|
|||||||||||||||||
Pondelok 3.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chýbajú mechanizmy podpory
Úspory energie prioritou pre krajiny Európskej únie Koncepcia racionálneho využívania energie a podpory obnoviteľných zdrojov je len súbor konštatovaní zachytávajúcich súčasný stav. Nepredstavuje žiadny pokrok dopredu, nezávadza toľko očakávané mechanizmy na podporu šetrenia energie do praxe. Na takomto názore sa zhoduje nielen Sekcia energetiky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, ale aj MŽP SR na čele s ministrom Lászlóom Miklósom. Ten zdôraznil, že MŽP SR už niekoľko rokov pri každej vhodnej príležitosti poukazuje na nevyhnutnosť zaviesť ekonomické nástroje, ktoré by fungovali na princípe cukru a biča. Žiaľ, všetky návrhy, či už ide o zníženie DPH pre výrobcov slnečných kolektorov, žiariviek, tepelných čerpadiel a podobne, alebo o iné daňové úľavy, vždy stroskotali na zamietavom rezortu financií. A na jeho dvoch zásadných argumentoch. Prvým je potreba naplniť štátnu pokladnicu a druhým údajné trendy v EÚ, ktoré smerujú k jednotnej sadzbe DPH. Hoci z dlhodobého hľadiska ide skutočne o jeden z cieľov v rámci EÚ, nemožno ho chápať dogmaticky. Predseda Energetickej sekcie SOPK Ján Dohňanský v tejto súvislosti dodal, že v súčasnosti viaceré krajiny EÚ majú pri obnoviteľných zdrojoch energie nulapercentnú DPH. A nič sa nedeje. No na Slovensku sa - bez vypočutia názorov druhej strany - aj ich dotklo zvýšenie DPH z 10 % na 14 %. Ján Dohňanský však dodáva, že v susednej ČR stále platí pre obnoviteľné zdroje energie 5 % DPH. Zároveň citoval vyjadrenie komisára EK pre rozvoj vedy a výskumu P. Bertoldiho, ktorý vlani na konferencii v Nice zdôraznil, že v EÚ začína prevládať tendencia znižovať DPH, a tak podporiť rozvoj obnoviteľných zdrojov energie. Predstavitelia EÚ si totiž uvedomujú, že stanovené úlohy v ich podpore (na svetovom summite v Johannesburgu sa pokúšali dosiahnuť, aby sa až 15 % z celosvetovej výroby energie tvorilo z obnoviteľných zdrojov) - sa bez pomoci zhora ťažko podarí splniť. S tvrdeniami kompetentných, že nižšia DPH by pripravila štátnu pokladnicu o značné prostriedky, J. Dohňanský nesúhlasí. Z výsledkov prieskumov, ktoré v predchádzajúcich rokoch inicioval Odbor energetického poradenstva Slovenských elektrární jasne vyplynula výhodnosť nižšej DPH aj pre štát. Jednoducho, spotrebitelia sa pod vplyvom zreálňovania cien energií učia veľmi rýchlo rátať. Z 1100 respondentov väčšina odpovedala, že v prípade nižšej DPH by si kúpila do domácnosti viac kusov úsporných žiariviek. Štát by nestratil, ale získal aj pri znížení DPH pri tepelných čerpadlách ako veľmi efektívnom spôsobe vykurovania domácností alebo iných objektov. Z uvedeného prieskumu (zo 600 potenciálnych odberateľov čerpadiel) vyplynulo, že pri znížení DPH by sa ich predalo namiesto 25 až 250. Navyše vyšší predaj (čerpadlo zvyšuje síce spotrebu elektriny, ale vylučuje plyn alebo iné palivo) by bol prínosom aj pre SE. Najmä, ak sa otvorením trhu zníži odber elektriny z ich zdrojov, lebo spotrebitelia uprednostnia iných dodávateľov. Riadenie strany spotreby, odborné poradenstvo pri efektívnom využívaní energie vo vlastnom záujme podporujú všetky veľké svetové energetické spoločnosti. Na túto činnosť vynakladajú ročne od 1,5 do 7 % svojich nákladov. Hoci SE v uplynulých rokoch vyčlenila na aktivity Odboru energetického poradenstva len zlomok z uvedených percent svetových spoločností, predsa len množstvo zrealizovaných projektov svedčí o tom, že prostriedky do racionalizácie boli investované správne. No z informácií, ktoré sa nám podarilo získať, vyplýva, že existencia uvedeného odboru je neistá. Iste, SE potrebujú znižovať náklady, ale... Ale paradoxne vyznieva, ak niekto tvrdí - odberateľom netreba radiť, aby šetrili energiou. Reč totiž nie je o MWh, ale o výkone, čiže MW. A čo z neho SE ušetria, môžu predať inde. A zarobiť. Zdena Rabayová Energetická náročnosť vo vybraných krajinách (v MJ/EUR) Krajiny Energetická náročnosť Slovensko 44,5 EÚ priemer 8,3 Rakúsko 6,0 Portugalsko 10,4 Fínsko 11,6 Prístupové krajiny SVE (priemer) 33,0 Zdroj: OECD, NEES Slovensko |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |