|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stihnú to pred dovolenkamiMost cez rieku Bodrog zracionálni využitie železničnej prepravy Železničný most v kilometri 30,5 na traťovom úseku Streda nad Bodrogom - Slovenské Nové Mesto, ktorý postavili v roku 1950, je dnes už minulosťou. Aj preto je od 3. júna 2002 na osemkilometrovom úseku medzi spomínanými stanicami doprava obmedzená iba na jednu koľaj. V tomto období už v Strede nad Bodrogom finišujú práce na dostavbe nového moderného mosta. Starý most v pôvodnom stave nevyhovoval bezpečnosti železničnej prevádzky a stal sa prekážkou pre plynulú železničnú dopravu. Svojím šírkovým usporiadaním nevyhovoval ani požiadavkám vyplývajúcim z avizovanej modernizácie trate pre vysoké rýchlosti. Keďže trať Čierna nad Tisou - Žilina sa má zrekonštruovať na prevádzkovú rýchlosť 160 km/h, prestavba mostného objektu sa tak stala nutnosťou. Hlavným dodávateľom diela sú Hutné montáže Slovakia Košice. Prestavba mosta pokračuje plánovaným tempom, aj keď na takejto náročnej a špecifickej stavbe dokáže postup stavbárov znepríjemniť či skomplikovať nejeden prírodný faktor. Voda je jedným z nich a práve tá v uplynulých dňoch prerušila stavebné práce, informuje o situácii na dostavbe mosta Ing. Ján Husák, vedúci oddelenia stavieb železničného spodku z Odboru železničných tratí a stavieb GR ŽSR. Nový most bude vylepšený aj z vodohospodárskeho hľadiska, pretože pôvodné trojpoľové premostenie bude nahradené dvojpoľovým rovnakého rozpätia. Jeho vzhľad zlepšia aj priehradové symetrické konštrukcie so vzdušnými hlavnými nosníkmi. Jedna oceľová konštrukcia je už hotová a v súčasnosti sa montuje druhá, ktorá sa bude pohybovať po zásuvnej dráhe najprv pozdĺžne a čiastočne aj priečne. Dokončenie priečneho zasúvania je podmienené ukončením ďalšej potrebnej opory. Nový most si vyžaduje jeden pilier a dve opory nazvané podľa smerov trate ako košická a čierňanská. Čierňanská opora a pilier v inundačnom území Bodrogu sú už dokončené a dokončenie košickej opory spomalil vysoký stav vodnej hladiny Bodrogu. Súčasne so spomínanými prácami postupuje aj montáž oceľovej konštrukcie pre pole číslo 1, upresňuje Ing. Ján Rybka z Odboru železničných stavieb GR ŽSR, ktorý na stavbe vykonáva stavebný dozor. Realizátorov čaká niekoľko dôležitých pracovných postupov. V najbližšom čase pôjde o dokončenie výstavby košickej opory, potom v závere sa na obidvoch oporách postavia prechodové dosky. V ďalšej fáze to bude izolácia vnútornej strany koryta koľajového lôžka a, samozrejme, nie menej dôležitý ochranný protikorózny náter oceľových konštrukcií. V konečnom štádiu sa zriadi trolejové vedenie. Po ich dokončení pripravia zaťažovaciu skúšku, ktorá pozostáva z dynamickej a statickej fázy. Po jej vyhodnotení a ukončení hlavnej prehliadky sa za účasti Štátneho dráhového úradu už definitívne môže obnoviť prevádzka na novom moste. Stavebné práce na východe Slovenska v povodí Bodrogu sú v plnom prúde a veľa pracovných postupov je už pred ukončením. Vzhľadom na nepretržitú výluku koľaje číslo 2, najmä v snahe o jej racionálne využitie, sa na medzistaničnom úseku medzi Slovenským Novým Mestom a Stredou nad Bodrogom vykonávajú aj práce spojené s obnovou trate. Okrem toho zamestnanci Mostného obvodu Košice opravujú a rozširujú aj šesť mostných objektov. Pracovníci hlavného dodávateľa stavby (Hutné montáže Slovakia), aj napriek sťaženým poveternostným podmienkam vyvíjajú maximálne úsilie na včasné ukončenie stavby. Predpokladaný termín ukončenia prestavby mosta a úpravy terénu je koniec tohto roka, avšak dopravná prevádzka po novom moste sa plánuje už koncom prvého polroka. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |