|
|||||||||||||||||
Pondelok 31.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokrútené paragrafyCestovný ruch na periférii Čas, ktorý nás delí od vstupu do EÚ, môžeme rátať na mesiace. Blížiaci sa termín vyprovokoval profesijné organizácie cestovného ruchu, aby sa zamysleli nad stupňom svojej pripravenosti, ako aj nad faktormi, ktoré je potrebné zohľadniť v krátkom časovom limite. Zväz hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR) silu konkurencieschopnosti svojich členov skloňoval v každom páde na marcovom stretnutí a Slovenská asociácia cestovných kancelárií sa na to chystá v apríli. Jedným z hlavným faktorov, ktorý do značnej miery ovplyvní schopnosť konkurovať na domácom či zahraničnom trhu, je oblasť legislatívy. Členovia ZHR SR na svojom poslednom stretnutí vyzvali kompetentných v štátnej správe, aby urýchlili prijatie rozhodujúcich zákonov aj pre oblasť cestovného ruchu. Hd preto na túto tému položil niekoľko otázok Michalovi Ševčíkovi, riaditeľovi odboru cestovného ruchu MH SR. Na tému jedného z najdôležitejších zákonov, zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch informoval, že minulý týždeň k nemu zasadala spoločná skupina odborníkov. Konštatovala, že je tu okruh problémov, ktorý je potrebné riešiť. Ako už bolo v minulosti veľakrát avizované, niektoré cestovné kancelárie sa sťažovali na nevykonateľnosť zákona. Poisťovne po 11. septembri sa dostali do problémov so zaistiťovateľmi a nechcú prevziať na seba príliš vysoké riziká, hovorí Michal Ševčík. Poisťovne preto toto riziko zhodnocujú príliš draho a ich služby nie sú pre niektoré malé cestovné kancelárie akceptovateľné. Výška skladanej zábezpeky, ktorú požaduje poisťovňa, je pre nich príliš vysoká a nedostupná. Z uvedeného je zrejmé, že poisťovne odmietajú prevziať na seba riziko úpadku cestovnej kancelárie, pretože nemajú na tento typ vysoko rizikového podnikania dostatočné finančné zabezpečenie. Podľa informácie Michala Ševčíka, je potrebná novelizácia zákona č. 281/2001, ktorá by riešila založenie garančného fondu. Na jeho riešenie je spracovaná štúdia. Ukazuje sa, že by do neho mohli vstúpiť poisťovne. MH SR bude rokovať aj s MF SR, aby v počiatočnom období do neho vstúpil aj štát formou pôžičky. Povinnosť poistenia vyplýva zo zákona, takže štát, ak chce zabezpečiť vykonateľnosť zákona, má v tomto smere svoje povinnosti. Garančný fond musí mať totiž už hneď na začiatku zložený dostatočný objem finančných prostriedkov, aby mohol pokryť potreby, ktoré vyvolá prípadný úpadok cestovnej kancelárie. Ak by to všetko išlo dobre, mohlo by to stihnúť sezónu leto 2004, hovorí Michal Ševčík. Ďalší návrh zákona, na ktorom mali podnikatelia v cestovnom ruchu, ale aj samospráva zastúpená cez ZMOS, eminentný záujem, postihol zlý osud. Zákon, ktorý vychádzal z Národného programu rozvoja cestovného ruchu v SR a mal doplniť kompetencie regionálnej samosprávy v oblasti cestovného ruchu, bude pravdepodobne stiahnutý z legislatívneho konania. Podmienkou jeho prerokovania bolo aktualizovanie stanoviska MF SR, pretože návrh zákona má vplyv na čerpanie štátneho rozpočtu. MF SR vo svojom opakovanom vyjadrení nepodporilo navrhovaný systém spolufinancovania, čím by návrh zákona stratil svoj význam. Zakladanie regionálnych združení cestovného ruchu totiž legislatívne riešia aj iné zákonné normy. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |