|
|||||||||||||||||
Piatok 28.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otázka efektívnostiŽeleznice otvorili problém Súčasná situácia v osobnej železničnej doprave, rušenie dopravy na niektorých tratiach a jej obmedzenie na ďalších postihuje najviac kraje, ktoré sa nachádzajú v najhoršej ekonomickej situácii. Preto vítam otvorenie diskusie o budovaní diaľnic a rýchlostných komunikácií, pretože práve vyhovujúca dopravná dostupnosť je výrazným predpokladom na investovanie do ekonomiky zaostalých regiónov. Otázka budovania južnej rýchlostnej komunikácie by mala byť predmetom širokej diskusie medzi odborníkmi v ekonomickej a ďalších sférach. Predmetom diskusie musí byť otázka efektívnosti, to znamená, za akú sumu postavíme jeden kilometer rýchlostných komunikácií a aká bude celospoločenská efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov. Ako náš príspevok do diskusie si dovolíme upozorniť na niekoľko faktov, ktoré môžu zohrať kľúčovú úlohu pri rozhodovaní. Z 270-kilometrovej vzdialenosti medzi Nitrou a Košicami je vybudovaný a motoristom slúži úsek Zvolen - Šášov. Tiež je dokončený cestný uzol vo Zvolene. V súčasnosti sa buduje úsek Hronský Beňadik - Rudno nad Hronom, v štádiu územného konania je úsek Žarnovica - Šášov a pripravená je aj projektová dokumentácia na úsek Nitra - Hronský Beňadik. Z toho vyplýva, že náročný úsek Pohroním môže byť v krátkom čase dokončený. Aj konfigurácia terénu tohto variantu je výhodná. V časti Zvolen - Košice existuje niekoľko úsekov, ktoré by sa dali použiť ako jedna vetva rýchlostnej komunikácie, čo by opäť znížilo náklady. Môžeme predpokladať, že tieto fakty (výhodná terénna konfigurácia a využitie existujúcich ciest) budú znamenať nižšie náklady na jeden kilometer vybudovanej diaľnice a zároveň dĺžka výstavby by bola kratšia. To znamená rýchlejšiu návratnosť finančných prostriedkov. Komunikácie v mnohých krajinách Európy sú budované s podporou fondov únie. Na Slovensku čerpáme finančné prostriedky na výstavbu a rozvoj diaľnic a železníc hlavne z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Preto by sme chceli upozorniť na fakt, že od roku 2004, prípadne 2005, budeme môcť ako členovia EÚ čerpať z Kohézneho fondu, ktorý bol založený v roku 1993, aby poskytoval finančnú pomoc na projekty v oblastiach životného prostredia a dopravnej infraštruktúry. Práve pomocou tohto fondu boli postavené mnohé rýchlostné komunikácie v štyroch chudobnejších krajinách EÚ - Írsku, Grécku, Španielsku a Portugalsku. Z Kohézneho fondu je možné pokryť až 80 percent rozpočtových nákladov. O výhodnosti a opodstatnenosti tohto návrhu teda nemožno pochybovať. Predsedovia vyšších územných celkov Nitra, Banská Bystrica a Košice jasne podporujú budovanie južného koridoru rýchlostných komunikácií ako výrazného predpokladu regionálneho rozvoja celého južného Slovenska. Zriadením rýchlostnej komunikácie v tejto časti SR príde k priamemu prepojeniu šiestich veľkých miest - Bratislavy, Trnavy, Nitry, Zvolena, Banskej Bystrice a Košíc. Dobré dopravné spojenie je prvým predpokladom rozvoja cestovného ruchu. Ten je pritom oblasťou, ktorá môže vo veľmi krátkom čase viesť k ekonomickému rozvoju južných regiónov aj v oblasti malého a stredného podnikania. Chceme upozorniť aj na veľký význam pre ochranu životného prostredia. Kratšia cesta z Bratislavy do Košíc prispeje k úspore spotrebovaných palív, čo sa prejaví nielen v ekonomike, ale hlavne v životnom prostredí. Zároveň príde k nie zanedbateľnej časovej úspore účastníkov cestnej premávky. V prípade serióznej diskusie a hlavne odbornej analýzy sa môže realizovať projekt, ktorý by v krátkom čase priniesol viacfaktorové pozitívne synergické efekty. Milan Belica predseda VÚC Nitra |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |