Hospodársky denník
USD39,142 Sk
EUR41,948 Sk
CHF28,555 Sk
CZK1,326 Sk
  Utorok  4.Februára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













HLÚPI SA NEDOHODNÚ

Podľa rezortného ministra Pavla Prokopoviča, železničným štrajkom denne vznikajú obom železničným spoločnostiam priame škody vo výške asi 90 miliónov Sk. Do nedeľného večera tak podľa P. Prokopoviča vznikli železniciam priame škody vo výške 180 miliónov Sk. K nim podľa neho treba pripočítať ďalšie straty, vyplývajúce z poklesu počtu zákazníkov, ako aj straty spoločností závislých od výkonov železníc. Odborári však na seba neberú zodpovednosť za vzniknuté škody, keďže ide o ich ústavné právo. Financovanie vzniknutých strát počas štrajku je podľa odborového predáka J. Schmidta otázkou pre ministra dopravy.

Rezortný minister P. Prokopovič počas nedeľňajšej relácie Na telo v TV Markíza pripustil, že ak nedôjde k dohode, je celkom pravdepodobný krach oboch spoločností. „Je celkom možné, že k tomu dôjde,“ povedal, pričom pripomenul, že štrajkujúcich odborárov upozorňoval už pred prvým štrajkom na možné dôsledky situácie. V prípade, že štrajk potrvá dlhší čas, P. Prokopovič naznačil, že existujú aj iné spôsoby riešenia situácie ako rokovanie: „Ja by som však do týchto dimenzií nešiel,“ uviedol. Rušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa ministra systémovým opatrením v rámci transformačného procesu slovenských železníc, ktorého cieľom je zastaviť rast nových dlhov, po čom by mali následne byť prijaté opatrenia na rušenie starých dlhov.

Podľa zástupcu odborárov príčinou rastu dlhov sú štátom neuhradené výkony vo verejnom záujme v objeme približne 18 miliárd Sk. Štát podľa J. Schmidta hradil tieto dlhy dlhé obdobie iba čiastočne, ostatné vykrýval úvermi, prípadne vládnymi garanciami za úvery.

Celková zadlženosť železníc dosahuje podľa P. Prokopoviča 48,7 miliardy Sk. Vznik dvoch tretín celkového dlhu, ktoré sa v železniciach vytvorili v rokoch 1998 až 2002, odôvodnil minister v spomínanej televíznej relácii „osobami ministerky financií SR a generálneho riaditeľa ŽSR“, ktorými v tom období neboli osoby z SDKÚ. Rezortný minister P. Prokopovič tak po prvý raz verejne a svojím spôsobom bezprecedentne obvinil zo zadlženosti železníc B. Schmögnerovú a A. Egyeda, pričom paradoxne nevnímal, že na jeho ministerskej pozícii, teda predstaviteľmi jediného akcionára v ŽSR, boli v minulej vláde len nominanti SDKÚ: G. Palacka, J. Macejko a I. Mikloš.

Včerajší deň bol naďalej poznačený týmito tvrdými postojmi. Akoby sa obidve strany zakopali a čakali, že protivník poľaví alebo stratí nervy. Po minulotýždňových politických chuťovkách zo strany odborov sa im nevyhol v nedeľu ani rezortný minister P. Prokopovič. Nie je vylúčené, že sa dalo predísť železničiarskemu štrajku, pokiaľ by jestvovala na obidvoch stranách iná vzťahová kultúra. Keď nie je daná, tak si ju treba vynútiť a urobiť maximum na zastavenie štrajku, ktorý devastuje ekonomiku a spôsobuje miliónové škody mnohým firmám. Ďalší deň-dva štrajku a bude aj po tom našom sociálnom zmieri, ktorý je z tých najkrehkejších. Je nutné zabrániť tejto nateraz sociálnej vojne, z ktorej by mohol naozaj profitovať ktosi "tretí“.

Dnešné tripartitné rokovanie premiéra M. Dzurindu, viceprezidenta AZZZ SR J. Kollára a prezidenta KOZ I. Saktora prinieslo aspoň flash - predzvesť dobrej správy. Nič na nej nemení včerajšie vyhlásenie predstavenstva KOZ a špekulácie o ľavičiarskom pozadí tohto štrajku, ktoré prezentoval o. i. predseda NR SR a líder vládnej KDH P. Hrušovský. Tripartitní partneri sa dohodli, podľa neoficiálnych informácií „na hľadaní kompromisov po svojich líniách“. V čase našej uzávierky však štrajk pokračoval a naše mailové schránky sa plnili výzvami väčšinou na zastavenie štrajku od brandžových zväzov, priemyselných lídrov aj od radových občanov. V celom rade stanovísk boli vyjadrené aj kritické pripomienky na vládnu adresu.

(TASR/Hd)

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí prevládanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy (najmä pri ochoreniach krčnej chrbtice), jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Zvýšená je náchylnosť na mrzutosť, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Výraznejšie sú zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Je väčší sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové).Zajtra postupné zmiernenie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí, najmä na západne územia.(zč)

n Dnes bude prevažne zamračené a na väčšine územia sneženie, na juhu a východe miestami aj výdatnejšie. Na krajnom juhozápade zrána ojedinele aj mrznúci dážď. Najvyššia teplota -4 až 0 stupňov. Prevažne východný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m -4 stupne.n V stredu bude polojasno až oblačno, na východe spočiatku ešte zamračené so snežením. Nočná teplota -5 až -10, v dolinách a kotlinách stredného Slovenska miestami do -13, denná -4 až 0 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polooblačno a veľmi chladno. Nočná teplota -10 až -15, v dolinách a kotlinách až do -5, denná -6 až -2, v kotlinách po silných mrazoch okolo -8 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.19 a zapadne o 16.54 hod.

Amsterdamoblačno5
Aténydážď9
Belehradsneženie0
Berlínprehánky3
Bratislavasneženie0
Bruselprehánky7
Budapešťsneženie1
Bukurešťpolojasno-3
Frankfurtprehánky5
Helsinkisneženie-2
Istanbulpolojasno8
Kodaňprehánky3
Kyjevjasno-8
Lisabonoblačno12
Londýnprehánky5
Madridoblačno7
Moskvapolojasno-14
Oslooblačno2
Parížprehánky6
Prahaprehánky4
Rímdážď9
Sofiaoblačno-1
Štokholmsneženie0
Varšavasneženie-4
Viedeňsneženie2
Záhrebdážď3
Ženevasneženie2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.