Hospodársky denník
USD38,77 Sk
EUR41,85 Sk
CHF28,618 Sk
CZK1,322 Sk
  Piatok  28.Februára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Otázka efektívnosti

Železnice otvorili problém

Súčasná situácia v osobnej železničnej doprave, rušenie dopravy na niektorých tratiach a jej obmedzenie na ďalších postihuje najviac kraje, ktoré sa nachádzajú v najhoršej ekonomickej situácii. Preto vítam otvorenie diskusie o budovaní diaľnic a rýchlostných komunikácií, pretože práve vyhovujúca dopravná dostupnosť je výrazným predpokladom na investovanie do ekonomiky zaostalých regiónov. Otázka budovania južnej rýchlostnej komunikácie by mala byť predmetom širokej diskusie medzi odborníkmi v ekonomickej a ďalších sférach. Predmetom diskusie musí byť otázka efektívnosti, to znamená, za akú sumu postavíme jeden kilometer rýchlostných komunikácií a aká bude celospoločenská efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov. Ako náš príspevok do diskusie si dovolíme upozorniť na niekoľko faktov, ktoré môžu zohrať kľúčovú úlohu pri rozhodovaní. Z 270-kilometrovej vzdialenosti medzi Nitrou a Košicami je vybudovaný a motoristom slúži úsek Zvolen - Šášov. Tiež je dokončený cestný uzol vo Zvolene. V súčasnosti sa buduje úsek Hronský Beňadik - Rudno nad Hronom, v štádiu územného konania je úsek Žarnovica - Šášov a pripravená je aj projektová dokumentácia na úsek Nitra - Hronský Beňadik. Z toho vyplýva, že

náročný úsek

Pohroním môže byť v krátkom čase dokončený. Aj konfigurácia terénu tohto variantu je výhodná. V časti Zvolen - Košice existuje niekoľko úsekov, ktoré by sa dali použiť ako jedna vetva rýchlostnej komunikácie, čo by opäť znížilo náklady. Môžeme predpokladať, že tieto fakty (výhodná terénna konfigurácia a využitie existujúcich ciest) budú znamenať nižšie náklady na jeden kilometer vybudovanej diaľnice a zároveň dĺžka výstavby by bola kratšia. To znamená rýchlejšiu návratnosť finančných prostriedkov. Komunikácie v mnohých krajinách Európy sú budované s podporou fondov únie. Na Slovensku čerpáme finančné prostriedky na výstavbu a rozvoj diaľnic a železníc hlavne z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Preto by sme chceli upozorniť na fakt, že od roku 2004, prípadne 2005, budeme môcť ako členovia EÚ čerpať z Kohézneho fondu, ktorý bol založený v roku 1993, aby poskytoval finančnú pomoc

na projekty

v oblastiach životného prostredia a dopravnej infraštruktúry. Práve pomocou tohto fondu boli postavené mnohé rýchlostné komunikácie v štyroch chudobnejších krajinách EÚ - Írsku, Grécku, Španielsku a Portugalsku. Z Kohézneho fondu je možné pokryť až 80 percent rozpočtových nákladov. O výhodnosti a opodstatnenosti tohto návrhu teda nemožno pochybovať. Predsedovia vyšších územných celkov Nitra, Banská Bystrica a Košice jasne podporujú budovanie južného koridoru rýchlostných komunikácií ako výrazného predpokladu regionálneho rozvoja celého južného Slovenska. Zriadením rýchlostnej komunikácie v tejto časti SR príde k priamemu prepojeniu šiestich veľkých miest - Bratislavy, Trnavy, Nitry, Zvolena, Banskej Bystrice a Košíc. Dobré dopravné spojenie je prvým predpokladom rozvoja cestovného ruchu. Ten je pritom oblasťou, ktorá môže vo veľmi krátkom čase viesť k ekonomickému rozvoju južných regiónov aj v oblasti malého a stredného podnikania. Chceme upozorniť aj na veľký význam pre ochranu životného prostredia. Kratšia cesta z Bratislavy do Košíc

prispeje k úspore

spotrebovaných palív, čo sa prejaví nielen v ekonomike, ale hlavne v životnom prostredí. Zároveň príde k nie zanedbateľnej časovej úspore účastníkov cestnej premávky. V prípade serióznej diskusie a hlavne odbornej analýzy sa môže realizovať projekt, ktorý by v krátkom čase priniesol viacfaktorové pozitívne synergické efekty.

Milan Belica

predseda VÚC Nitra

Počasie

Na viacerých miestach najmä v ranných hodinách zhoršenie podmienok pre rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší môžu podmieniť zvýšenie ťažkostí pri ochoreniach dýchacích ciest (astma, chronická bronchitída, nádcha), ako aj u pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím. Celkovo však prevládajú relatívne priaznivé účinky počasia na meteosenzitívnych ľudí, najmä na reumatikov a toleranciu telesnej a duševnej námahy - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Citlivé, vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi majú sklon k migrénam a pocitom závratu. Je náchylnosť k vyššej pulzovej frekvencii. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť.Zajtra predpokladáme pretrvávanie priaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude polojasno, miestami oblačno. Ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Najvyššia teplota 4 až 9 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov.n V sobotu bude prevažne oblačno, ojedinele slabé zrážky, v nižších polohách ráno ojedinele hmla. Nočná teplota -4 až -9, v dolinách miestami okolo -12, denná 3 až 8 stupňov. V nedeľu bude jasno až polojasno, cez deň od západu až oblačno a lokálne slabé sneženie. Nočná teplota -6 až -10, v dolinách -12 až -18, na severovýchode miestami aj chladnejšie, denná 2 až 7 stupňov, na severovýchode okolo nuly.n Slnko vyjde zajtra o 6.39 a zapadne o 17.31 hod.

Amsterdamdážď9
Aténypolooblačno10
Belehradpolooblačno9
Berlínzamračené3
Bratislavaoblačno6
Bruselpolooblačno12
Budapešťjasno8
Bukurešťjasno8
Frankfurtoblačno6
Helsinkizamračené1
Istanbuljasno8
Kodaňjasno1
Kyjevoblačno0
Lisabonprehánky13
Londýnoblačno11
Madridpolojasno10
Moskvazamračené-2
Oslooblačno0
Parížoblačno12
Prahaoblačno7
Rímoblačno14
Sofiajasno8
Štokholmoblačno1
Varšavajasno3
Viedeňoblačno8
Záhrebpolooblačno11
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.