|
|||||||||||||||||
Štvrtok 24.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nie je to ryba ani rakKomentuje Eleonóra Bujačková Diskusia okolo zavedenia školného na vysokých školách naberá na obrátkach. Slovenská rektorská konferencia nesúhlasí so spoplatnením dennej formy štúdia. Rektori prijali stanovisko, že súhlasia len so spoplatnením externého štúdia v rozsahu od nula do výšky nákladov na štúdium. V prípade, že vládna novela vysokoškolského zákona bude obsahovať zavedenie školného pre dennú i externú formu štúdia, Slovenská rektorská konferencia požaduje, aby dolná hranica bola nula percent nákladov na štúdium. Iba málokto nebude súhlasne pritakávať. Vzdelaných ľudí totiž Slovenská republika potrebuje čoraz viac a viac, ak chce obstáť na silnom konkurenčnom trhu. Bez tvrdej reformy sa vysoké školstvo nepohne ďalej. Priznajme si, že štát je na dne, pokladnica je bezútešne prázdna, a tak na relatívne bezplatné vzdelávanie jednoducho slovenská spoločnosť so svojou ekonomikou nemá. Terajšia situácia v slovenskom vysokom školstve je na pokraji krízy a ďalšie otáľanie bude problémy iba znásobovať. Zavedenie poplatkov za denné štúdium je vecné riešenie a suma získaná týmto spôsobom môže byť výrazným prínosom pre vysoké školy. Nie sme v situácii, kedy by sme mohli diferencovať a spoplatniť napríklad iba externú formu štúdia. Rovnako tak nie je riešením, aby sa prostriedky získané spoplatnením externej formy štúdia používali na úhradu časti sociálnych štipendií alebo ako príspevok do fondu reprodukcie verejnej vysokej školy. Spoplatnenie vysokoškolského štúdia sa rozhodne nemôže chápať ako náhrada za doteraz nedostatočné financovanie vysokého školstva zo štátneho rozpočtu. Slovenská rektorská konferencia navrhuje, aby financie pre vysoké školy dosiahli v roku 2006 výšku 1,33 percenta hrubého domáceho produktu. V súčasnosti je to 0,72 percenta, čo by bolo prezieravé, ale platí, že tam, kde nič nie je... Uvažovať o spoplatnení vysokoškolského vzdelávania je možno jedine vtedy, ak vláda vyčlení dostatok financií na štipendiá. Neexistencia systému štipendijných fondov, negatívny demografický vývoj v sociálne zaostalejších regiónoch a zvýšená migráciu študentov na české univerzity, to sú hlavné argumenty v prospech bezplatného denného štúdia. Je tu však čas, aby sme si uvedomili, že nič nie je zadarmo a teda ani vzdelanie. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |