|
|||||||||||||||||
Piatok 7.Marca 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turistov by lákali kráľovské mestáNa svetovom trhu cestovného ruchu je záplava ponuky najrozličnejších marketingových programov a len tie najpríťažlivejšie zaujmú. Medzi nimi Slovensko, akokoľvek sa pýšiace, že má všetky turistické príťažlivosti okrem mora, musí tuho bojovať o získanie pozornosti. Dobrých marketingových programov nie je veľa, predovšetkým tých, ktoré majú prívlastok regionálny. Jedným z nich je aj regionálny marketingový produkt Slovenské kráľovské mestá - renesancia, ktorý bol založený na základe deklarácie konzorcia miest Bardejov, Stará Ľubovňa, Levoča a Kežmarok. Za spišskou, gemerskou a šarišskou gotikou programu Gotická cesta nasleduje teda renesancia. A ako hovorí Mgr. Miroslav Mačej, prednosta Mestského úradu v Bardejove, nejde len o zostavenie kultúrno-poznávacej trasy pozostávajúcej z prehliadok historických pamiatok renesancie, ale aj o niečo viac. Ide o zostavenie jednotného štandardu služieb, o ktorého získanie a dodržiavanie by sa snažili miestni podnikatelia a o kooperáciu pri ochrane a zhodnocovaní historického a kultúrneho dedičstva nachádzajúceho sa na území uvedených miest. Bolestivou stránkou nášho cestovného ruchu okrem trvalej udržateľnosti je totiž aj kvalita služieb, a tá sa dá najlepšie motivovať priamo v lokalite. Ing. Dunčko z Mestského úradu v Kežmarku dodáva, že projekt vznikol pred tromi rokmi na podnet agentúry Delfis. Pôvodne išlo o myšlienku, ktorá je úspešne vyskúšaná vo Francúzsku. Po spísaní deklarácie štyrmi kráľovskými mestami na Spiši a Šariši nasledovalo vypracovanie projektu. Do prvej etapy bola zahrnutá základná ponuka, katalóg, plagáty, zhotovenie webovej stránky (www.royaltowns.sk) a prvá obchodná prezentácia. Za ňou malo nasledovať vypracovanie štandardov pre jednotlivé služby, obsahujúce minimálnu úroveň kvality pre podnikateľov ponúkajúcich služby turistom. Tí podnikatelia, ktorí by nároky kladené štandardom služieb splnili, by boli oprávnení sa prezentovať logom marketingového programu. S prvou časťou projektu sa úspešne uchádzalo o grant z Pilotnej grantovej schémy pre cestovný ruch mesto Stará Ľubovňa, ale žiadosť o grant pre druhú časť projektu, ktorú predkladalo mesto Levoča, už neprešla. Myšlienku treba živiť, v opačnom prípade zaniká. Štyri bývalé kráľovské mestá, ktoré sa tešia bohatstvu pamiatok v renesančnom slohu, by boli nerady, keby projekt zanikol. Je veľkou smolou, že sme nedostali ďalšie finančné prostriedky, aby sme mohli v projekte pokračovať, hovorí M. Mačej. Manažovanie regionálnych produktov nie je jednoduché. Nestačí len niečo vymyslieť, ale aj zabezpečiť. Hovorí sa aj o potrebe inštitucionalizácie, pretože riadenie regionálneho produktu z jednotlivých mestských úradov je problematické a navyše aj zdĺhavé. Život nás presviedča, že chýbajú buď špecializované regionálne marketingové agentúry cestovného ruchu poskytujúce verejno-prospešné služby alebo regionálne združenia cestovného ruchu, ktoré by formovali a rozvíjali podobné marketingové produkty. Pomohlo by aj urýchlené schválenie návrhu zákona o zakladaní a financovaní združení cestovného ruchu, pretože dáva nádej, že finančné prostriedky, ktoré sa na podporu propagácie v súčasnosti rozdeľujú z centra, dostanú priamo do regiónu, ktorý ich použije podľa vlastných potrieb na základe vlastného rozhodnutia. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |