Hospodársky denník
USD38,661 Sk
EUR41,686 Sk
CHF28,405 Sk
CZK1,319 Sk
  Pondelok  17.Marca 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vyzbierame klince na ceste

Štátne objednávky sú veľmi "chytľavé" ale už pod kontrolou

V minulosti sme už na ceste k zahraničnému investorovi "chytili" nejeden defekt. Ani francúzska automobilka sa z východu k Bratislave (aby nakoniec skončila v Trnave) nepresúvala úplne hladko. Zdroj Hd, ktorý nechce byť menovaný, s poľutovaním konštatoval, že aj v tomto prípade mal hádzať piesok do kolies človek, ktorý už viac rokov figuruje medzi poradcami na Úrade vlády SR. A to len preto, že sa ocitol mimo hry a prvé konkrétne kroky PSA na slovenskom území išli mimo neho. Keďže nová fabrika v Trnave má stáť v roku 2006, naši predstavitelia sa snažia zbierať klince z cesty, aby defektov bolo čo najmenej. Zvlášť, keď dôležité úlohy v projekte PSA Peugeot musí splniť aj samotný štát. A štátne objednávky sú stále veľmi "chytľavé". Aj preto sa prijalo aj rozhodnutie, že nadrezortným poradným a koordinačným štátnym orgánom pre plnenie záväzkov, vyplývajúcich zo zmluvy o investičnej spolupráci medzi SR, mestom Trnava a francúzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën, sa stane 12-členná komisia na čele s ministrom hospodárstva SR R. Nemcsicsom.

Hlavnou náplňou činnosti komisie bude podľa štátnej tajomníčky MF SR E. Šimkovej koordinácia jednotlivých rezortov predovšetkým pri nutných legislatívnych zmenách v súvislosti s investíciou PSA. "Komisia bude koordinovať celý proces a zároveň bude mať za úlohu informovať vládu o stave, v akom sa investičný projekt nachádza,“ uviedla po rokovaní vlády SR, ktorá schválila štatút komisie. Vládou schválený materiál zároveň obsahuje rekapituláciu všetkých úloh, ktoré z projektu vyplývajú. V súčasnosti prípravy na výstavbu nového závodu, vrátane výkupu pozemkov, realizuje mestská s.r.o. Trnavainvest, do ktorej na základe januárového rozhodnutia mestského zastupiteľstva vstúpi odkúpením 5-percentného podielu aj štátna a. s. Auto Martin. Súčasnými konateľmi spoločnosti sú P. Lukáč, bývalý šéf divízie priamych zahraničných investícií agentúry SARIO a M. Jankura, bývalý projektový manažér priemyselného parku v Kechneci. Dozornú radu Trnavainvestu tvoria: M. Suranová (za MH SR), K. Forgáč (za francúzsku stranu) a H. Dienerová (za mesto Trnava). Takýto postup má aj čisto pragmatické racio. Slovenská strana musí a aj bude musieť investorovi pripraviť podmienky (vrátane infraštruktúry) na praktické plnenie investičného zámeru. Žiaľ, doterajšie skúsenosti naznačujú, že sa na nás západné firmy nemôžu ešte stopercentne spoľahnúť. Nateraz treba otvorene priznať, že uznesenia prijímané na úrovni vládneho kabinetu sa v plnom rozsahu neplnia. Príkladom je nemecký Volkswagen. Šéf ZAP SR Jozef Uhrík v súvislosti s povinnosťami štátu pri budovaní priemyselného parku na Záhorí musel ešte vlani o. i. konštatovať, že nebola hotová prístupová cesta k diaľnici ani železničná "prípojka".

Aj keď takéto pracovné náklady tvoria 15 % hodnoty automobilu a s Trnavou sme uspeli najmä tým, že sme stále lacní, neznamená to, že Francúzi tu prišli peniaze rozhadzovať. Naopak, od roku 1998 znížili náklady na každé vyrobené auto o 300 EUR. Zavedením novej stratégie chcú ušetriť viac ako jednu miliardu EUR ročne. Prípadná slovenská "šmelina" či lajdáckosť im určite neprejde žalúdkom.

Tibor Bucha

Počasie

Dnes očakávame na území Slovenska ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú predsa len šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou na bolesti hlavy, často migrenózneho pôvodu, a na mierne pocity závratu.Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude oblačno, dopoludnia prechodne i polojasno. Na severe miestami snehové prehánky. Zrána ojedinele hmla. Najvyššia denná teplota 6 až 10 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s, na východe dopoludnia len slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupne. n V utorok bude spočiatku oblačno a na severe a východe občasné sneženie. Cez deň na juhu miestami polooblačno. Najnižšia nočná teplota 0 až -4 stupne, najvyššia denná teplota 4 až 9, na severe miestami 1 stupeň. V stredu bude oblačno a na severe a východe miestami občasné slabé sneženie. Najnižšia nočná teplota 0 až -4 stupne, najvyššia denná teplota 4 až 9, na severe okolo 1 stupňa. n Slnko vyjde zajtra o 6.00 a zapadne o 18.00 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 13. 3. 2003: Bratislava 100,75, Sliač 98,22, Košice 99,22, Poprad 93,51, za 14. 3. 2003: Bratislava 101,13, Sliač 98,70, Košice 99,71, Poprad 94,17, za 15. 3. 2003: Bratislava 101,79, Sliač 99,51, Košice 100,52, Poprad 95,03.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamjasno9
Aténydážď10
Belehradoblačno8
Berlínoblačno 5
Bratislavazamračené8
Bruseljasno10
Budapešťoblačno10
Bukurešťpolooblačno6
Frankfurtoblačno11
Helsinkizamračené6
Istanbuldážď6
Kodaňoblačno10
Kyjevzamračené5
Lisabonzamračené18
Londýnpolooblačno10
Madridpolooblačno15
Moskvaoblačno4
Oslozamračené7
Parížoblačno11
Prahaoblačno 8
Rímjasno14
Sofiapolooblačno0
Štokholmoblačno10
Varšavazamračené4
Viedeňzamračené9
Záhrebpolooblačno9
Ženevapolooblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.