|
|||||||||||||||||
Utorok 22.Apríla 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prosím, majte vôľuPeter Kasalovský Najprv vo februári 1999 na mítingu Banskobystrického Hospodárskeho klubu (NEF) s vtedajšou ministerkou financií B. Schmögnerovou, a potom ešte na ďalších troch podujatiach, až do jej rezignácie, jednou z hlavných požiadaviek podnikateľov bolo riešenie katastra. Niekoľkokrát zaznel podnet, aby sa neúnosná situácia riešila príplatkami za rýchlejšie vybavenie ako stanovuje zákon. Navrhovali sme, aby sa z príplatkov jednak odmeňovali pracovníci katastrálnych úradov za prácu navyše (skontrolovateľnú) alebo nesystemizovaní pracovníci, a tiež na ich materiálno-technické vybavenie. Prinajmenej štyrikrát sme si od nej vypočuli, že sa to tak nedá, lebo chýba koaličná vôľa. Konečne sa však už registruje návrh tzv. rýchlostného príplatku zo strany Úradu geodézie, kartografie a katastra. Možno sa dožijeme, že takmer štrnásťročná potreba praxe predsa len zvíťazí nad byrokraciou, resp. tuposťou kompetentných. A nevylučujme, že nám likvidáciu tohto zdroja korupcie, ale aj poškodzovania zdravia verejnosti a konkrétnych občanov dajú na známosť aspoň delové salvy. Predovšetkým preto, že zdroj bol nielen tolerovaný, ale aj podporovaný doterajšími vládnymi garnitúrami. Neradujme sa a nejasajme však vopred. Bol by to vskutku veľký sviatok, keby sa i na katastrálnych úradoch začal nový život. Vďaka jednoduchosti a nulovej nákladovosti spomínaného receptu (návrhu) by sa mohol stať inšpiráciou riešení nezvládaných problémov, ktorých je viac ako dosť vo všetkých rezortoch. Keď to bude nezvratné, tak azda nadíde ten čas, že politici budú musieť, a zároveň chcieť servírovať občanom viac pravdy v porovnaní s dneškom. Nech už moji kolegovia píšu o spoplatnení zdravotnej starostlivosti napriek ústavnej garancii jej bezplatnosti, rovnako o spoplatňovaní štúdia na vysokých a iných školách alebo o možnosti zdanenia dôchodkov, či trebárs o rezortnom až vládnom záujme predať štátne balíky akcií v strategických podnikoch, tak ich zaväzujem, aby rozmýšľali o tom, či jestvuje iné riešenie v našom čase a priestore. Keď si potom čítam ich články a komentáre, tak vo všetkých objavujem odpoveď na moju šéfredaktorskú otázku buď medzi riadkami, alebo priamo v texte ako tie koly v plote. V konečnom dôsledku všetky vládne návrhy a riešenia vrátane spomínaných sú opodstatnené, keďže sú záplatami na diery v štátnom rozpočte. A to bez ohľadu na to, ako ich pomenujeme alebo budeme hodnotiť. Predkladatelia vládnych návrhov a následných riešení by si želali, aby ich verejnosť vnímala ako systémové a prospešné pre lepší zajtrajšok. Možno sú o tom skalopevne presvedčení, ale pravdou je, že iný variant by nemal šancu na úspech, a bol by ďalším pokusom o výstavbu niekoľkých vzdušných hradov a zámkov. Dôvod je ten najprozaickejší a spočíva v tom, že na konzervovanie doterajšieho stavu nie sú finančné zdroje. Inak povedané, vyprodukovali sme ich toľko, že treba čo najskôr speňažiť to, čo je nejako štátne a má cenu, a spoplatňovať občanovi všetko, čo sa dá. Bolo to tak v minulosti, a dnes, keď zahraniční investori bez akýchkoľvek sľubovaných veľkých investícií majú ročne zisky v miliardách, tak si len potvrdzujeme, že naši politici sa správali ako hlupáci. A je pravdou, že v nejednom prípade zločinne. Zo zištnosti, a najmä preto, že nepodliehali kontrole. Práve preto sú mnohí z tých súčasných adeptov politiky nútení s akousi noblesou plátať, či skôr sceľovať diery, ktorým niet konca. Čo je však horšie a prinajmenej trápne, tak musia navrávať sebe a vôbec občanom, pokiaľ chcú politicky prežiť, že ide o múdre riešenia a nevyhnutné vklady pre šťastný život budúcich generácií. Teraz si želám, aby bola koaličná vôľa na príplatky za rýchlosť vybavovania na katastrálnych úradoch. Lebo potom to už začne byť trochu o demokracii z princípu... Peter Kasalovský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |