Hospodársky denník
USD37,443 Sk
EUR41,013 Sk
CHF27,242 Sk
CZK1,295 Sk
  Streda  23.Apríla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Využívanie prostriedkov z fondov EÚ

Východiskovým dokumentom pre finančné rámce na využívanie prostriedkov zo štrukturálnych opatrení (zo štrukturálnych fondov a z Kohézneho fondu) bol materiál Európskej komisie Spoločný finančný rámec na obdobie 2004 - 2006 pre prístupové rokovania z 30. januára 2002. V zmysle neho bol v súlade s finančnými rámcami vyčlenený finančný balík na štrukturálne opatrenia v objeme 25,567 mld. eur pre desať kandidátskych krajín. Podiel SR na uvedenom balíku predstavoval 1,750 mld. eur, t. j. približne 6,9 %. Pomer medzi štrukturálnymi fondmi a Kohéznym fondom pre všetky kandidátske krajiny bol stanovený na 67 % : 33 %.

V zmysle záverov Bruselského summitu Rady ministrov ES z 24. až 25. októbra 2002 bol uvedený finančný balík pre kandidátske krajiny znížený o 2,5 mld. eur na 23 mld. K 16. decembru 2002 v zmysle návrhu dánskeho predsedníctva objem finančných prostriedkov vyčlenených pre štrukturálne operácie predstavuje 22,846 mld. eur. Uvedené zmeny v celkovom objeme pre štrukturálne operácie spôsobovali automaticky zmeny záväzkov pre Slovenskú republiku.

Záväzky voči SR v rámci štrukturálnych opatrení

Po skončení prístupových rokovaní boli schválené záväzky pre SR v rámci štrukturálnych opatrení vo výške 1,560 mld. eur (6,9 % z celkových záväzkov pre kandidátske krajiny), z čoho pre štrukturálne fondy je vyčlenených 1,050,3 mld. eur a pre Kohézny fond 509,7 mil. eur. Vzhľadom na to, že európske spoločenstvá v skrátenom programovacom období 2004 - 2006 budú uplatňovať postupné zvyšovanie príspevku (phasing-in), ročné záväzky pre SR sa budú postupne zvyšovať.

Záväzky európskeho spoločenstva voči SR v rámci štrukturálnych opatrení v bežných cenách budú predstavovať 1,764,87 mld. eur, z čoho štrukturálne fondy predstavujú 1,187 mld. eur a Kohézny fond 577,26 mil. eur.

Na rozdiel od rozdelenia finančných prostriedkov štrukturálnych fondov podľa jednotlivých cieľov a iniciatív ES, ktoré určuje Európska komisia, rozdelenie medzi jednotlivými fondmi je vo výlučnej kompetencii SR. Vláda SR k návrhu rámcovej smernice pre rokovania v kapitolách s finančným dosahom zo dňa 10. júla 2002 rozhodla o predbežnom rozdelení finančných prostriedkov medzi jednotlivými štrukturálnymi fondmi a iniciatívami ES takto:

Európsky fond regionálneho rozvoja (ERDF) - 35 %, Európsky sociálny fond (ESF) - 25 %, usmerňovacia sekcia Európskeho záručného a usmerňovacieho poľnohospodárskeho fondu (EAGGF) a Finančný nástroj na usmerňovanie rybolovu (FIFG) - 35 % a iniciatívy ES (Interreg a Equal) - 5 %.

Rozhodnutie vlády SR o rozdelení finančných prostriedkov medzi jednotlivými štrukturálnymi fondmi vychádzalo z reakcie na zníženú úroveň priamych platieb do pôdohospodárstva, ktoré na základe negociácií v júni 2002 boli na úrovni 25 %, 30 % a 35 % na roky 2004, 2005 a 2006. Zvýšenie podielu EAGGF a FIFG malo zabezpečiť dodatočné prostriedky do oblasti pôdohospodárstva. Vzhľadom na to, že od predbežného rozdelenia finančných prostriedkov medzi jednotlivými štrukturálnymi fondmi došlo k niektorým významným zmenám, navrhuje sa nasledujúce rozdelenie finančných prostriedkov štrukturálnych fondov:

ERDF - 46,69 %, ESF - 28 %, EAGGF a FIFG - 20 % a iniciatívy - 5,31 %. V súčasných členských krajinách priemerný pomer medzi jednotlivými fondmi je nasledujúci: ERDF - 50 %, ESF - 25 %, EAGGF a FIFG - 20 % a iniciatívy ES 5 %.

Dôvod zníženia podielu EAGGF a zvýšenie podielu ERDF vychádza zo zmenenej situácie v príjmoch z EÚ pre pôdohospodárstvo.

V zmysle ukončených prístupových rokovaní pôdohospodári SR získajú v roku 2004 viac ako dvakrát vyššiu úroveň dotácií, ako dostali v roku 2001 zo štátneho rozpočtu, pričom v roku 2005 a 2006 sa úroveň dotácií z EÚ bude postupne zvyšovať. Od júla 2002 do konca prístupových rokovaní záväzky EÚ voči SR v oblasti rozvoja vidieka boli zvýšené o viac ako 90 mil. eur, pre trhovo orientované výdavky o 27 mil. eur, kým výška priamych platieb zostala na pôvodnej úrovni. EÚ navrhla možnosť využívania tzv. národných vyrovnávacích platieb v oblasti priamych platieb (!). Pôvodnú úroveň priamych platieb pre SR z priamych platieb EÚ (25 % v roku 2004, 30 % v roku 2005 a 35 % v roku 2006) možno doplácať až o ďalších 30 % každý rok. Národné vyrovnávacie platby môžu byť pokryté presunom z prostriedkov určených na rozvoj vidieka až do úrovne 20 % ročného záväzku EÚ a doplácaním zo štátneho rozpočtu. Využitie uvedenej možnosti je vo výlučnej kompetencii SR (poľnohospodári v súčasnosti požadujú od vlády navýšenie dotácií na úroveň 55 % z úrovne v krajinách EÚ, čo je v súlade so schválenými zásadami EÚ).

Riziko nedostatku projektov

na čerpanie prostriedkov z EAGGF vychádza zo skúseností pri implementácii programu SAPARD. Podľa odhadov Európskej komisie sa aj po vstupe SR do EÚ budú až do roku 2006 využívať prostriedky z nevyčerpaných záväzkov programu SAPARD z ročných finančných dohôd 2001, 2002 a 2003, ktoré sú rovnako ako EAGGF založené na projektovom základe. Predkladanie málo kvalitných projektov v rámci programu SAPARD, ktorý má na 90 % charakter štrukturálnych fondov (usmerňovacia sekcia EAGGF), naznačuje veľké problémy s adaptáciou pôdohospodárov SR na zmenené podmienky pri reštrukturalizácii poľnohospodárskych aktivít.

Kým z ERDF budú financované štyri operačné programy (Ekonomický rozvoj, Doprava, Životné prostredie a ROP Slovensko), tak z usmerňovacej sekcie EAGGF môžu byť financované iba dva operačné programy (Poľnohospodárstvo, vidiecky rozvoj a rybárstvo a ROP Slovensko);

Rozdelenie medzi fondmi by malo byť v súlade so strategickým cieľom základného programovacieho dokumentu štrukturálnych fondov - Národného rozvojového plánu (NRP). Jeho strategickým cieľom je zabezpečiť pri rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja taký rast HDP, aby SR do roku 2006 dosiahla úroveň 54 až 57 % priemeru HDP na obyvateľa v krajinách EÚ.

Záväzky EÚ príslušného roka sa pri Kohéznom fonde môžu vyplácať v priebehu niekoľkých rokov. Priemerné obdobie vyčerpanie záväzkov sa pohybuje okolo 5 rokov. Rozdielny prístup medzi Kohéznym fondom a štrukturálnymi fondmi v čerpaní zo záväzkov pramení predovšetkým v charaktere pomoci. Z Kohézneho fondu sa financujú veľké projekty v oblasti dopravnej infraštruktúry a životného prostredia nad 10 mil. eur, kým v prípade štrukturálnych fondov nie je stanovená minimálna suma na projekty. Projekty Kohézneho fondu sú technologicky veľmi náročné a ich realizácia niekedy presahuje aj desať rokov. Vzhľadom na to, že tieto projekty sú dlhodobé a môžu sa hradiť výlučne zo záväzkov EÚ prijatých v rámci jedného programovacieho obdobia, časové obmedzenie čerpania záväzkov je vylúčené.

tabuľky:

Záväzky EÚ voči SR 2004 - 2006 v stálych cenách 1999 (mil. eur)

Rok 2004 2005 2006 Spolu

Štrukturálne fondy 261,50 351,50 437,30 1050,30

Kohézny fond 174,40 143,60 191,70 509,70

Spolu 435,90 495,10 629,00 1569,00

V bežných cenách celková suma však predstavuje 1764,87 mil. eur

Zdroj: EÚ

Štrukturálne fondy podľa jednotlivých fondov a iniciatív EÚ

(bežné ceny v mil. eur)

Rok 2004 2005 2006 Spolu

ERDF 100,72 138,34 175,24 414,30

ESF 71,95 98,82 125,27 295,94

EAGGF + FIFG 100,72 138,34 175,24 414,31

Iniciatívy EÚ (Interreg a Equal) 13,89 18,66 23,22 55,77

Spolu 288,72 396,56 502.33 1187,61

Pozn: skratky sú vysvetlené v texte

Zdroj: EÚ

Poznámka: Pri prepočtoch na bežné ceny zo stálych cien roku 1999 bol použitý pre štrukturálne fondy deflátor štrukturálnych výdavkov a poľnohospodárstva v zmysle medziinštitucionálnej dohody medzi EK, Radou a Európskym parlamentom z mája 1999, kým pre Kohézny fond bol použitý aktuálny deflátor GNP z 5. 12. 2002 podľa dostupných údajov z Rady ministrov ES.

(tu)

Počasie

Očakávame prevládanie intenzívnejších zdravotných ťažkostí u osôb s ochoreniami pohybového systému, prípadne bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zdravotné ťažkosti sa môžu znižovať u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami, výraznejšie u osôb s nízkym tlakom krvi. Pre týchto ľudí je prevládajúci typ počasia zväčša pozitívny (vegetatívne stabilná klíma). Psychicky labilní jednotlivci môžu reagovať vyššou náchylnosťou na depresívne stavy. Negatívne účinky počasia budú výraznejšie na východe územia Slovenska.Zajtra bez podstatnejšej zmeny.

(zč)

n Dnes bude oblačno, na západe polooblačno. V priebehu dňa od východu časom veľká oblačnosť a na niektorých miestach občasný dážď, na hrebeňoch Tatier sneženie. Najvyššia denná teplota 13 až 18, na severe miestami okolo 11 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Severný vietor 2 až 5 m/s.n Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a ojedinele slabý dážď. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 15 až 19, na severe okolo 13 stupňov. V piatok bude polooblačno, cez deň časom až oblačno a najmä v okolí hôr lokálne prehánky. Nočná teplota 6 až 2, v dolinách miestami okolo 0 stupňov. Denná teplota 15 až 19, na severe okolo 12 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.44 a zapadne o 19.49 hod.

Amsterdampolooblačno17
Atényoblačno18
Belehradoblačno16
Berlínpolooblačno17
Bratislavaoblačno17
Bruseloblačno17
Budapešťdážď17
Bukurešťzamračené14
Frankfurtpolooblačno19
Helsinkioblačno18
Istanbuldážď14
Kodaňoblačno18
Kyjevdážď10
Lisabonoblačno19
Londýnoblačno17
Madridoblačno18
Moskvaoblačno16
Oslopolooblačno17
Parížzamračené18
Prahapolooblačno16
Rímpolooblačno18
Sofiazamračené7
Štokholmpolooblačno19
Varšavadážď8
Viedeňprehánky17
Záhreboblačno17
Ženevapolooblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.