Hospodársky denník
USD38,403 Sk
EUR41,934 Sk
CHF28,724 Sk
CZK1,316 Sk
  Streda  5.Marca 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Auto je pre nás stále luxusom

Budeme medzi poprednými výrobcami, ale jazdíme autobusmi

Volkswagen Group si naďalej užíva svoju nadvládu na slovenskom automobilovom trhu. Škoda (česká dcéra VW) predstavuje väčšinu predaja. S rozvojom trhu a rastom kúpnej sily obyvateľstva však zrejme dôjde k postupnému strácaniu silnej pozície značky Škoda a následne VW Group. Pokles v uvedenom období sa zastaví asi na 50-percentnom podiele na trhu. Podiel PSA a Renault v roku 2002 dosiahol skoro 10 %. PSA získalo na dvoch modeloch, a to 206 a 307(európske auto roku 2001). Renault si výrazne polepšil vďaka modelu Clio, vyrábanému v Turecku, ktorý sa na Slovensku predáva pod názvom Thalia. Pokiaľ ide o počet obyvateľov na jedno vozidlo, štatistika ZAP SR jasne hovorí, že Slovensko je na európskom chvoste. Za nami je na tom horšie už iba Ruská federácia, kde na jedno auto vychádza takmer osem ľudí, u nás štyria. Zato v Taliansku prakticky každý manželský pár má auto. Asi si ešte pár rokov bude väčšina pospolitosti na Slovensku pospevovať: nemám auto, nemám motorku... Pritom priaznivé makroekonomické podmienky SR v poslednom období nám hrajú do karát. Reálny rast HDP o 2,2 % v roku 2000 sa následne zvýšil na 3,3 % v roku 2001. Rok 2002 osciluje pri 4 %. Úrokové miery sa za tri roky znížili, reálne výmenné kurzy, ktoré predstavujú dôležitý faktor predaja vozidiel, sa v roku 2001 zlepšili a mali priaznivý vplyv aj na predaje v roku 2002. Po skutočnom zhodnotení koruny oproti euru o 2,8 % v roku 2001 a 13,4 % v roku 2000, sme boli svedkami miernejšieho zhodnocovania v roku 2002 približne o 1 %. Treba oceniť, že Slovensko má relatívne

slabé bariéry,

ktoré by bránili dovozu nových motorových vozidiel. Posledné zvýšenie dovoznej prirážky, ktoré bolo zavedené v roku 1999 a malo zabrániť zhoršovaniu negatívnej bilancie zahraničného obchodu, sme zrušili 1. januára 2001. Súčasná štruktúra poplatkov za dovoz osobných automobilov je veľmi dobrá a má pozitívny vplyv na dovoz nových aj ojazdených automobilov. Nové, ale aj ojazdené automobily z Európskej únie (EÚ) sú oslobodené od cla. Automobily z Česka a ostatných krajín združenia CEFTA (Združenie voľného obchodu stredoeurópskych krajín), hlavne vozidlá vyrábané firmou Škoda, sa dovážajú kompletne bez cla a bez poplatkov. Na dovozy ostatných vozidiel sa vzťahujú poplatky. Každý občan kupujúci si motorové vozidlo je povinný zaplatiť poplatok za registráciu. Hodnota tohto poplatku sa prudko zvyšuje s vekom prihlasovaného vozidla. Od 1. júla 2002 vláda SR zaviedla poplatky do tzv. recyklačného fondu. Podľa nových pravidiel pri

dovoze vozidla

sa platí poplatok do uvedeného fondu v základnej výške 3000 Sk, plus nižšie poplatky za položky, ako sú pneumatiky a autobatérie. Začiatočná schéma výberu poplatkov do recyklačného fondu vstúpila do platnosti od 1. januára 2002, ale nešpecifikuje poplatky pre jednotlivé vozidlá. V polovici minulého roka NR SR schválila zvýšenie odpočítateľnej položky daňového základu za motorové vozidlá. Doteraz si mohli firmy odpočítavať hodnotu 450-tisíc Sk; nová bola stanovená na 800-tisíc Sk. V prípade, že ide o finančný lízing vozidla, bola pôvodná suma 550-tisíc Sk, zvýšená na 950-tisíc Sk. Predaj ojazdených vozidiel nepredstavuje žiadnu hrozbu pre predaj nových vozidiel. Nepredpokladajú sa žiadne zmeny v existujúcej legislatíve. Údaje z roku 2001 ukazujú, že trh s týmito vozidlami má nízku úroveň, ako to bolo v období zrušenia dovoznej prirážky. Individuálny dovoz motorových vozidiel zostal aj naďalej na nízkej úrovni. Vládna politika zavedením progresívnych poplatkov odrádza od dovozov takýchto vozidiel. Hodnota dovozu predstavovala v roku 2001 iba 1539 vozidiel v porovnaní s 10 149 autami v roku 2000. Pokles individuálnych dovozov spôsobilo aj zrušenie 7-percentnej dovoznej prirážky, ktorú vláda zaviedla v roku 1999. Dramatický

pokles predaja

ojazdených vozidiel bol zaznamenaný v roku 1998, keď došlo k zavedeniu nových poplatkov za registráciu takýchto vozidiel. Vlani predaj ojazdených vozidiel klesol na 6974 z predchádzajúcich 20 242 v roku 1997. Tieto opatrenia boli prijaté s cieľom znížiť vekovosť vozidlového parku. Preto ZAP SR predpokladá pomalší rast predaja nových motorových vozidiel v roku 2003 a výraznejšiu akceleráciu predaja v roku 2005. Najmä reštriktívne opatrenia vlády tlačia na brzdový pedál: kúpyschopnosť obyvateľstva sa znižuje, väčšina ľudí žijúcich systémom od výplaty k výplate myslí predovšetkým na nevyhnutné výdavky spojené s fungovaním rodiny. Úvahy o kúpe auta parkujú v povedomí čoraz viac v ústraní. Aj odborníci ZAP SR očakávajú zmenšenie úrovne predaja, pretože rast v osobnej spotrebe a vo vývoji HDP sa spomalí. Úroveň dopytu bude závisieť od súladu medzi zmenami vo výrobnom programe Škody a vývojom ekonomiky Slovenska. Dopyt po nových automobiloch by sa mal mierne zvýšiť už v roku 2004. Na rok 2005 predpokladá ZAP SR dvojciferný rast predaja vzhľadom na rast HDP, zvýšenú osobnú spotrebu obyvateľstva. Dopyt po nových automobiloch vzrastie o 11,5 % a predaj v roku 2005 mal by prevýšiť 81-tisíc vozidiel. Opätovné získanie silnej pozície značky Škoda sa očakáva v roku 2005 spoločne s príchodom nového modelového radu vozidiel tejto značky.

Tibor Bucha

Graf:

Najúspešnejšie krajiny v motorizácii

Krajina Stupeň

1.Taliansko 1,81

2. Nemecko 1,97

3. Rakúsko 2,10

4. Slovinsko 2,28

5. Česko 2,85

6. Maďarsko 4,04

7. Slovensko 4,05

8. Rusko 7,97

Zdroj: ZAP SR

Graf: Hd

Počasie

Dnes bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšiemu zotaveniu organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú vyhýbať nezvyčajnej námahe a stresom. Je sklon k zvýšeniu pulzovej frekvencie. V nižších polohách pri zhoršených rozptylových podmienkach miestami možnosť zhoršenia ťažkostí pri ochoreniach dýchacieho systému (najmä v priemyselných oblastiach). Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať sklonom k migrénam a pocitom závratu.Zajtra očakávame zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia.

(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, ráno a predpoludním miestami zamračené nízkou oblačnosťou. Na severe a východe miestami slabé sneženie. Najvyššia teplota 1 až 5 stupňov, na juhozápade okolo 7, na horách vo výške 1500 m na poludnie okolo -5 stupňov. Prevažne severný vietor 2 až 6 m/s.n Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno, na severe a východe miestami snehové prehánky, inde zrážky len ojedinele. Nočná teplota -3 až -7 stupňov, v údoliach okolo -10, denná teplota 0 až 4, v nížinách okolo 6 stupňov.V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď, asi od 1000 m sneženie. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, v dolinách okolo -8, denná teplota 0 až 5 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.24 a zapadne o 17.42 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v °C

Amsterdamdážď10
Atényprehánky11
Belehradoblačno10
Berlínzamračené4
Bratislavaoblačno7
Bruseloblačno10
Budapešťoblačno8
Bukurešťzamračené2
Frankfurtdážď8
Helsinkioblačno-6
Istanbuloblačno10
Kodaňsneženie-1
Kyjevsneženie-3
Lisabonoblačno19
Londýndážď10
Madridpolojasno18
Moskvajasno-3
Oslodážď so snehom2
Parížoblačno13
Prahadážď5
Rímpolojasno15
Sofiaoblačno9
Štokholmoblačno-3
Varšavaoblačno-2
Viedeňoblačno8
Záhreboblačno7
Ženevaoblačno10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.