|
|||||||||||||||||
Piatok 28.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efektívna dopravná spoločnosťVeľa sa zameškalo, tempo modernizácie vyžaduje rýchlosť Dominantným bodom marcového zasadania Dozornej rady Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., bola správa Stratégia rozvoja ZSSK a finančný plán na roky 2003 - 2007. Podľa novej stratégie spoločnosti je pre podnik v nasledujúcom období prioritné zvýšenie podielu nákladnej prepravy a podnietenie rastu osobnej dopravy. ZSSK v súčasnosti dotvára finančný a investičný plán na zabezpečenie plnenia týchto úloh. Ako hodnotí stratégiu nielen prežitia, ale aj rozvoja spoločnosti generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Ing. Pavol Kužma? Strategický plán sme vypracovali na základe analýzy konkurencie podnikateľského prostredia, súčasného ľudského potenciálu podniku, finančného stavu spoločnosti a prepravného trhu Slovenskej republiky. Účelom plánu je zabezpečiť dlhodobú finančnú stabilitu firmy, jej konkurencieschopnosť a trhový charakter. V oblasti nákladnej prepravy máme vypracované tri scenáre možného vývoja. Základný scenár predpokladá aj po vstupe Slovenska do Európskej únie, pri miernom poklese trhového podielu, rast výkonov v nákladnej preprave. Podľa pesimistického scenára je nutné uzatvoriť napríklad strategické partnerstvo a modernizovať techniku, aby si ZSSK udržala pozíciu na trhu aj po jeho liberalizácii. Optimistický scenár predpokladá výraznejší rast výkonov aj po úplnej liberalizácii dopravného trhu a vstupe SR do EÚ. Železničná nákladná preprava bude pre nás dlhodobo dominantnou, čo sa týka absolútnej hodnoty výnosov (v roku 2007 aspoň 70 % výnosov spoločnosti) pri realistickej prognóze výkonov. Porovnanie úrovne výnosov v krajinách EÚ a úrovne v transformujúcich sa krajinách dávajú nádej na mierny rast reálnych výnosov aj pri koexistencii s automobilovou prepravou, ktorá je zároveň prostriedkom prístupu k veľkému množstvu služieb s pridanou hodnotou po železničnej sieti a s vysokými predpokladanými percentami rastu výnosov. Pri predpoklade zvýšenia efektívnosti inve stícií, odbúrania časti krížového financovania do stratových služieb a pružnejšej tvorby taríf v súlade s návratnosťou vloženého kapitálu sa tieto služby javia ako dlhodobo atraktívne a ziskové. Modernizácia koľajových vozidiel, technologických zariadení a infraštruktúry obchodu zabezpečí znižovanie prevádzkových nákladov na jednu mernú jednotku prepravy, ako aj minimalizáciu dodatočných nákladov na zabezpečenie akceptovateľnej kvality služby. Na základe hodnotenia doterajšieho stavu a prognózovaného vývoja predpokladáme, že v súvislosti s reštrukturalizáciou priemyslu a budovaním otvorených priemyselných zón bude kombinovaná doprava postupne rásť. Napríklad v období do roku 2007 sa predpokladá výrazný rast tranzitnej kamiónovej dopravy a po roku 2004 rozšírenie liniek RoLa i liniek výmenných nadstavieb. Na zabezpečenie cieľov v oblasti nákladnej a kombinovanej prepravy je potrebné vybudovať zákaznícke a logistické centrá, realizovať projekt UIC a EÚ hraničné priechody, moderni zovať mechanizáciu a vybavenie na manipuláciu s tovarom, optimalizovať skladbu parku nákladných vozňov pre podnikanie ZSSK atď. V osobnej doprave dosahuje Železničná spoločnosť stratu, ktorá vyplýva najmä z toho, že ceny osobnej prepravy sú regulované štátom a štát dlhodobo neuhrádzal v plnej výške stratu. Tržby z osobnej dopravy pri relatívne nízkych tarifách regulovaných štátom pokrývajú asi štvrtinu nákladov. V dôsledku toho sa narušil prirodzený cyklus obnovy vozňového parku a obmedzila sa možnosť investícií na rozvoj prevádzkových informačných systémov a ďalších technických prostriedkov nevyhnutných na zvýšenie kvality osobnej dopravy. Vlaky vyššej kategórie a obnova ostatného vozňového parku je na úkor zvýšenia vonkajšieho zadlženia spoločnosti. Na zabezpečenie cieľov je potrebné v oblasti osobnej prepravy vykonať viaceré opatrenia. Musíme dobudovať vnútroštátnu sieť vlakov kategórie IC, vo vybraných vlakoch a v dotknutých železničných staniciach zaviesť doplnkové služby vysokej kvality, optimalizovať spojenie Bratislavy s Viedňou a obchodnými centrami susedných štátov, optimalizovať sieť vnútroštátnej rýchlikovej dopravy spolu so zavedením prímestskej osobnej dopravy v uzloch na základe analýzy efektívnosti integrovanej dopravy v Bratislave a Košiciach. V tatranskom regióne a na spojnici Banská Bystrica - Zvolen musíme prehodnotiť jednotlivé systémy, optimalizovať prevádzkovanie osobnej dopravy na vedľajších a regionálnych tratiach, plne elektronizovať predaj cestovných lístkov a podobne. Súčasný park koľajových vozidiel prevádzkovaných ZSSK z väčšej časti pochádza spred roku 1989. Po roku 1991 boli ich dodávky len minimálne a ich počet výrazne redukovaný v súvislosti s poklesom objednávaných výkonov a zmenou komodít v nákladnej doprave. Čiastočne sa iba modernizovali a rekonštruovali staršie typy. Pri predpokladanej ekonomickej životnosti koľajových vozidiel pätnásť rokov, ich cenách a čoraz prísnejších požiadavkách vyplývajúcich z medzinárodných predpisov je pre obnovu parku dôležité predovšetkým stabilné podnikateľské prostredie s ekonomicky silnými partnermi, ktorým bude spoločnosť svoje produkty predávať. Predpokladom našej ekonomickej úspešnosti je predovšetkým tranzitná železničná doprava. Dnes je v súvislosti s budúcou integráciou do EÚ a aplikáciou železničného balíčka dôležité zabezpečenie interoperability koľajových vozidiel v čo najširšom rozsahu. Na splnenie cieľov je potrebné modernizovať a nakúpiť vozidlá osobnej dopravy, aby sme zvyšovali štandard služieb, musíme aplikovať ETCS II (Európsky vlakový riadiaci systém) na koridorových tratiach a modernizovať zabezpečovacie a telekomunikačné zariadenia na koľajových vozidlách atď. Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie a prijatých opatrení sa v súčasnosti vo vnútri spoločnosti uskutočňuje racionalizačný proces, ktorý predpokladá v najbližších rokoch výrazné zníže nie stavu zamestnancov. Vzhľadom na súčasné reštriktívne opatrenia štátu v objednávaní výkonov vo verejnom záujme bude potrebné tento proces ešte čiastočne rozšíriť. Naším cieľom je vytvoriť so ZSSK v čo najkratšom čase modernú, efektívnu železničnú dopravnú spoločnosť. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |