|
|||||||||||||||||
Piatok 28.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Až administratíva zoštíhlieReforma verejnej správy musí ešte prekonať veľa prekážok Napriek tomu, že prenos kompetencií zo štátnej správy na samosprávu pokračuje (aj keď s problémami v prevode financií a príslušného majetku), dovŕšenie procesu reformy a decentralizácie verejnej správy si ešte vyžiada veľa času a práce. Práve teraz, keď je proces budovania novej verejnej správy rozbehnutý a zároveň ešte musí fungovať aj starý, centralizovaný (štátny) systém, je správa vecí verejných priam vysávačom štátneho rozpočtu. Kabinet Mikuláša Dzurindu si však dal do programového vyhlásenia cieľ realizovať efektívny, štíhly a nie drahý štát, znižovať administratívu v štátnej správe, odbyrokratizovať a modernizovať verejnú správu a dokončiť jej reformu. Kedy sa stane vízia štíhlej štátnej administratívy a decentralizovanej verejnej správy skutočnosťou? Vláda sa tento týždeň zaoberala aj touto témou a schválila ďalší postup procesu decentralizácie formou šiestich projektov. Ich realizáciou by sa malo vytvoriť také právne prostredie, aby sa mohla plne rozvíjať územná samospráva, ktorá dokáže zverenými kompetenciami a verejnými financiami utvárať podmienky pre harmonický rozvoj regiónov obdobne ako v krajinách Európskej únie. 1. Reforma miestnej štátnej správy prehodnotí pôsobnosť, efektívnosť a štruktúru okresných a krajských úradov, pripraví novú organizáciu miestnej štátnej správy a zoštíhlenie administratívy. K tomu patrí aj zrušenie okresných úradov. Dôležitá bude jasná deľba kompetencií medzi štátnou správou a územnou samosprávou a medzi oboma úrovňami územnej samosprávy tak, aby tzv. delených kompetencií bolo čo najmenej. 2. Zmeny v miestnej samospráve by mali zabezpečiť vytvorenie podmienok na miestnej úrovni na presun maximálneho možného rozsahu kompetencií na obce a zabezpečenie ich efektívneho výkonu. Vládny zámer hovorí o zlučovaní obcí, prípadne o ich združovaní na plnenie prenesenej pôsobnosti ako o predpoklade na dosiahnutie stanoveného cieľa. V materiáli, ktorý vláda schválila, sa doslova uvádza: V prípade voľby zlučovania obcí je potrebné posúdiť povinné či dobrovoľné zlučovanie obcí v podmienkach Slovenska, definovanie miest a obcí, ktoré budú zabezpečovať prenesený výkon štátnej správy a príslušnosť ostatných obcí k týmto obciam. O pár riadkov ďalej sa síce hovorí o tom, že je potrebné prerokovať navrhované zmeny s predstaviteľmi miestnej samosprávy, predstavitelia štátu by si však mali spomenúť na to, ako samospráva prijala návrh ministerstva vnútra oktrojovať im tzv. poverené obce, keď samotné obce mali záujem vytvárať spoločné obecné úrady. V prípade jasných kompetencií známych v dostatočnom predstihu sú obce schopné samy sa dohodnúť na tom, ktoré sa združia a ktoré budú vidieť východisko v 3. Decentralizácia financií má posilniť finančnú autonómiu územnej samosprávy - posilniť vlastné príjmy obcí, stanoviť vlastné príjmy samosprávy vyšších územných celkov, vytvoriť a aplikovať nový systém finančného vyrovnávania. To sa nezaobíde bez rozhodnutia o rozsahu daňovej reformy, najmä o zmenách v oblasti priamych daní. 4. Reforma správneho konania je potrebná, pretože s väčším balíkom kompetencií sa sústredí na orgány územnej samosprávy aj väčší objem správneho konania. V súčasnosti platný správny poriadok, ktorý predpokladá hierarchické usporiadanie orgánov verejnej správy so vzťahmi nadriadenosti a podriadenosti, nebude vyhovovať. Samospráva nemá hierarchickú štruktúru. Proti rozhodnutiu orgánu obce či samosprávy vyššieho územného celku vo veciach samostatnej pôsobnosti nemožno podať riadny opravný prostriedok nadriadenému orgánu. S tým súvisí potreba zmeny v správnom súdnictve, pretože práve správny súd bude musieť rozhodovať nielen o zákonnosti konania orgánu verejnej správy, ale aj vo veci samej. 5. Zmena systému kontroly vo verejnej správe súvisí s presunom pôsobností zo štátu na orgány územnej samosprávy. Kľúčovými prvkami kontrolného systému majú byť: nezávislosť, právomoci a nástroje kontroly, rozsah kontroly, požiadavky podávania správ, a v prípade zistených nedostatkov funkčné mechanizmy zjednania nápravy vrátane sankčných postihov. 6. Informovanosť občanov o príprave, priebehu a dosahoch decentralizácie verejnej správy by sa mala od apríla tohto roka zlepšiť, keďže splnomocnenec vlády pre decentralizáciu dostal aj takúto úlohu. A najlepšie na koniec: po ukončení základných krokov v decentralizácii a po zmenách v miestnej štátnej správe je možné uskutočniť zásadnú reorganizáciu ústredných orgánov štátnej správy. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |