|
|||||||||||||||||
Streda 23.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práca na diaľku - hudba budúcnosti?Podľa odhadov bude v Nemecku do roku 2005 pracovať doma 13 percent ľudí Výskumný ústav Empirica so sídlom v Bonne, ktorý sa dlhodobo zaoberá problematikou tzv. homeworkingu, čiže práce doma alebo práce na diaľku, odhaduje, že v Nemecku sa do roku 2005 počet pracovníkov pracujúcich na diaľku zvýši zo súčasných približne 2,2 milióna na štyri milióny. To znamená, že ich podiel dosiahne takmer 13 percent. Z celoeurópskeho hľadiska Nemcov vo využívaní možnosti pracovať na diaľku predstihujú Škandinávci, za nimi naopak zaostávajú Taliani, Francúzi a Španieli. Až v osemdesiatich percentách prípadov túto formu využívajú muži, čo dosť odporuje tradičnej predstave, že práca doma je doménou žien, ktorým uľahčuje činnosti spojené s riadením domácnosti. Ešte pred pár rokmi sa práci doma vzhľadom na búrlivý rozvoj informačných a komunikačných technológií predpovedala skvelá budúcnosť. Hoci celý rad prieskumov a rôznych ankiet stále potvrdzuje, že zamestnávatelia i zamestnanci k nej majú pozitívny vzťah a ešte vždy ju vnímajú ako perspektívnu, len málokto z nich si vie sám seba v najbližšom čase predstaviť v takomto postavení. Na druhej strane sa čoraz častejšie začali ozývať dokonca aj hlasy, že vôbec nejde o takú zázračnú záležitosť, ako sa hovorí. Podľa britských odborníkov sa práca len z domu neuchytí. Súčasne dodávajú, že najväčšiu nádej má kombinácia domova a kancelárie. Ako v príručke Telework - definície, zaujímavosti a súvislosti napísala Jarmila Filadelfiová z Medzinárodného strediska pre štúdium rodiny, telework (niekedy aj teleworkovanie, spojenie na diaľku alebo flexibilné vykonávanie práce) je inovačná organizácia práce, ktorá umožňuje zamestnancom produktívne pracovať aj mimo tradičnej kancelárie či pracovného miesta. Považuje sa za súčasť všeobecného trendu smerom k progresívnemu vývoju pracoviska a zaraďuje sa medzi javy informačného veku vyrastajúce z práce založenej na informáciách a rýchlom napredovaní technológií. Podľa nej k hybným silám rozvoja teleworku patrí: rozširovanie internetu (internet vytvoril dopyt po osobných počítačoch a poskytol motív na zriadenie pracoviska doma), technologické napredovanie (dnešná pracovná sila vybavená mobilnými telefónmi, motebookmi a ďalšou technikou je pripravená vykonávať prácu kdekoľvek). Jarmila Filadelfiová však zároveň dodáva, že moderné technológie nie sú jediným dôvodom či stimulom popularity teleworku. Dôležitú úlohu z tohto hľadiska zohráva aj snaha o dosiahnutie rovnováhy pracovného a rodinného života. V poslednom čase sa totiž zmenili aj hodnoty, ktoré pracovníci vyznávajú - zamestnanci venujú pozornosť voľbe medzi prácou a súkromným životom, a preto čoraz viac ľudí hľadá také príležitosti zamestnania, ktoré umožňujú flexibilný pracovný plán, flexibilné umiestnenie práce a zdravotný či finančný prospech. Niektorí zamestnanci dokonca prijatie nového pracovného miesta podmieňujú predbežným súhlasom s teleworkom. Prácu na diaľku môžu vykonávať ľudia pracujúci na zákazky i zamestnanci. Hoci ako najčastejšie a najvhodnejšie sa uvádzajú oblasti ako poradenstvo, prekladateľstvo, sekretárske služby, archívnictvo a účtovníctvo, podľa Jarmily Filadelfiovej má však takmer každá práca niektoré funkcie, ktoré sú vhodné na teleworkovanie. Práve charakter zamestnaneckých povinností a nie názov zamestnania je tým, čo rozhoduje o vhodnosti určitej práce pre telework. Rozmanitosť zamestnaní, ktoré sú pre prácu na diaľku otvorené, je takmer nekonečná, píše v spomínanej príručke, ktorá bola vydaná v marci 2003 vďaka finančnej podpore Svetovej banky ako súčasť konferencie Nové trendy v zamestnávaní - telework. Za hlavný prínos domácej práce sa pre zamestnávateľa považujú finančné úspory najmä na nájomnom a iných poplatkoch za kancelárske, resp. iné pracovné priestory a ich zariadenie a vybavenie. Dôležitý je však aj lepší pracovný výkon zamestnancov, ich vyššia motivácia, nižšia práceneschopnosť a minimálne absentérstvo. Podľa prieskumu, ktorý sa uskutočnil v roku 1999 v USA, môže každý pracovník pracujúci na diaľku svojmu zamestnávateľovi ušetriť vyše 10 000 USD tým, že obmedzí absentérstvo a neskoré príchody do práce. Okrem toho je homeworking neraz jediná cesta, ako si získať a udržať kvalifikovaných a výkonných pracovníkov. Na druhej strane zamestnanci v homeworkingu hľadajú najmä zvýšenie kvality života, úsporu času i nervov. Práca doma totiž vo väčšine prípadov znamená zníženie času potrebného na dochádzku do práce, šetrí od zbytočného stresu z cestovania v dopravnej špičke alebo strachu z následkov neskorého príchodu na pracovisko, znižuje náklady súvisiace so zamestnaním, poskytuje lepšie a produktívnejšie pracovné prostredie, zvyšuje možnosť organizovať si pracovné a súkromné povinnosti a zlepšuje kvalitu života a zdravie. Zároveň podľa Jarmily Filadelfiovej zvyšuje spokojnosť a produktivitu zamestnanca a zvyšuje jeho lojalitu k organizácii. Samozrejme, že aj pri práci doma sa objavil celý rad nevýhod a obmedzení. Podľa jedného prieskumu by sa až 62 percentám Francúzov teleworking nepáčil a až 54 percent by nebolo ochotných pracovať doma. Francúzi totiž zjavne uprednostňujú prácu, pri ktorej môžu tvárou v tvár komunikovať s kolegami. Práve obmedzenie kontaktu s ľuďmi je hlavnou nevýhodou práce doma. Podľa odborníkov však teleworking môže viesť aj k prepracovaniu, pretože touto formou pracujúci ľudia nemajú ani fyzickú, ani psychickú bariéru medzi prácou a osobným životom. Práca nad stanovený limit môže spôsobiť stres a choroby zo stresu. Pre efektívne vykonávanie teleworku je nevyhnutné dodržiavať celý rad odporúčaní. (Radám pre tých, ktorí pracujú na diaľku, sa budeme venovať nabudúce.) Jana Hyžová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |