![]() |
|
||||||||||||||||
Streda 5.Marca 2003 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sme manažérskou elitou?Na konci 20. storočia, teda v čase výrazných politických a ekonomických zmien v strednej a vo východnej Európe, bolo prednosťou slovenských manažérov veľmi dobré všeobecné vzdelanie s dôrazom na technické a prírodné vedy. Ich slabinou bola nedostatočná orientácia na oblasti ako financie, obchod či marketing, slabá znalosť cudzích jazykov a absencia medzinárodných poznatkov a skúseností. Ich úroveň sa v poslednom období vo všetkých oblastiach výrazne zmenila a dnes sa aj na Slovensku vytvorila skupina manažérov svetovej kvality. Slovenská manažérska elita vo výberových konaniach nie zriedka víťazí v medzinárodnej konkurencii. Sú však už aj takí manažéri, ktorí postúpili z lokálnej úrovne na globálnu scénu a stali sa expatriotmi. Pozitívny vplyv ľudí, ktorí po roku 1989 prišli na Slovensko z medzinárodného prostredia, sa najväčšmi prejavil na skupine slovenských manažérov pracujúcich vo firmách so zahraničnou majetkovou účasťou. Práve v ich prípade tzv. interim manažéri účinne a veľmi výrazne prispeli k náprave a zmene mnohých deformácií, ktoré sa na Slovensku vytvorili ako dôsledok neprirodzeného a neštandardného vývoja v minulosti. Pre slovenských manažérov bol v prechodnom období prvoradý rozvoj kľúčových manažérskych schopností a zručností, odstránenie mentálnych bariér a neproduktívnych myšlienkových pochodov a zmena lokálneho pohľadu na vnímanie v globálnych súvislostiach. V súčasnosti väčšina slovenských manažérov úspešne zvládla zlozvyk plánovať úlohy s minimálnou účasťou tých, ktorí ich budú plniť, sústreďovať rozhodovanie a moc do vlastných rúk a venovať príliš veľa času riešeniu operatívnych úloh na úkor koncepčnej a strategickej práce. Slovenská špička tak ako inde vo svete sleduje a v praxi aplikuje nové manažérske trendy. Spomedzi najsilnejších stránok slovenských manažérov možno vyzdvihnúť najmä schopnosť profesionálne improvizovať a poradiť si aj v ťažkých podmienkach a neštandardných situáciách. Ich pozitívom je, že sa vedia rýchlo zorientovať v rôznych oblastiach a že v sebe majú obrovskú bojovnosť, vytrvalosť a schopnosť prekonať aj tie najväčšie prekážky. Andrea Chalupová GRAF 1 Charakterové vlastnosti slovenských CEO Vytrvalosť 16 % Profesionalita 13 % Cieľavedomosť 11 % Rozhodnosť 6 % Čestnosť 4 % Charizma a presvedčivosť 4 % Flexibilita 2 % Sebadôvera 2 % Zdroj: AJG Graf: Hd |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |