|
|||||||||||||||||
Utorok 25.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KONEČNE BEZ PODOZRENÍ
Diaľničný úsek D1 Viedenská cesta - Prístavný most, na ktorom uplynulý týždeň slávnostne položili základný kameň, je zaujímavý z viacerých hľadísk. Minister dopravy Pavol Prokopovič okrem iného zdôraznil, že je veľmi dobré, že pristupujeme k ukončeniu budovania obchvatu Bratislavy a prepojeniu diaľničnou sieťou. Diaľničný úsek v dĺžke 3,8 km spojí existujúcu sieť obchvatu Bratislavy a po ukončení poslednej etapy (Lamačská cesta - Staré grunty) bude obchvat Bratislavy úplne prepojený s diaľničnou sieťou. Rovnako je to významné aj z hľadiska prepojenia na európske koridory. Spomínaný diaľničný úsek by mal byť hotový najneskôr do konca roku 2005. Stavba je zaujímavá aj tým, že sa pri nej stavbári konečne vyhnú obviňovaniu z neopodstatneného zvyšovania ceny výstavby. Zhotovovateľ stavby bratislavský Doprastav, a. s., ktorý sa o stavbu (víťazne) uchádzal v medzinárodnom tendri medzi štyrmi uchádzačmi, totiž v tomto prípade podpísal realizačnú zmluvu so Slovenskou správou ciest na pevnú sumu. Generálny riaditeľ Doprastavu Ing. Dušan Mráz v tejto súvislosti zdôraznil: Nápad na pevnú cenu úseku vznikol u predstaviteľov Slovenskej správy ciest (SSC) a my sme sa museli prispôsobiť, avšak na tejto stavbe boli pre pevnú cenu vytvorené aj objektívne podmienky. Stavba má už totiž hotovú realizačnú dokumentáciu, tým sa dala presne určiť aj cena. Takto pripravená stavba sa vôbec nedá porovnať s niektorými inými stavbami, na ktorých vznikne množstvo dodatkov, a tým sa potom zvyšuje aj cena. Ani nám nie je príjemné, keď nás niekto upodozrieva z neodôvodneného zvýšenia ceny stavby. Dobrou prípravou sa vyhneme zbytočným nedorozumeniam. Niekomu sa môže zdať, že tri roky je na výstavbu tohto úseku diaľnice veľa času. Nie je to však pravda, pretože sú tam rôzne komplikácie, prepojenia a iné práce. Podľa mňa je to primeraný čas, avšak budeme robiť všetko pre to, aby sme stavbu odovzdali do užívania už do konca roku 2004. Za prípravu výstavby, teda aj za cenovú prípravu zodpovedá investor, v tomto prípade Slovenská správa ciest. Bola spomínaná presná a pevná cena stavby výnimkou alebo to už bude pri výstavbe diaľnic pravidlom? Generálny riaditeľ SSC Ing. Dušan Faktor v tejto súvislosti uviedol: Pevná cena je síce dobrá vec, vyžaduje si to však skutočne perfektnú projektovú a inú prípravu, na ktoré často niet dosť času. Navyše, investor musí splniť v takomto prípade aj ďalšiu dôležitú požiadavku, a to pravidelne financovať proces výstavby. V našich podmienkach však nie je ľahké dostať zo štátneho rozpočtu požadované financie. V prípade tejto stavby je to iné, pretože peniaze sme získali aj z predvstupových fondov a európske spolufinancovanie vytvára možnosť pravidelného prísunu financií. Súčasťou projektu je aj ochrana diaľnice proti vysokým hladinám podzemnej vody. Na zabezpečenie bezkolízneho prechodu peších a cyklistov nad už existujúcimi komunikáciami, ako aj budúcou diaľnicou vybudujeme päť lávok. Do projektu a vlastnej stavby sú premietnuté všetky opatrenia na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov diaľnice na životné prostredie. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |