|
|||||||||||||||||
Pondelok 17.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyzbierame klince na ceste
Štátne objednávky sú veľmi "chytľavé" ale už pod kontrolou V minulosti sme už na ceste k zahraničnému investorovi "chytili" nejeden defekt. Ani francúzska automobilka sa z východu k Bratislave (aby nakoniec skončila v Trnave) nepresúvala úplne hladko. Zdroj Hd, ktorý nechce byť menovaný, s poľutovaním konštatoval, že aj v tomto prípade mal hádzať piesok do kolies človek, ktorý už viac rokov figuruje medzi poradcami na Úrade vlády SR. A to len preto, že sa ocitol mimo hry a prvé konkrétne kroky PSA na slovenskom území išli mimo neho. Keďže nová fabrika v Trnave má stáť v roku 2006, naši predstavitelia sa snažia zbierať klince z cesty, aby defektov bolo čo najmenej. Zvlášť, keď dôležité úlohy v projekte PSA Peugeot musí splniť aj samotný štát. A štátne objednávky sú stále veľmi "chytľavé". Aj preto sa prijalo aj rozhodnutie, že nadrezortným poradným a koordinačným štátnym orgánom pre plnenie záväzkov, vyplývajúcich zo zmluvy o investičnej spolupráci medzi SR, mestom Trnava a francúzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën, sa stane 12-členná komisia na čele s ministrom hospodárstva SR R. Nemcsicsom. Hlavnou náplňou činnosti komisie bude podľa štátnej tajomníčky MF SR E. Šimkovej koordinácia jednotlivých rezortov predovšetkým pri nutných legislatívnych zmenách v súvislosti s investíciou PSA. "Komisia bude koordinovať celý proces a zároveň bude mať za úlohu informovať vládu o stave, v akom sa investičný projekt nachádza, uviedla po rokovaní vlády SR, ktorá schválila štatút komisie. Vládou schválený materiál zároveň obsahuje rekapituláciu všetkých úloh, ktoré z projektu vyplývajú. V súčasnosti prípravy na výstavbu nového závodu, vrátane výkupu pozemkov, realizuje mestská s.r.o. Trnavainvest, do ktorej na základe januárového rozhodnutia mestského zastupiteľstva vstúpi odkúpením 5-percentného podielu aj štátna a. s. Auto Martin. Súčasnými konateľmi spoločnosti sú P. Lukáč, bývalý šéf divízie priamych zahraničných investícií agentúry SARIO a M. Jankura, bývalý projektový manažér priemyselného parku v Kechneci. Dozornú radu Trnavainvestu tvoria: M. Suranová (za MH SR), K. Forgáč (za francúzsku stranu) a H. Dienerová (za mesto Trnava). Takýto postup má aj čisto pragmatické racio. Slovenská strana musí a aj bude musieť investorovi pripraviť podmienky (vrátane infraštruktúry) na praktické plnenie investičného zámeru. Žiaľ, doterajšie skúsenosti naznačujú, že sa na nás západné firmy nemôžu ešte stopercentne spoľahnúť. Nateraz treba otvorene priznať, že uznesenia prijímané na úrovni vládneho kabinetu sa v plnom rozsahu neplnia. Príkladom je nemecký Volkswagen. Šéf ZAP SR Jozef Uhrík v súvislosti s povinnosťami štátu pri budovaní priemyselného parku na Záhorí musel ešte vlani o. i. konštatovať, že nebola hotová prístupová cesta k diaľnici ani železničná "prípojka". Aj keď takéto pracovné náklady tvoria 15 % hodnoty automobilu a s Trnavou sme uspeli najmä tým, že sme stále lacní, neznamená to, že Francúzi tu prišli peniaze rozhadzovať. Naopak, od roku 1998 znížili náklady na každé vyrobené auto o 300 EUR. Zavedením novej stratégie chcú ušetriť viac ako jednu miliardu EUR ročne. Prípadná slovenská "šmelina" či lajdáckosť im určite neprejde žalúdkom. Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |