|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zvyšujú rýchlosť na tratiach + foto Emil TóthČo nevidieť od Nových Zámkov po Štúrovo 120 km za hodinu Od stavu a technickej úrovne železničnej infraštruktúry je priamo závislá aj kvalita poskytovaných služieb na železnici na domácom trhu, pričom vytvára predpoklady na úspešné zapojenie sa do medzinárodného dopravného trhu. Súčasne nemôžeme vynechať hlavné poslanie správcu tratí, ktorým je zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti vlakovej dopravy. Viac nám o tejto problematike povedal prednosta Správy železničných tratí a stavieb (SŽTS) Nové Zámky Ing. Emil Tóth. S akými zmenami ste sa museli vyrovnať v novom organizačnom usporiadaní železníc v rámci vašej správy? - Správa železničných tratí a stavieb Nové Zámky zahŕňa Novozámocký, Zlatomoravecký, Komárňanský, Levický, Hlohovecký, Topoľčiansky a Šaliansky okres. Spočiatku sme sídlili v Nitre, ale z prevádzkových dôvodov sme sa presťahovali do Nových Zámkov. V obvode základného pracoviska SŽTS sú zaradené výkonné pracoviská, a to sedem traťových obvodov, tri mechanizačné strediská, tri dopravné strediská, jedno regeneračné a zvarovacie stredisko a obvod správy budov. Obvod našej správy patrí medzi najväčšie na Slovensku. V súčasnosti má naša SŽTS 1137,592 udržovacích jednotiek na železničnom zvršku a 706,917 udržovacích jednotiek na železničnom spodku. Pre orientáciu to predstavuje stavebnú dĺžku 909,4 km hlavných koľají, z toho 425,4 km elektrifikovaných, 1245 výhybkových jednotiek a 292,3 km staničných koľají. Za zmienku stojí i skutočnosť, že bezstykovú koľaj máme zriadenú v dĺžke 463,2 km na hlavných koľajach. Tohtoročné drastické zníženie finančných prostriedkov na opravy a údržbu určite poznačí aj vašu prácu. - V minulom roku sme čerpali náklady vo výške presahujúcej 845 mil. Sk, z toho na hlavnú činnosť pripadlo vyše 712 mil. Sk. Práce v rámci hlavnej činnosti boli zabezpečované vlastnými zamestnancami aj dodávateľským spôsobom. V súčasnosti, keď finančné prostriedky na údržbu sú značne obmedzené, snažíme sa i z toho mála vylepšovať stav našich tratí. Svedčí o tom dobrý stav geometrickej polohy koľají tratí, zvarovanie výhybiek a nadväzné rušenie obmedzení najvyššej traťovej rýchlosti. Za posledné obdobie sa rýchlosťou 120 km/h jazdí od Tvrdošoviec cez Palárikovo po Nové Zámky, od Dvorov nad Žitavou cez Pribetu a Strekov po Gbelce a tiež cez Mužlu až po Štúrovo. Ak sa nám v tomto roku podarí v hlavnej činnosti zvariť výhybky v železničnej stanici Gbelce a urobiť komplexnú rekonštrukciu výhybiek a staničných koľají v stanici Dvory nad Žitavou, tak rýchlosť 120 km/h by bola možná priebežne od Nových Zámkov až po Štúrovo. Používate nové technológie, aké máte s nimi skúsenosti? - O tom, že sme nezaspali čas, svedčí aj zabudovanie nových typov konštrukcií do našich tratí či zriadenie niekoľkých skúšobných úsekov. Spustili sme overovaciu prevádzku na skúšobnom úseku v železničnej stanici Nové Zámky, ktorý tvoria novozabudované výhybky UIC 60 na betónových podvaloch. Tu v spolupráci so Žilinskou univerzitou overujeme výhybky, robíme meranie poklesu podvalov, prevádzkové opotrebenie hrotov srdcoviek, ktoré boli vyrobené ako skrátené monobloky z bainitického materiálu, a tiež meranie prestavených odporov výhybiek. Imidž železníc pred cestujúcou verejnosťou vytvára hlavne kultúrnosť prostredia staničných budov a ostatných priestorov. S akými problémami sa stretávate v tejto oblasti? - Samozrejme, že pri svojej každodennej práci nezabúdame na cestujúcu verejnosť. Svedčia o tom aj rozsiahle opravy nástupíšť v Kozárovciach, vybudovanie nástupíšť v Nitre, kde sa z pôvodných sypaných nástupíšť vybudovali nástupištia s obojstrannou pevnou hranou s povrchovou úpravou zo zámkovej dlažby. Tento typ nástupíšť sme vybudovali aj v Lužiankach. Rekonštruovali sme výpravné budovy v Šali a Podhájskej. V súčasnosti je potrebné dokončiť rekonštrukciu výpravnej budovy v Leviciach, výpravnej budovy a objektov v Palárikove a výpravnej budovy v Nových Zámkoch. Zmluvne sú tiež zabezpečené ďalšie stavby, na ktorých bude postupne v rámci finančných možností ŽSR potrebné začať s realizáciou vytypovaných prác. Nezabúdame ani na účastníkov cestnej dopravy. Postupne prebudovávame všetky železničné priecestia s povrchovou asfaltovou úpravou na typ s gumokovovou priecestnou konštrukciou. V našom obvode udržujeme celkom 369 železničných priecestí. Prevádzková práca si vyžaduje mať k dispozícii aj adekvátne strojové vybavenie. - Stroje máme sústredené v Mechanizačných strediskách Nové Zámky, Nitra a Levice. Vlastníme viaceré koľajové mechanizmy a špeciálne stroje. Najnovším strojom v našom parku je stroj SP-904 SK01, čo je čistička za hlavami prerobená na krovinorez. V prevažnej miere sú to však stroje zastarané, poruchové a vyžadujú si časté opravy vrátane náhradných dielcov. Opravy a údržbu vykonávajú kvalifikovaní pracovníci mechanizačných stredísk spolu s osádkami jednotlivých strojov. Aj vďaka ich zručnosti sú nasadzované na práce aj mimo obvod správy, hlavne pre susedné správy Bratislava a Trnava. Vaša správa vyvíja čulé, a treba povedať sympatické aktivity aj v mimopracovnej oblasti. - Vzťahy na našich pracoviskách sa snažíme utužovať aj rôznymi aktivitami po pracovnom čase. Či už sú to kultúrno-spoločenské alebo športové podujatia. Napríklad traťový obvod Štúrovo pravidelne organizuje futbalový turnaj so svojimi kolegami z Maďarska. Každoročne máme športový deň prednostu SŽTS s rôznymi športovými disciplínami, futbalový turnaj o Pohár prednostu SŽTS Nové Zámky. Každoročne sa zúčastňujeme aj medzinárodného futbalového turnaja, ktorý sa dvakrát konal v Maďarsku a raz bola usporiadateľom naša SŽTS. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |