Hospodársky denník
USD37,837 Sk
EUR40,974 Sk
CHF27,283 Sk
CZK1,3 Sk
  Štvrtok  17.Apríla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Na celom území očakávame pozitívne účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami nemajú preceňovať svoje sily, majú sa šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresovým situáciám. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi citliví na počasie môžu reagovať bolesťami hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a pocitom závratu. Výraznejšie môžu ustúpiť reumatické ťažkosti. Spánok počas oddychových fáz je hlboký a pokojný - pomáha lepšej regenerácii síl Zajtra predpokladáme najmä na severovýchode slabé zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, miestami prechodne oblačno. Najvyššia teplota 16 až 20, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 14, na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Severovýchodný až východný vietor 2 až 5, na východe okolo 7 m/s.n V piatok bude polooblačno až oblačno a lokálne prehánky. Nočná teplota 6 až 2, v dolinách okolo 0, denná 11 až 15, na severe okolo 8 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v dolinách miestami aj chladnejšie, denná 9 až 13, na severe okolo 6 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.58 a zapadne o 19.45 hod.

Amsterdamjasno19
Atényoblačno20
Belehradzamračené16
Berlínzamračené17
Bratislavapolojasno19
Bruseljasno21
Budapešťoblačno14
Bukurešťoblačno13
Frankfurtjasno20
Helsinkioblačno10
Istanbuldážď10
Kodaňpolooblačno18
Kyjevoblačno11
Lisabonoblačno18
Londýnjasno20
Madridjasno17
Moskvapolojasno10
Oslooblačno11
Parížjasno22
Prahajasno16
Rímdážď20
Sofiapolooblačno9
Štokholmoblačno11
Varšavaoblačno14
Viedeňpolojasno19
Záhrebdážď13
Ženevajasno19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.