|
|||||||||||||||||
Utorok 4.Februára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nepotrebujeme len automobilky
Mať komplexnejší priemysel, teda i strojárstvo a elektrotechniku Tab. Rok 2002 z hľadiska VW Slovakia Vozidiel 225 442 Prevodoviek 301 435 Komponentov 18,22 mil. Aktívne saldo zahranično-obchodnej bilancie 33 mld. Sk Export produkcie 108,17 mld. Sk Celkový obrat 110 mld. Sk Zamestnanosť 9 062 pracovníkov Zdroj: VW Slovakia Po nemecko-americkom súboji o Slovensko medzi Volkswagenom a General Motors podával vtedajší šéf GM pre strednú a východnú Európu Andrej Barčák víťazovi Jozefovi Uhríkovi ruku so slovami: Ešte sa raz vrátime. Doterajšie investície General Motors zaleteli k Poliakom a Maďarom, iba nie pod naše Tatry. No čo nie je, môže byť, A. Barčák nezvykne hovoriť do vetra. Spomínate si na nadšenie vlády V. Mečiara, ktorý po návrate z Japonska už videl Toyotu ako obsadila východné Slovensko? Aj prianie premiéra M. Dzurindu dostať BMW do Prešova predbehlo realitu. V Trnave sú Francúzi, nový závod bude od roku 2006 vyrábať tristotisíc áut. Predstavitelia britskej spoločnosti Rover majú do 17. februára povedať, či premiestnia plánovanú investíciu 250 mil. USD z varšavského závodu Daewoo-FSO Motor Corp. na Slovensko, do Maďarska alebo Číny. Ak by sme uspeli, pribudla by nám ďalšia výroba 60- až 70-tisíc automobilov ročne. Sme na podobnú situáciu pripravení, keby sa zámery dostali z valného zhromaždenia automobilky do slovenskej reality? Prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Jozef Uhrík zdôrazňuje, že krajiny, v ktorých sa podiel automobilového priemyslu pohybuje medzi 17 - 20 percentami z priemyselnej produkcie krajiny, sa hodnotia ako vyspelé. Slovensko sa k tomuto ukazovateľu čoraz viac približuje. VW Slovakia podľa J. Uhríka prechádza komplexnou prestavbou so snahou vyrábať viac ako tisíc vozidiel denne. Preto musel manažment intenzívne pracovať na príprave umiestnenia rozhodujúcich subdodávateľov zo zahraničia na Slovensko. Podarilo sa dosiahnuť začatie výstavby závodu Delphi v Senici na dodávku elektropríslušenstva, štyria dodávatelia stavajú v Devínskej Novej Vsi, postavili sa dva závody Plastic Omnium na výrobu nádrží a nárazníkov. Vyprovokovali sme odkúpenie Preskamu Malacky americkou firmou Tauer. V Stupave sa umiestnila firma Dura. V polovici minulého roka začali s najväčšou stavbou - výstavbu priemyselného parku v Lozorne. No slovenský automobilový priemysel to už nie je len VW Slovakia, ale na takmer 40 % ho reprezentujú výrobcovia komponentov. Ich podiel na celkovom objeme z roka na rok rastie. Podľa J. Uhríka máme výrobcov, ktorí spĺňajú najvyššie kritériá kladené na dodávateľov komponentov, kde samozrejmosťou sú certifikácie podľa noriem ISO, VDA . Subdodávateľskú sieť sme začali budovať tak, aby slúžila nielen pre tuzemských výrobcov, ale tak, aby slovenské firmy poskytovali dodávky pre medzinárodné automobilové korporácie. Naša subdodávateľská sieť musí byť pripravená na skutočnosť, keď sa udomácnia krajiny na východ od našich hraníc a otvoria sa nové možnosti výrobcom automobilov. Aj francúzska automobilka PSA Peugeot Citroen zatiahne do deja nové podniky na Slovensku. Generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Artur Bobovnický netají presvedčenie, že Slovensko je kapacitne schopné absorbovať viac ako jednu ďalšiu automobilku. Z hľadiska 10 až 15 rokov považuje pre Slovensko za podstatné, aby popri riešení problému zamestnanosti, kde sú automobily jednoznačným prínosom, riešilo aj problém zmeny kvality investičných projektov. Podľa A. Bobovnického toto podhubie treba pestovať motivačnými nástrojmi, podporujúcimi rozvoj domácej subdodávateľskej siete a následne prilákať zahraničných investorov do sféry služieb s vysokou pridanou hodnotou. Silná automobilka sa tak stáva nesporne hnacím motorom pre naše firmy, ktorým sa automobilová kooperácia doslova otvára priestor na prežitie. Na príklade VDI Nitra vidieť, že tento subdodávateľ sa cez VW Slovakia pevne etabloval aj na európskych trhoch, keď sa stal spoľahlivým partnerom pre iné automobilky. Napriek všetkým nesporným prednostiam rozvoja automobilizmu u nás však treba vnímať aj upozornenia, že ekonomika štátu nemôže byť závislá len od jednej výroby. Najmä zahraničný obchod prízvukuje, že potrebujeme k stabilite spestriť jedálny lístok aspoň o dva -tri iné chody. Paralelne s automobilizmom musíme vytvárať priestor aj pre zahraničných investorov v iných odvetviach, so zreteľom najmä na strojárstvo a elektrotechnický Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |