) tak, ako je to zvyčajné v krajinách EÚ. Zákon o tomto systéme bol schválený 15. februára 2002 a účinnosť nadobudol 1. júla 2002. Vytočením tohto čísla sa volajúci priamo napojí na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému. Nové číslo má tú výhodu, že je ľahko zapamätateľné a jednoduchšie ho možno vytočiť vo všetkých situáciách, napríklad v tme alebo miestnosti plnej dymu. V spolupráci so všetkými telefónnymi operátormi bude zabezpečené, aby sa mohlo používať vo všetkých telefónnych sieťach bez smerovacieho čísla. Ďalšou výhodou je, že je to jednotné európske číslo tiesňového volania, ktoré už využíva veľká časť Európy. Vlani bolo na Úrad civilnej ochrany Ministerstva vnútra SR nahlásených celkovo 129 mimoriadnych udalostí. Na ich základe vyhlásili prednostovia krajských a okresných úradov, primátori miest a starostovia obcí na postihnutých územiach dovedna 37 mimoriadnych situácií v zmysle zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane (CO) obyvateľstva. Na likvidácii následkov sa podieľali záchranné brigády CO, kontrolné chemické laboratóriá Vzdelávacieho a technického ústavu civilnej ochrany, ako aj pracovníci odborov civilnej ochrany krajských a okresných úradov. Vyskytli sa aj rozsiahle živelné pohromy, povodne, snehové kalamity a pod., presahujúce regióny krajov a niekoľko mimoriadnych udalostí lokálneho charakteru, spôsobených napríklad únikom nebezpečných chemických látok, zachytením, prevozom či odsunom rádioaktívnych látok a požiarmi. V roku 2001 a 2002 ani Slovensko neobišlo takmer celosvetové antraxové šialenstvo. Podľa dostupných informácií však ani jedna z množstva zachytených vzoriek bieleho prášku nebola nebezpečná. Programové vyhlásenie vlády SR je vo vzťahu k systému CO pomerne stručné a všeobecné. Bude sa podľa neho pokračovať v prebudúvaní systému CO na systém úloh a opatrení zameraných na ochranu obyvateľstva s dôrazom na koordináciu prijímaných opatrení v medzinárodnom meradle a na vytváranie kapacít podpory v prípade hrozby a vzniku nebezpečenstiev, najmä mimoriadnych udalostí a hrozby teroristických útokov. Budovaním integrovaného záchranného systému sa zvýši akčná schopnosť jeho jednotlivých zložiek na vykonávanie záchranárskych činností. Osobitnú pozornosť bude vláda venovať vytváraniu podmienok na činnosť Hasičského a záchranného zboru ako základnej zložky integrovaného záchranného systému. Vyhlásenie vlády považuje za najväčšiu zmenu bezpečnostného prostredia, tzv. nevojenské ohrozenia, predovšetkým terorizmus. Je zaujímavé, že konštatuje aj nasledujúce: Úroveň ohrozenia novými hrozbami nie je vyššia, ale ani nižšia (pre Slovensko), než je ohrozenie väčšiny členských štátov NATO. Kabinet v minulosti prijal vo vzťahu k ochrane obyvateľov niekoľko uznesení. Aj príkazom ministra vnútra sa má ich realizácia v tomto roku dôsledne sledovať a vyhodnocovať. Minister Vladimír Palko nedávno vyhlásil, že reálne riziko teroristických útokov na Slovensku je veľmi vzdialené od katastrofických predstáv. Uviedol to po treťom rokovaní Ústredného krízového štábu SR. Zároveň dodal, že ochranných (plynových) masiek a plášťov je v skladoch CO dosť pre všetkých obyvateľov Slovenska a chaosu pri ich prípadnej distribúcií sa neobáva. Iní odborníci tvrdia, že uložené ochranné masky nie sú určené pre prípad teroristického útoku, ale majú slúžiť najmä počas vojnového nebezpečenstva či konfliktu. To dokázalo aj niekoľko teroristických akcií v podzemných dráhach (Japonsko a ďalšie štáty). Pri teroristickom napadnutí by sa nestihli ani rozdať, ani nasadiť. Informácie z našich regiónov hovoria, že s dostatkom týchto ochranných prostriedkov to tiež nie je celkom v poriadku, nehovoriac o vybavení filtrami. Nikto zrejme nevie ani to, koľko masiek v jednotlivých veľkostiach je pre občanov potrebných. Vladimír Turanský tabuľka Mimoriadne udalosti v roku 2002: Živelné pohromy (povodne, vietor) 83 Chemické látky a palivá 24 Rádioaktívne látky 2 Požiare a iné prípady 20 Spolu 129 V roku 2001 ich bolo 90 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |