|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cestujúci budú spokojníTrenčín mrzí, že u nich nestoja IC vlaky Železničná stanica v Trenčíne sa prakticky vo veľkom nelíši od ďalších staníc tohto typu na Slovensku. A predsa je stanica v Trenčíne od ostatných v niečom odlišná. Jej podoba, s ktorou sa cestujúci stretávajú od roku 1943, keď bola dokončená, mohla byť úplne iná. Ako sa hovorí, za všetkým hľadaj ženu. Tak to bolo aj v tomto prípade. V Trenčíne sa totiž traduje historka, že koncom druhej svetovej vojny dostali nemeckí vojaci pri ústupe za úlohu zničiť aj objekt tamojšej stanice. No vďaka veľkej láske nemeckého dôstojníka, veliteľa stanice, k tamojšej železničiarke, z likvidácie nebolo nič. Skaze podľahli len krajné výhybky v jej blízkosti. Samotná budova stanice ostala zachovaná a pretrvala dodnes. Trenčianska železničná stanica je stanicou druhej triedy s pridruženými nesamostatnými železničnými stanicami Zlatovce, Trenčianska Turná, Mníchova Lehota, Svinná, Bánovce nad Bebravou a Rybany. Už dvadsať rokov tu pôsobí ako prednosta Vladimír Magula. Kolektív patriaci priamo pod železničnú stanicu v súčasnosti tvorí sedemdesiat zamestnancov. Od rozdelenia železníc na dve firmy tu pôsobí aj Stredisko nákladnej prepravy Trenčín s obvodom po Rybany a Trenčianske Bohuslavice. Trenčianske pracovisko Stredisko osobnej prepravy tvorí osobná pokladnica a úschovňa, sídlo strediska je však v železničnej stanici Trenčianska Teplá. Priamo v trenčianskej stanici má sídlo aj Železničná polícia. Keď sa železnice delili na dva samostatné subjekty, nikto nevedel dopredu stopercentne povedať, ako budú vyzerať naše vzájomné vzťahy. Určite si nikto neprial, aby sa zhoršili, veď vlastne roky sme boli kolegovia na jednom pracovisku. Veľmi oceňujem dobrú spoluprácu medzi jednotlivými zložkami v rámci možností, ktoré sú nám dané. Každý, kto pozná našu stanicu, si musí všimnúť zmeny, ktoré sa tu uskutočnili. Predstaničné priestory sú po rekonštrukcii na veľmi dobrej úrovni. Aj keď nejde o železničné priestory, ani o stavby na pozemku ŽSR, ich výstavba je v tesnej blízkosti železničných budov. Keď sa pripravovali samotné projekty, vzali do úvahy aj naše pripomienky a výsledok sa dostavil napríklad vo forme priestorov slúžiacich cestujúcim, ako aj vybudovaním estetických prístreškov chrániacich pred nepriaznivým počasím, zdôrazňuje prednosta Vladimír Magula. Cestujúci napríklad berú ako samozrejmosť aj staničný podchod. Pritom pri jeho rekonštrukcii, ktorá trvala od 16. augusta 1999 do 29. februára 2000, bolo potrebné urobiť viacero náročných prác. Okrem odvodnenia i rekonštrukciu osvetlenia a informačného značenia, výmenu obkladov a dlažby a tiež takú dôležitú vec, akou je obnova dodávky pitnej vody na nástupištiach číslo 2 a 3. To, čo je samozrejmosťou na železničných staniciach vo vyspelej Európe, je dnes realitou aj v Trenčíne. K zvýšeniu kultúry cestovania veľkou mierou prispelo i premiestnenie staničných WC z priestorov vestibulu do novovybudovaných na prvom nástupišti. Pamätníci si spomenú aj na našu starú parnú kotolňu. Jej existenciu dokazovala hromada uhlia v tesnej blízkosti priestorov pre cestujúcich. Plynofikáciou stanice v roku 2001 sa u nás vylepšilo životné i pracovné prostredie, malo to aj ekonomický dosah, zdôrazňuje prednosta Vladimír Magula. Železničná stanica v Trenčíne patrí k rušným dopravným uzlom na Slovensku. Kým od obnovy rekonštrukcie železničného mosta Trenčín - Zlatovce uplynulo už devätnásť rokov, k čerstvým patrí napríklad obnova bratislavského zhlavia v roku 1997 a od minulého roka je opravená izolácia mosta na kilometri 123,6. Začiatkom apríla sa začala komplexná rekonštrukcia koľají a generálna oprava priecestia v kilometri 121,1 v železničnej stanici Zlatovce, ktorá si vyžiada nepretržité výluky do polovice mája tohto roku. Trenčín ako krajské mesto so sídlom VÚC má so železnicou dobré vzťahy. Pri riešení problémov sme vždy vedeli nájsť spoločný kompromis. Iba IC vlaky sa nepodarilo v Trenčíne zastaviť. Nedá sa obísť ani problematika rušenia vlakových spojení a náhradnej autobusovej dopravy. Vynachádzaví Trenčania už dokonca vymysleli i nový názov na autobusové spojenia, ktoré nahrádzajú vlaky na linke do Chynorian, vraj gumovlaky a podľa väčšiny cestujúcich nevyhovujú. A keď aj niekedy nadávali na osobáky, ktoré spojenie zabezpečovali, dnes už môžu len spomínať na väčšie pohodlie, možnosť prepravy batožín, ale i použitia WC vo vlaku, ktoré železničná preprava zabezpečovala. Za zváženie určite stoja i polohy niektorých zastávok, ktoré sú pri ceste alebo dokonca bez prístrešku, ako napríklad v Trenčianskej Turnej, zdôrazňuje Vladimír Magula. Vďaka Železničnej polícii sa zlepšila kultúra cestovania, i v samotných priestoroch stanice je vďaka nej väčší poriadok, čo vysoko oceňuje aj cestujúca Stranu pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |