|
|||||||||||||||||
Streda 2.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Partner globálnych hráčov
Budúcnosť Slovenskej republiky veľmi závisí od rozvoja výroby automobilov Program automobilového priemyslu na Slovensku je jediný komplexný v rámci rozvoja konkrétneho odvetvia na Slovensku. Za obdobie od jeho vyhlásenia v roku 1998 vzniklo u nás silné prepojenie výrobných organizácií, profesijných združení a zväzov, obchodnej komory, škôl a inštitúcií pôsobiacich v automobilovom priemysle. Dosiahnuté výsledky dokazujú, že je to možná cesta rozvoja Slovenska a spôsob, ako sa dá cielene ovplyvňovať hospodársky rozvoj krajiny, regiónov, odvetví. Program definoval víziu, stratégiu a ciele do roku 2010. Pri ich kvantifikácii bola postavená požiadavka dosiahnuť vyrovnanú obchodnú bilanciu tohto sektora v roku 1999 a do roku 2010 dosiahnuť 50 mld. Sk aktívnej obchodnej bilancie. Podľa informácie pripravenej na rokovanie vlády vývoj naznačuje, že ciele sú reálne. V roku 2002 bolo celkové saldo automobilového priemyslu v pluse 26 mld. Sk. Rast výkonnosti odvetvia dáva predpoklad, že aj napriek očakávaným investíciám v nasledujúcich troch rokoch a s tým súvisiacimi dovozmi technológií, bude tento trend pokračovať a plánovaný stav roku 2010 bude výrazne prekročený. Automobilový priemysel SR je orientovaný proexportne, čo dokazuje aj fakt, že vlani sa výrobky tohto odvetvia podieľali na celkovom vývoze SR až 26,8 percenta. V rámci zabezpečenia obyvateľstva a podnikateľskej sféry automobilovou technikou bol stanovený cieľ zvyšovať stupeň vybavenosti s medziročným rastom minimálne 5 %. Toto kritérium sa dlhodobo nedarí plniť. Napríklad v roku 2001 bol nárast oproti roku 2000 v kategórii osobných motorových vozidiel len 1,46 % a v roku 2002 oproti roku 2001 len 2,63 %. V autobusoch sa zaznamenal dokonca úbytok o 2,48 % či 0,56 %. Uspokojivo sa tento ukazovateľ vyvíja jedine v kategórii úžitkových a nákladných vozidiel, keď nárast počtu registrovaných vozidiel tejto kategórie predstavoval 5,42 % v roku 2001 a 6,10 % v roku 2002. Negatívom je, že aj tie kategórie motorových vozidiel, v ktorých bol nárast, zaznamenávajú zvyšovanie priemerného veku vozidiel. Počet predaných síce prevyšuje vyradené, no nie je to dostatočné na to, aby dochádzalo k omladzovaniu parku. V predaji vozidiel sa vlani zaznamenal pokles. Osobných automobilov sa predalo 65 312, čo predstavuje pokles o 6,2 %. V roku 2002 sa predalo len 5621 kusov malých nákladných a úžitkových vozidiel, čo je oproti predchádzajúcemu roku menej až o 15,1 %. Najhoršia situácia je už tradične v autobusoch, ktorých vlani predali len 150. Je to viac ako 22-percentný pokles oproti roku 2001. Ako konštatuje správa určená na rokovanie vlády, úzko to súvisí s hospodárskou situáciou v štáte, ktorá je charakterizovaná nízkou kúpyschopnosťou obyvateľstva, malým progresom a nedostatkom rozvojových impulzov v oblasti malého a stredného podnikania a neukončeným procesom privatizácie verejnej hromadnej dopravy. Je predpoklad, že rozvoj významných investícií typu PSA Peugeot Citroën pri Trnave spolu s pôsobením ďalej sa rozvíjajúcich investícií Volkswagenu bude pozitívne pôsobiť aj na rozvoj ostatných zložiek slovenskej podnikateľskej sféry, zvyšovanie zamestnanosti a životnej úrovne obyvateľstva. Zámerom programu rozvoja automobilového priemyslu je aj rast automobilovej produkcie a štrukturálne zmeny najmä v odvetviach strojárstva, elektrotechniky, hutníctva, gumárenskej a plastikárskej výroby. Prudký rozvoj týchto výrob na Slovensku dokumentuje, že v rámci kvantifikácie cieľov programu bolo v pôvodných zámeroch zapísaných 160 až 200 mld. Sk ako cieľová hodnota pre produkciu automobilového priemyslu v roku 2010. Celková produkcia výrobných organizácií však predstavovala vlani už 185 mld. Sk. Dynamika rastu naznačuje prekročenie cieľových hodnôt už v tomto roku. Výroba najväčšieho finalistu VW Slovakia predstavovala vlani 109,6 mld. Sk, čo je viac ako 23-percentný nárast. Významné je, že sa podarilo zachovať rastové tendencie aj v dodávateľskom priemysle, ktorý vyprodukoval v roku 2002 materiály, dielce a komponenty v úhrnnej hodnote 53,32 mld. Sk, čo predstavuje oproti roku 2001 nárast o 28 %. Výsledky vo výrobe vozidiel sú predovšetkým úspechom stále rastúcej produkcie vo VW Slovakia, kde v roku 2002 vyrobili 225 442 vozidiel. Je to nárast oproti roku 2001 o viac ako 24 %. Dôležité je, že popri už zavedených a zvládnutých výrobách vozidiel VW Polo, Golf, Golf Variant a Bora pribudli počas roka nové produkty ako SEAT Ibiza, no predovšetkým nové SUV (Sport utility vehicle) koncernu VW - Touareg, vyvíjané v spolupráci so značkou Porsche - Cayenne. Dá sa očakávať, že v tomto roku prekročí výroba vozidiel vo VW Slovakia hranicu 250-tisíc kusov. Výroba komponentov pre automobily zaznamenala v roku 2002 opätovný rast, pričom sa vyvíjal proporcionálne s rastom celkovej produkcie automobilového priemyslu. Podiel produkcie komponentov na celkovej automobilovej výrobe bol v roku 2002 viac ako 28-percentný. V súčasnosti je ako jeden z vážnych problémov ďalšieho rozvoja priemyslu na Slovensku dostatok kvalifikovaných pracovníkov, absolventov škôl. Je možné konštatovať, že vďaka pôsobeniu Združenia automobilového priemyslu SR sa začala zlepšovať situácia v technickom univerzitnom štúdiu, kde štyri najvýznamnejšie technické univerzity na Slovensku spolupracujú s automobilovým priemyslom tak, aby absolventi škôl napĺňali spoločenskú požiadavku a potreby priemyslu. Vstup ďalšieho svetového výrobcu, PSA Peugeot Citroën, na teritórium Slovenska, zásadným spôsobom ovplyvní vývoj slovenskej ekonomiky. Nielen v podobe rastu exportu vrátane pozitívneho vplyvu na znižovanie negatívneho salda obchodnej bilancie SR, ale hlavne posilnením pozície SR ako dôveryhodného partnera pre globálnych svetových hráčov. To sa v súčasnosti odráža v záujme ďalších investorov v celom spektre ekonomických činností. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |