Hospodársky denník
USD38,612 Sk
EUR41,454 Sk
CHF28,026 Sk
CZK1,302 Sk
  Piatok  28.Marca 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Efektívna dopravná spoločnosť

Veľa sa zameškalo, tempo modernizácie vyžaduje rýchlosť

Dominantným bodom marcového zasadania Dozornej rady Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., bola správa Stratégia rozvoja ZSSK a finančný plán na roky 2003 - 2007. Podľa novej stratégie spoločnosti je pre podnik v nasledujúcom období prioritné zvýšenie podielu nákladnej prepravy a podnietenie rastu osobnej dopravy. ZSSK v súčasnosti dotvára finančný a investičný plán na zabezpečenie plnenia týchto úloh. Ako hodnotí stratégiu nielen prežitia, ale aj rozvoja spoločnosti generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Ing. Pavol Kužma?

Strategický plán sme vypracovali na základe analýzy konkurencie podnikateľského prostredia, súčasného ľudského potenciálu podniku, finančného stavu spoločnosti a prepravného trhu Slovenskej republiky. Účelom plánu je zabezpečiť dlhodobú finančnú stabilitu firmy, jej konkurencieschopnosť a trhový charakter. V oblasti nákladnej prepravy máme vypracované

tri scenáre

možného vývoja. Základný scenár predpokladá aj po vstupe Slovenska do Európskej únie, pri miernom poklese trhového podielu, rast výkonov v nákladnej preprave. Podľa pesimistického scenára je nutné uzatvoriť napríklad strategické partnerstvo a modernizovať techniku, aby si ZSSK udržala pozíciu na trhu aj po jeho liberalizácii. Optimistický scenár predpokladá výraznejší rast výkonov aj po úplnej liberalizácii dopravného trhu a vstupe SR do EÚ. Železničná nákladná preprava bude pre nás dlhodobo dominantnou, čo sa týka absolútnej hodnoty výnosov (v roku 2007 aspoň 70 % výnosov spoločnosti) pri realistickej prognóze výkonov. Porovnanie úrovne výnosov v krajinách EÚ a úrovne v transformujúcich sa krajinách dávajú nádej na mierny rast reálnych výnosov aj pri koexistencii s automobilovou prepravou, ktorá je zároveň prostriedkom prístupu k veľkému množstvu služieb s pridanou hodnotou po železničnej sieti a s vysokými predpokladanými percentami rastu výnosov. Pri predpoklade zvýšenia efektívnosti inve

stícií, odbúrania časti krížového financovania do stratových služieb a pružnejšej tvorby taríf v súlade s návratnosťou vloženého kapitálu sa tieto služby javia ako dlhodobo atraktívne a ziskové. Modernizácia koľajových vozidiel, technologických zariadení a infraštruktúry obchodu zabezpečí znižovanie prevádzkových nákladov na jednu mernú jednotku prepravy, ako aj minimalizáciu dodatočných nákladov na zabezpečenie akceptovateľnej kvality služby. Na základe hodnotenia doterajšieho stavu a prognózovaného vývoja predpokladáme, že v súvislosti s reštrukturalizáciou priemyslu a budovaním otvorených priemyselných zón bude kombinovaná doprava postupne rásť. Napríklad v období do roku 2007 sa predpokladá výrazný rast tranzitnej kamiónovej dopravy a po roku 2004 rozšírenie liniek RoLa i liniek výmenných nadstavieb. Na zabezpečenie cieľov v oblasti nákladnej a kombinovanej prepravy je potrebné vybudovať zákaznícke a logistické centrá, realizovať projekt UIC a EÚ „hraničné priechody“, moderni

zovať mechanizáciu a vybavenie na manipuláciu s tovarom, optimalizovať skladbu parku nákladných vozňov pre podnikanie ZSSK atď.

V osobnej doprave dosahuje Železničná spoločnosť stratu, ktorá vyplýva najmä z toho, že ceny osobnej prepravy sú regulované štátom a štát dlhodobo neuhrádzal v plnej výške stratu. Tržby z osobnej dopravy pri relatívne nízkych tarifách regulovaných štátom pokrývajú asi štvrtinu nákladov. V dôsledku toho sa narušil prirodzený cyklus obnovy vozňového parku a obmedzila sa možnosť investícií na rozvoj prevádzkových informačných systémov a ďalších technických prostriedkov nevyhnutných na zvýšenie kvality osobnej dopravy. Vlaky vyššej kategórie a obnova ostatného vozňového parku je na úkor zvýšenia vonkajšieho zadlženia spoločnosti. Na zabezpečenie cieľov je potrebné v oblasti osobnej prepravy vykonať viaceré opatrenia. Musíme dobudovať vnútroštátnu sieť vlakov kategórie IC, vo vybraných vlakoch a v dotknutých železničných staniciach zaviesť doplnkové služby vysokej kvality, optimalizovať spojenie Bratislavy s Viedňou a obchodnými centrami susedných štátov, optimalizovať sieť

vnútroštátnej rýchlikovej dopravy spolu so zavedením prímestskej osobnej dopravy v uzloch na základe analýzy efektívnosti integrovanej dopravy v Bratislave a Košiciach. V tatranskom regióne a na spojnici Banská Bystrica - Zvolen musíme prehodnotiť jednotlivé systémy, optimalizovať prevádzkovanie osobnej dopravy na vedľajších a regionálnych tratiach, plne elektronizovať predaj cestovných lístkov a podobne.

Súčasný park koľajových vozidiel prevádzkovaných ZSSK z väčšej časti pochádza spred roku 1989. Po roku 1991 boli ich dodávky len minimálne a ich počet výrazne redukovaný v súvislosti s poklesom objednávaných výkonov a zmenou komodít v nákladnej doprave. Čiastočne sa iba modernizovali a rekonštruovali staršie typy. Pri predpokladanej ekonomickej životnosti koľajových vozidiel

pätnásť rokov,

ich cenách a čoraz prísnejších požiadavkách vyplývajúcich z medzinárodných predpisov je pre obnovu parku dôležité predovšetkým stabilné podnikateľské prostredie s ekonomicky silnými partnermi, ktorým bude spoločnosť svoje produkty predávať. Predpokladom našej ekonomickej úspešnosti je predovšetkým tranzitná železničná doprava. Dnes je v súvislosti s budúcou integráciou do EÚ a aplikáciou železničného balíčka dôležité zabezpečenie interoperability koľajových vozidiel v čo najširšom rozsahu. Na splnenie cieľov je potrebné modernizovať a nakúpiť vozidlá osobnej dopravy, aby sme zvyšovali štandard služieb, musíme aplikovať ETCS II (Európsky vlakový riadiaci systém) na koridorových tratiach a modernizovať zabezpečovacie a telekomunikačné zariadenia na koľajových vozidlách atď. Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie a prijatých opatrení sa v súčasnosti vo vnútri spoločnosti uskutočňuje racionalizačný proces, ktorý predpokladá v najbližších rokoch výrazné zníže

nie stavu zamestnancov. Vzhľadom na súčasné reštriktívne opatrenia štátu v objednávaní výkonov vo verejnom záujme bude potrebné tento proces ešte čiastočne rozšíriť. Naším cieľom je vytvoriť so ZSSK v čo najkratšom čase modernú, efektívnu železničnú dopravnú spoločnosť.

Počasie

Všeobecne zvýšená intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť u meteosenzitívnych ľudí zhoršenie zdravotného stavu pri ochoreniach dýchacieho systému (častejší výskyt dýchavičnosti, astmatických záchvatov), ako aj bolesti hlavy zväčša migrenózneho pôvodu. Následkom zhoršenia výkonnosti a koncentrácie, ako aj predĺženia reakčného času je zvýšené riziko úrazov a nehôd, preto je nevyhnutná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave a v rizikových prevádzkach.Zajtra očakávame pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude slnečno, miestami zväčšená oblačnosť. Ojedinele prehánky. Najvyššia teplota 15 až 19, na krajnom severe miestami okolo 13 stupňov. Slabý vietor južných smerov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov.n V sobotu bude polojasno, v horských oblastiach ojedinele slabé prehánky. Nočná teplota 6 až 2, na severe miestami okolo 0 stupňov, denná teplota 14 až 18, na severe okolo 12 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a lokálne slabé prehánky. Nočná teplota 7 až 3 stupne, denná teplota 15 až 19, na severe okolo 13 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.40 a zapadne o 18.18 hod.

Amsterdamzamračené14
Atényslnečno16
Belehradzamračené16
Berlínpolooblačno13
Bratislavapolooblačno16
Bruselzamračené16
Budapešťzamračené10
Bukurešťpolooblačno11
Frankfurtzamračené18
Helsinkislnečno8
Istanbuljasno13
Kodaňpolooblačno11
Kyjevpolooblačno11
Lisabondážď17
Londýnzamračené12
Madriddážď16
Moskvaslnečno8
Osloslnečno11
Parížzamračené15
Prahapolooblačno12
Rímoblačno17
Sofiaoblačno12
Štokholmslnečno10
Varšavazamračené10
Viedeňpolooblačno16
Záhrebzamračené15
Ženevazamračené13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.