![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 7.Marca 2003 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bremeno na plecia klientov![]()
Banky menia svoju orientaciu, výnosy su pre nich všetkým Jedným z fenoménov súčasnosti v oblasti bankovníctva je zmena orientácie bánk vzhľadom na typ dosiahnutých výnosov. Úrokové sadzby sú teraz na najnižšej úrovni od vzniku krajiny a ich nárast je nepravdepodobný. To výrazne obmedzuje výšku ziskov bánk dosiahnutých z výnosových úrokov. A tak v rámci kompenzácie poklesu príjmov z úrokových marží sa začali orientovať banky na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách na zvyšovanie príjmov z poplatkov za poskytované služby. Bankový sektor sa teda s problémom klesajúcich príjmov z úverovania obracia na klientov - občanov, ktorí chtiac-nechtiac prispievajú na náhradu týchto ziskov zo svojho vrecka. Peňažné ústavy sa v tejto súvislosti s obľubou odvolávajú na nutnosť pokrytia nákladov na rozsiahlu pobočkovú sieť. Pod súčasnú stratégiu bankového sektora v tejto oblasti sa do výraznej miery podpísala aj snaha motivovať zákazníkov k minimálnemu využívaniu priehradkových pracovníkov na pobočkách a upriamiť pozornosť na iný spôsob spolupráce. Pre realizáciu štandardných operácií je pre obe strany výhodným riešením elektronické bankovníctvo, ktoré predstavuje elegantné riešenie, šetriace čas a poskytujúce slobodu z hľadiska času aj priestoru. Trend zvyšovania poplatkov za bankové služby, ktorý sa v posledných dvoch rokoch výrazne prejavuje, spôsobil, že výpisy z bankového účtu pútajú našu pozornosť čoraz viac, sledujúc tok prostriedkov vynaložených za bežné bankové operácie, ktoré sa stali samozrejmou súčasťou nášho života. Tento podnet motivuje čoraz väčšie percento zákazníkov k prieskumu trhu s cieľom získať čo najvýhodnejšie podmienky. Aj my sme si teda zobrali na mušku výšku poplatkov v bankách a prinášame porovnanie v rámci najfrekventovanejších služieb, ktoré bežný klient denne využíva. Sadzobníky pre tie, na ktoré sme sa sústredili my, sa v prípade podnikateľov líšili v podstate iba v prípade nákladov, za vedenie účtu. V súlade s momentálnou situáciou v oblasti využívania distribučných kanálov bankových produktov sme sa pri prieskume zamerali predovšetkým na operácie zadávané priamo pri priehradke a využívanie platobnej karty na výber hotovosti a platbu v obchodoch. Nami zvolený okruh bánk zahŕňal Slovenskú sporiteľňu, VÚB, Tatra banku, ČSOB, HVB Bank a UniBanku. Už pri samotnom vedení účtov sa sadzobníky bánk dosť výrazne líšili. Za bežný účet v ČSOB zaplatí občan mesačne 25 Sk, čo je polovica zo sumy účtovanej v HVB Bank, kde je tento poplatok najvyšší aj pre podnikateľov (200 Sk/mes.). Súčasť poplatkov, ktorá môže mať na výšku nákladov pre zákazníka výrazný vplyv, sú tzv. účtovné položky. Tie pre neho znamenajú nárast nákladov takmer pri každom pohybe na účte. Samotný fakt, že mnohé banky si neúčtujú za transakcie (či už pri priehradke alebo cez bankomat) žiadny poplatok, teda neznamená, že nás manipulácia s peniazmi nič nestojí. Ich výška sa pohybuje v rozpätí od 2,5 do 6 Sk, pričom aj tu sú často zvýhodňované elektronické operácie. Výber z vlastného bankomatu je vždy zadarmo, avšak nulovú účtovnú položku v tomto prípade poskytuje len ČSOB a HVB Bank. O niečo drahšou záležitosťou môže byť výber z bankomatu inej banky. Predovšetkým v bankách s rozsiahlou sieťou bankomatov (SLSP, VÚB) dosahujú poplatky za tento druh transakcie pomerne vysokú úroveň (30 Sk). Ľubica Martauzová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |