Hospodársky denník
USD39,276 Sk
EUR41,825 Sk
CHF28,361 Sk
CZK1,319 Sk
  Utorok  25.Marca 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













KONEČNE BEZ PODOZRENÍ

Diaľničný úsek D1 Viedenská cesta - Prístavný most, na ktorom uplynulý týždeň slávnostne položili základný kameň, je zaujímavý z viacerých hľadísk. Minister dopravy Pavol Prokopovič okrem iného zdôraznil, že je veľmi dobré, že pristupujeme k ukončeniu budovania obchvatu Bratislavy a prepojeniu diaľničnou sieťou. Diaľničný úsek v dĺžke 3,8 km spojí existujúcu sieť obchvatu Bratislavy a po ukončení poslednej etapy (Lamačská cesta - Staré grunty) bude obchvat Bratislavy úplne prepojený s diaľničnou sieťou. Rovnako je to významné aj z hľadiska prepojenia na európske koridory. Spomínaný diaľničný úsek by mal byť hotový najneskôr do konca roku 2005. Stavba je zaujímavá aj tým, že sa pri nej stavbári konečne vyhnú obviňovaniu z neopodstatneného zvyšovania ceny výstavby. Zhotovovateľ stavby bratislavský Doprastav, a. s., ktorý sa o stavbu (víťazne) uchádzal v medzinárodnom tendri medzi štyrmi uchádzačmi, totiž v tomto prípade podpísal realizačnú zmluvu so Slovenskou správou ciest na pevnú sumu. Generálny riaditeľ Doprastavu Ing. Dušan Mráz v tejto súvislosti zdôraznil: „Nápad na pevnú cenu úseku vznikol u predstaviteľov Slovenskej správy ciest (SSC) a my sme sa museli prispôsobiť, avšak na tejto stavbe boli pre pevnú cenu vytvorené aj objektívne podmienky. Stavba má už totiž hotovú realizačnú dokumentáciu, tým sa dala presne určiť aj cena. Takto pripravená stavba sa vôbec nedá porovnať s niektorými inými stavbami, na ktorých vznikne množstvo dodatkov, a tým sa potom zvyšuje aj cena. Ani nám nie je príjemné, keď nás niekto upodozrieva z neodôvodneného zvýšenia ceny stavby. Dobrou prípravou sa vyhneme zbytočným nedorozumeniam. Niekomu sa môže zdať, že tri roky je na výstavbu tohto úseku diaľnice veľa času. Nie je to však pravda, pretože sú tam rôzne komplikácie, prepojenia a iné práce. Podľa mňa je to primeraný čas, avšak budeme robiť všetko pre to, aby sme stavbu odovzdali do užívania už do konca roku 2004.“

Za prípravu výstavby, teda aj za cenovú prípravu zodpovedá investor, v tomto prípade Slovenská správa ciest. Bola spomínaná presná a pevná cena stavby výnimkou alebo to už bude pri výstavbe diaľnic pravidlom? Generálny riaditeľ SSC Ing. Dušan Faktor v tejto súvislosti uviedol: „Pevná cena je síce dobrá vec, vyžaduje si to však skutočne perfektnú projektovú a inú prípravu, na ktoré často niet dosť času. Navyše, investor musí splniť v takomto prípade aj ďalšiu dôležitú požiadavku, a to pravidelne financovať proces výstavby. V našich podmienkach však nie je ľahké dostať zo štátneho rozpočtu požadované financie. V prípade tejto stavby je to iné, pretože peniaze sme získali aj z predvstupových fondov a európske spolufinancovanie vytvára možnosť pravidelného prísunu financií.“

Súčasťou projektu je aj ochrana diaľnice proti vysokým hladinám podzemnej vody. Na zabezpečenie bezkolízneho prechodu peších a cyklistov nad už existujúcimi komunikáciami, ako aj budúcou diaľnicou vybudujeme päť lávok. Do projektu a vlastnej stavby sú premietnuté všetky opatrenia na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov diaľnice na životné prostredie.

Jozef Kunik

Počasie

Na celom území Slovenska očakávame vplyv vyššieho tlaku vzduchu. Bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú však šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou na bolesti hlavy, často migrenózneho pôvodu, a na mierne pocity závratu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšiemu zotaveniu organizmu. Miestami záťaž dýchacieho systému.Zajtra predpokladáme pretrvávanie uvedených účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Popoludní od severu postupne oblačno a ojedinele slabé zrážky. Najvyššia teplota 12 až 16, na krajnom severe okolo 9 stupňov. Teplota napoludnie na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Slabý vietor.n V stredu bude prevažne polojasno. V horských oblastiach ojedinele slabé prehánky. Nočná teplota 3 až -1, v dolinách miestami okolo -3 stupňov, denná teplota 10 až 14, na severe okolo 8 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Zrána v nižších polohách ojedinele hmla. Nočná teplota 3 až -1, v dolinách miestami okolo -3 stupňov, denná teplota 12 až 16, na severe miestami okolo 10 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.45 a zapadne o 18.12 hod.

Amsterdampolooblačno14
Aténypolojasno13
Belehradjasno15
Berlínoblačno12
Bratislavajasno15
Bruseljasno15
Budapešťjasno16
Bukurešťjasno11
Frankfurtoblačno15
Helsinkizamračené8
Istanbuljasno11
Kodaňoblačno11
Kyjevoblačno11
Lisabonzamračené15
Londýnoblačno14
Madridoblačno16
Moskvaoblačno1
Oslooblačno9
Parížpolojasno17
Prahapolooblačno13
Rímpolooblačno16
Sofiajasno13
Štokholmoblačno9
Varšavaoblačno9
Viedeňjasno16
Záhrebjasno15
Ženevajasno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.